Gå til innhold

Kjøp av nytt headsett, kan noen hjelpe? Max 1500

MiSP

Anbefalte innlegg

Jeg leste et sted at du burde ha et 24-bits lydkort for å få utnyttet DT770 til sitt fulleste. Er det sant? Jeg har lydkort integrert i MSI K8N Neo4-F (RealTek ALC850), det er bare 16-bits...

Edit: Jeg har hørt at lukkede hodetelefoner er en ganske annen opplevelse enn åpne. Kan noen forklare dette, er det positivt eller negativt? Eller er det noe man er nødt til å høre?

Lukkede hodetelefoner gir et bedre lydbilde fordi de stenger all lyd som kommer utenifra (hvis det er et godt sett da) Og det vil jeg si at er positivt. Vet ikke om noen serlige negative ting det kommer veldig an på fra person til person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lukkede hodetelefoner gir et bedre lydbilde fordi de stenger all lyd som kommer utenifra (hvis det er et godt sett da) Og det vil jeg si at er positivt. Vet ikke om noen serlige negative ting det kommer veldig an på fra person til person.

Min erfaring er at åpne konstruksjoner jevnt over gir den "beste" lyden. Tenker på hifi lyd, oppløsning, dypbde i lydebildet osv. En del billige lukkede konstruksjoner har ofte litt problemer med at lyden høres innestengt ut, samt ressonanser i bassområdet.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker åpne hodetelefoner, rett og slett fordi jeg ellers får noia av ikke å vite om det går noen bak meg. :ermm:

Ellers vil jeg tro at i bassen vil nok lukkede hodetelefoner kunne gi kraftigere lyd, men ha trøbbel med f.eks. resonans og diverse uhumskheter. En veldig grov sammenligning kan bli mellom høyttalere med bassrefleks vs. trykkammer.

Lenke til kommentar

Beyerdynamic DT770-80 som nevnes her, er kanskje det aller beste kjøpet for tida, synes jeg.

Jeg har 250 ohm utgaven selv, og har hørt en del på 80 ohm'en. Strengt tatt låter nok 80 ohm'en best, men det er små forskjeller.

DT770'en er festlig å høre på, uansett utgave. Mye grom bass av god kvalitet, og låter mer som en vanlig høyttaler enn mange andre hodetelefoner. Til spill og film finnes det neppe noe bedre, men jeg liker den godt til musikk også. Den er ikke den mest nøytrale eller korrekte på markedet, men musikalsk og underholdende.

Når det gjelder bruk med MP3-spillere, er DT770-80 ganske strømkrevende og trives best med egen forsterker. Men husk at den demper støy med ca.16 dB, så man trenger ikke spille like høyt som med en åpen konstruksjon.

Konstruksjonen er brutalt solid. Mye metall, og plasten er definitivt ikke spinkel. Her er det snakk om tyske industri-greier ment for mange års bruk i studioer.

Du greier ikke ødelegge denne selv om du går inn for det.

Det hjelper også at alle delene er lett å skaffe/bytte i tilfelle atomkrig. :-)

Forskjellene mellom DT770 og DT990 er at en demper støy utenfra, og den andre gjør ikke det. Lydmessig låter nok DT990 en tanke luftigere og mer nøytral. Men grombassen er på plass. Konstruksjonen er nesten helt lik, bortsett fra at putene er litt mykere.

Man MÅ ikke ha et 24-bits lydkort for å utnytte DT770 fullt ut. Ukomprimert CD-lyd er bare 16-bit uansett. Men jo bedre kilde, jo bedre låter DT770.

Et dedikert lydkort er nesten alltid mye bedre enn et integrert på hovedkortet.

Et alternativ til DT770 er Sennheiser HD280 Pro. Den demper enda bedre, men låter ikke like bra, og er definitivt ikke like solid bygd. Den er mer enn lettdrevet nok, dog.

En annen mulighet er å gå for sånne øreplugger du putter inn i ørekanalen. F.eks. Shure eller Etymotic. De koster fra 800,- til 5.000,-. Dempingen er suveren, og lyden skal være nært nivået til de store klokkene. Jeg har ikke så mye erfaring med disse selv.

Men til prisen som er nå, kan du ikke gjøre mye galt om du går for en Beyerdynamic DT770-80. Gromklokker. :-)

Lenke til kommentar

Når vi snakker om plugger, så har jeg fått foreslått Shure E2c. Jeg vet ikke helt, det var ikke helt det jeg hadde gått inn for... Også litt kjipt å måtte bruke masse tid på å sette inn pluggene, kan vel bli litt irriterende i lengden? På den annen side, jeg er egentlig bare ute etter mest kvalitet for pengene!

jorgis: Hva er trykkammer? Kan du utdype litt mer?

JensL: Takk for godt beskrivende innlegg. Jeg er dog fremdeles ikke heeelt sikker på hva jeg skal velge.

Hvis jeg kjøper DT770, så har jeg ikke råd til å kjøpe nytt lydkort med det første! Og jeg tror ikke jeg vil ha Sennheiser HD280 Pro, de ligger visst på øret, jeg vil ha noen som ligger rundt øret.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Høyttaler uten bassrefleks, altså må membranen jobbe mot et mottrykk inni høyttalerkassen uten å kunne få det trykket utlignet gjennom bassrefleksporten.

Ikke så veldig oppklarende. Jeg vet ikke hva bassrefleks er engang. Jaja... :p

Lenke til kommentar

Høyttaler uten bassrefleks, altså må membranen jobbe mot et mottrykk inni høyttalerkassen uten å kunne få det trykket utlignet gjennom bassrefleksporten.

Ikke så veldig oppklarende. Jeg vet ikke hva bassrefleks er engang. Jaja... :p

Det hullet som er bak/foran på høyttaleren som du kan kjenne det kommer litt luft utav hvis du spiller høyt nok.

EDIT: 2 sekunder med google gav meg dette resultatet: bassrefleks.jpg

Google er faktisk din venn. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper DT770, så har jeg ikke råd til å kjøpe nytt lydkort med det første! Og jeg tror ikke jeg vil ha Sennheiser HD280 Pro, de ligger visst på øret, jeg vil ha noen som ligger rundt øret.

Putene på HD280 Pro er store nok til å ligge rundt øret, så den er ikke så ille å ha på, egentlig. Men merk at putene er laget av en slags skinnimitasjon, og blir litt klamme etter en tid, og er neppe så holdbare som Beyers velur (som forresten er deilig...).

Ultrasone har noen modeller som har samme hodebøyle som HD280 pro, men med bedre lyd. De koster nok litt mer enn 1.500,-, såvidt jeg husker. Slett ikke verst lyd i PROline-serien, faktisk.

P.S: DT770 er faktisk en bassrefleks-konstruksjon. Har ikke sett noen andre hodetelefoner med egne bassrefleksporter. :-)

Lenke til kommentar

Herlig... Tror jeg går for DT 770 jeg, jeg blir nok ikke skuffet uansett hva jeg velger. Med tanke på at jeg får hodetelefoner til 2000,- for 1400,-...

Hvis ingen da har noen andre forslag å komme med i siste liten?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Da var de bestilt! Kr 1.529,- inkludert frakt hos HPX.no. Jeg får si ifra hva jeg syntes om dem, etter jeg har prøvd dem! Nå er det jo snart høstferie... :D

Ta de med på skolen en dag så jeg får høre. :)

Skolen? Err'u gæærn? :p Det blir ene og alene på ditt ansvar i så fall! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...