Gå til innhold

Operativsystem på minnet.

Øyvindsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt på vaklende grunn og burde defor kanskje ikke svare, men gjør det likevel :whistle:

Jeg husker for noen år siden (5+) da en kamerat viste meg at han kunne legge filer inn i rammen for at "ting" skulle gå raskere. Men en ting du skal huske er at når rammen ikke får strøm så forsvinner alt som er lagret der og da et det litt kjipt om du har OS liggendes der. :hmm: Jeg kan forestille meg at det programmet hans la inn de filene han ville ha i minnet hver gang han startet maskinen(windows). Derfor er svaret NEI windows kan ikke installeres i minnet, men det finnes programmer som kan legge filer windows ofte bruker i minnet for å få raskere tilgang til dem.

Vi prøvde oss også frem meg å legge spill inn i minnet, dette førte selvsagt kun til kortere laste tid i spillene ettersom prosessor, skjermkort etc er de begrensende faktorene. Så langt tenkte ikke jeg for så lenge siden. :blush:

Lenke til kommentar

Ja, men det blir som jeg beskrev over at det blir lagt inn hver gang du starter pc'en om ikke har du en VELDIG spesiell ram som jeg ikke har hørt om. Ramdisk var det det het ja, kom ikke på det i farten, men så er det jo 5-6-7år siden jeg har vært borti det da. Men minnet har ikke forandret seg på den måten.

Lenke til kommentar
Ja, men det blir som jeg beskrev over at det blir lagt inn hver gang du starter pc'en om ikke har du en VELDIG spesiell ram som jeg ikke har hørt om. Ramdisk var det det het ja, kom ikke på det i farten, men så er det jo 5-6-7år siden jeg har vært borti det da. Men minnet har ikke forandret seg på den måten.

Det er ritktig at det må legges inn hvergang man starter maskinen ja. Dete er sånn RAM fungerer, skal man ha det liggenede fast må man ha flash diske eller noe.

Lenke til kommentar

Man kan jo laste OS over til minnet. Mener dette heter ram-drive, og dukker opp som J: (vanligvis) Det er en funksjon i windows som gjør dette, og det er snakk om lavverdig OS. Bare Basic DOS.

Snart kommer det kort som man kan installere ram i. Så kjører man Os'et over bus'en, pci eller ekspress. Virkelig noe å bruke 3200 brikkene til når du har oppgradert til noen ddr2

Lenke til kommentar

Det finnes et (ihvertfall) produkt som er designet for dette målet. Det består av et kretskort med minnesokler og en ATA-interface. Det har også batteri for å gjøre minnet "permanent". Det har opptrått i nyhetsaker her på hw.no men jeg husker ikke navn eller noe mer... Det var svinende dyrt, og medfulgte ingen minnebrikker.

Edit: Minnesokler, ikke minesokler

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...