Gå til innhold

ASUS A8N SLI oppstartsproblem: Hjeelp

bureaucrator

Anbefalte innlegg

La meg begynne med å si at jeg kjenner ASUS A8N SLI-tråden, men jeg tillater meg dette spørsmålet allikevel.

Jeg kjøpte ASUS A8N SLI-hovedkortet da det var nytt, for noen måneder siden, og har ikke hatt anledning til å oppgradere de andre komponentene før nå. Jeg har satt det sammen, men jeg får ikke startet. Dette er symptomene:

Maskinen slår seg på, og det lyser grønt på lampen i hovedkortet, men jeg får ikke noe skjermbilde, og maskinen gir fra seg lange (ett sekund lange) pip omtrent hvert tredje sekund. Hva kan være galt?

Viftene ser ut til å fungere også. Jeg har riktignok satt på viftestyring, som kobles til CPU-vifte-kontakten, noe som burde tilsi en variasjon over "problem 1" i Den store ASUS A8N SLI-tråden", men jeg kommer altså ikke engang inn i bios, noe som tilsynelatende forutsettes i beskrivelsen av dette problemet.

Dette er komponentene:

Antec Sonata 2 m/ 450W strømforsyning

AMD 64 3000+ Venice m/ Zalmans 120mm kobbervifte

2 x Crucial Ballistix 3200 512MB

Gainward 7800GT

Samsung DVD-ROM

+ en gammel 10GB IDE-harddisk. (Har ikke oppgradert dette ennå, så det er et visst misforhold, men den skal fungere. Kan den være for gammel, rett og slett? Fra 1999...)

Hva jeg allerede har sjekket:

1. Master/slave-konfigurasjon på både DVD-ROM og HD (begge står på master, og opptar ytterste kontakt på IDE-kabelen.)

2. Hvis ikek delen satt skikkelig, ville vel ikke maskinen slå seg på en gang?

Mulige problem:

1. Tilkoblingen av front-audio forundret meg. Det var satt ned hetter på øverste og tredje øverste kontakter. Jeg tok ut begge og satt inn den kontakten som fulgte med kabinettet (jeg kunne tilsynelatende også brukt en mer detaljert ordning, der de samme kontaktene splitter seg opp, og der jeg eventuelt kunne sette tilbake hettene...)

Noen som har noen forslag? Jeg må ordne dette...!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ser jeg at den innerste vifa fungerer. Det er den ytterste som står stille, men den skal angivelig fungere slik. Jf. test her hos HW. Skal teste om det er viftestyringen og "problem 1" som er problemet her...

Edit: Jeg glemte å tilføye at jeg har satt på Zalmans passive brikkesettvifte.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Ingenting skjer, og jeg er helt blank. Får ikke skrudd på maskinen. Den bare piper og er svart. Ingen som har den fjerneste aning?

Kan det være noe jeg har gjort feil i forbindelse med installasjonen av den store Zalman-prosessorvifta? Hvis prosessoren blir for varm, med en gang, vil den da bare pipe og ikke gå på? Vil den ikke i såfall bare skru seg av?

Trenger jeg SATA-disk? Begge harddiskene jeg har forsøkt med (jeg prøvde med en nyere Samsung 120GB) har vært uten hell.

Jeg kan jo ikke bare resignere, for jeg har jo allerede brutt forseglingen så å si - får ikke byttet hovedkort med vifteløs brikkesettkjøling.

Kom igjen folkens, jeg trenger virkelig hjelp nå. Jeg har ventet i et halvt år på få alle komponentene, og nå sitter jeg altså her... :cry:

Lenke til kommentar
For å avrunde denne monologen, ser det ut til at det ordner seg. Forhåpentligvis. Begge minnebrikkene fungerer, men jeg kan ikkebruke dem samtidig. Kanskje det er et problem som løser seg når jeg har oppdatert bios. Men først må jeg kjøpe en bedre harddisk, for den gamle virker ikke lenger...

prøv å sette minne brikkene sånn at den ene står i A-kanalen og den andre i B-kanalen, hadde samme problem. =)

Lenke til kommentar
For å avrunde denne monologen, ser det ut til at det ordner seg. Forhåpentligvis. Begge minnebrikkene fungerer, men jeg kan ikkebruke dem samtidig. Kanskje det er et problem som løser seg når jeg har oppdatert bios. Men først må jeg kjøpe en bedre harddisk, for den gamle virker ikke lenger...

prøv å sette minne brikkene sånn at den ene står i A-kanalen og den andre i B-kanalen, hadde samme problem. =)

Hei Smiley. Takk for rådet.

Det jeg gjorde var følgende:

Installerte Windows med den ene minnebrikka.

Oppdaterte til nyeste bios fra Windows.

Satt i brikka på nytt.

Og voilà! Det fungerte!

Nå sitter jeg og klokker maskinen for det den er god for.

3000 Venice er oppe i 2650MHz, med 2,5 - 2- 2- 5.

Heldigvis gikk det bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...