Gå til innhold

Hvor mange e-mail kan man sende etter hverandre?

simenss

Anbefalte innlegg

Jeg leier en server med følgende spesifikasjoner:

Server: DXEON24

RAM: 1024MB

Primary Hard Drive: 80GB

Bandwidth: 1000GB

Port: 10Mbps

IP Addresses: 5

Operating System: CentOS 3.x

Secondary Hard Drive: 80GB

Control Panel: Cpanel

Annenhver uke skal jeg sende ut et nyhetsbrev til mine brukere (ca. 20.000). Vil serveren bli "overbelastet" hvis jeg sender ut 20.000 e-mail rett etter hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer vel an på hvordan du sender mailen, det er ikke lett å svare uten å vite dette. Brukes f.eks. Perl eller PHP etc.

Jeg skal bruke programmet MailList King til å sende ut nyhetsbrevet. Tenkte det var mulig å sette opp serveren min som en slags SMTP-server? Slik at jeg isteden for å bruke smtp.online.no, kan jeg bruke smtp.minadresse.com? Dette er ikke mitt felt, så bare å komme med innvendinger :)

Er dette en dedikert server?

Ja, det er en dedikert server :)

Lenke til kommentar

å bruke smtp.online.no for å sende mail er nok berre mulig viss den står i telenors nett.

for det er veldig få smtp-servere som tillater aktivitet frå andre enn eige nett.

Så du må anten sette opp din egen eller bruke noko som er satt opp for kundene i den "serverhallen" / nettet

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at jeg ville sette opp min egen server som en slags SMTP-server, hvis du skjønner? Så istede for å bruke smtp.online.no (Telenor) vil jeg bruke smtp.minadresse.com (min server) :)

få opp qmail eller sendmail så skal det gå fint.

men du burde lage et perl eller C/C++ script som venter 5-10sekunder med og send mer etter foreks 1000 mails slik at unbuffret mailadressene etc

Lenke til kommentar
men du burde lage et perl eller C/C++ script som venter 5-10sekunder med og send mer etter foreks 1000 mails slik at unbuffret mailadressene etc

Hmm... Finnes noe slik fra før av? :hmm:

her har du et i php, få noen til og skrive det om til perl hvis du vil kjøre scriptet lokalt siden dette er et web script.

<html>
<head>
<title>PHP Mail Array Loop</title>
</head>
<body>
<?php
$users= array (
"[email protected]"=>"ditt navn",
"[email protected]"=>"annet navn",
"[email protected]"=>"enda et navn",
"[email protected]"=>"Ringo");

$times = 0;
foreach ($users as $key=>$val)
{
$times += 1;
$subject="Nyhets brev";
$message="MELDING \\n for ny linje eks: \n \$var for navn eks: $var og \$key for
mail addresse eks: $key blablabla blablabla blablabla blablabla blablabla blablabla blablablablablablablablabla blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla";
mail($key , $subject , $message , "From: [email protected]");
if($times == 1000)
   {
         sleep(10000);
         $times = 0;
   }
}
?>
</body>
</html>

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
her har du et i php, få noen til og skrive det om til perl hvis du vil kjøre scriptet lokalt siden dette er et web script.

Takk for hjelpen, men dette er jo bare et vanlig PHP mail script? Det har vel ikke noe med SMTP å gjøre? :)

ja det er et mail script som gjør at mailserveren på maskinen vil sende en mail som bruker sendmailuser og domene wol.no (N.B mail serveren må være konfigurert for og sende mail for domene wol.com(samme som sendmailuser) så hvis du foreks skal sende mail fra [email protected] så må serveren være konfigurert for og send mail for domene fgh.no)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det egentlig ikke bare å prøve å sende de 20 000 nyhetsmailene og så se hva som skjer?

Surt om server loaden blir for høy. Jeg laget et enkelt PHP-script som hentet ut 300 e-mail adresser av gangen. Så satte jeg opp en cron job som kjørte scriptet hvert 2. minutt. Det gikk fint! Server loaden lå hele tiden under 4 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...