simenss Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg leier en server med følgende spesifikasjoner: Server: DXEON24 RAM: 1024MB Primary Hard Drive: 80GB Bandwidth: 1000GB Port: 10Mbps IP Addresses: 5 Operating System: CentOS 3.x Secondary Hard Drive: 80GB Control Panel: Cpanel Annenhver uke skal jeg sende ut et nyhetsbrev til mine brukere (ca. 20.000). Vil serveren bli "overbelastet" hvis jeg sender ut 20.000 e-mail rett etter hverandre? Lenke til kommentar
robstr Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Er ikke sikker, men trur da gjerne ikke det? det er vell standard metoden for å få ut nyhetsbrev så vidt jeg vet. Bare test vist noe skulle gå galt så er det ikke værre en å restarte servern men det kommer vell litt ann på hvem du leier hos. Lenke til kommentar
Pondi Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Neida, Du skal fint klare dette. Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det kommer vel an på hvordan du sender mailen, det er ikke lett å svare uten å vite dette. Brukes f.eks. Perl eller PHP etc. Er dette en dedikert server? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Det kommer vel an på hvordan du sender mailen, det er ikke lett å svare uten å vite dette. Brukes f.eks. Perl eller PHP etc. Jeg skal bruke programmet MailList King til å sende ut nyhetsbrevet. Tenkte det var mulig å sette opp serveren min som en slags SMTP-server? Slik at jeg isteden for å bruke smtp.online.no, kan jeg bruke smtp.minadresse.com? Dette er ikke mitt felt, så bare å komme med innvendinger Er dette en dedikert server? Ja, det er en dedikert server Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 å bruke smtp.online.no for å sende mail er nok berre mulig viss den står i telenors nett. for det er veldig få smtp-servere som tillater aktivitet frå andre enn eige nett. Så du må anten sette opp din egen eller bruke noko som er satt opp for kundene i den "serverhallen" / nettet Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Det jeg mente var at jeg ville sette opp min egen server som en slags SMTP-server, hvis du skjønner? Så istede for å bruke smtp.online.no (Telenor) vil jeg bruke smtp.minadresse.com (min server) Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det jeg mente var at jeg ville sette opp min egen server som en slags SMTP-server, hvis du skjønner? Så istede for å bruke smtp.online.no (Telenor) vil jeg bruke smtp.minadresse.com (min server) få opp qmail eller sendmail så skal det gå fint. men du burde lage et perl eller C/C++ script som venter 5-10sekunder med og send mer etter foreks 1000 mails slik at unbuffret mailadressene etc Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 men du burde lage et perl eller C/C++ script som venter 5-10sekunder med og send mer etter foreks 1000 mails slik at unbuffret mailadressene etc Hmm... Finnes noe slik fra før av? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) men du burde lage et perl eller C/C++ script som venter 5-10sekunder med og send mer etter foreks 1000 mails slik at unbuffret mailadressene etc Hmm... Finnes noe slik fra før av? her har du et i php, få noen til og skrive det om til perl hvis du vil kjøre scriptet lokalt siden dette er et web script. <html> <head> <title>PHP Mail Array Loop</title> </head> <body> <?php $users= array ( "[email protected]"=>"ditt navn", "[email protected]"=>"annet navn", "[email protected]"=>"enda et navn", "[email protected]"=>"Ringo"); $times = 0; foreach ($users as $key=>$val) { $times += 1; $subject="Nyhets brev"; $message="MELDING \\n for ny linje eks: \n \$var for navn eks: $var og \$key for mail addresse eks: $key blablabla blablabla blablabla blablabla blablabla blablabla blablablablablablablablabla blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla"; mail($key , $subject , $message , "From: [email protected]"); if($times == 1000) { sleep(10000); $times = 0; } } ?> </body> </html> Endret 24. september 2005 av hotstian Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 her har du et i php, få noen til og skrive det om til perl hvis du vil kjøre scriptet lokalt siden dette er et web script. Takk for hjelpen, men dette er jo bare et vanlig PHP mail script? Det har vel ikke noe med SMTP å gjøre? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 her har du et i php, få noen til og skrive det om til perl hvis du vil kjøre scriptet lokalt siden dette er et web script. Takk for hjelpen, men dette er jo bare et vanlig PHP mail script? Det har vel ikke noe med SMTP å gjøre? ja det er et mail script som gjør at mailserveren på maskinen vil sende en mail som bruker sendmailuser og domene wol.no (N.B mail serveren må være konfigurert for og sende mail for domene wol.com(samme som sendmailuser) så hvis du foreks skal sende mail fra [email protected] så må serveren være konfigurert for og send mail for domene fgh.no) Lenke til kommentar
glad Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 akkurat, som nevnt overfor tror jeg nok det er den beste ideen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Er det egentlig ikke bare å prøve å sende de 20 000 nyhetsmailene og så se hva som skjer? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Er det egentlig ikke bare å prøve å sende de 20 000 nyhetsmailene og så se hva som skjer? Surt om server loaden blir for høy. Jeg laget et enkelt PHP-script som hentet ut 300 e-mail adresser av gangen. Så satte jeg opp en cron job som kjørte scriptet hvert 2. minutt. Det gikk fint! Server loaden lå hele tiden under 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå