Gå til innhold

Sølte Pepsi Max på bærbar

snoemann

Anbefalte innlegg

Heisann,

Det hadde seg slik at kjæresten min satt og chattet ivrig med sine venninder og klarte samtidig å glippe en full-åpnet pepsi-max flaske slik at MYE sprutet ut over bærbare.... litt på skjermen, men endel over tastaturet også...

Vi tørket det relativt kjapt opp, men nå driver den og skriver konstant aaaaaaa og tastene er blitt til bokstav-kombinasjoner av varierende sammensetning...

Noen som har noen tips om hva jeg burde gjøre? Hvordan åpner jeg en Fujitsu-Siemens?

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig og misforstå hva det handler om når den ligger i bærbare kategorien og tittel er sølte pepsi max? Jeg synes det er ganske innlysende at han sølte på sin bærbare pc og ikke i sin nye skinnsofa :roll:

Men uansett for oss som VIL skjønne så er nok ikke problemet ditt så ille, skru løs tastaturet og vask det med en litt fuktig klut. Pass på å legge tastaturet til tørk på en tørr og varm plass slik at fuktigheten fordamper. Hjelper ikke det så kan du sikkert kjøpe et løst tastatur der du kjøpte maskina di!

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Fikk meg til å tenke på den gangen for en 5-6 år siden jeg å noen kompiser hadde nettverk med noe 96% hjembrent

Klarte å søle rein sprit over tastaturet (ingen hadde råd til bærbar den gangen, takk gud) Plutselig manglet jeg alle "viktige" bokstaver som "A-E-I-D-L-K"

så i ukene fremover (18 år å lite penger) måtte jeg sitte å "Copy'n,paste" bokstaver fra gamle txt filer for å få fullstendige settninger ;)

Lenke til kommentar

TAKK for mange stilige svar :D

Jeg er rimelig noob når det gjelder kåling med bærbar.

Så... hmm ta av tastatur? Hvordan fikser jeg det? :p vil ikke ødelegge noe heller egentlig :p

Jeg kasta hele bærbare inn på varmekablene på badet, da minket problemene til å gjelde yuhj ... så det hjalp noe ihvertfall...

Lenke til kommentar
TAKK for mange stilige svar :D

Jeg er rimelig noob når det gjelder kåling med bærbar.

Så... hmm ta av tastatur? Hvordan fikser jeg det? :p vil ikke ødelegge noe heller egentlig :p

Jeg kasta hele bærbare inn på varmekablene på badet, da minket problemene til å gjelde yuhj ... så det hjalp noe ihvertfall...

Det aller første du gjør er å fjerne batteriet. Elektronikk fikser væske, men ikke kortslutninger! Etter at maskinen har tørket et døgn i et rom med tørr luft (altså ikke baderom med varmekabler) kan du prøve om tastaturet fungerer igjen. Hvis det ikke fungerer er du nødt til å begynne å nappe av taster. Selv om det virker litt voldsomt, så skal dette være mulig. Nøyaktig hvordan de er festet, varierer fra tastatur til tastatur, men det er alltid mulig å vippe opp tastene vha. linjal.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt tipset om rødsprit når det gjelder rensing av elektroniske produkter, kretser o.l.

Det funket i hvert fall på mobilen. En kamerat av meg hadde mistet mobiltelefonen i et vannglass. Telefonen ble helt svart. Han hadde tenkt til å kaste den, men tok den med opp til mobilbutikken bare for å høre. Mannen bak disken kunne triksene. Han separerte hoveddelene av telefonen og senket alt i rødsprit, skjerm og hele greia, og den fungerte etterpå. På et eller annet vis fjerner visst rødspriten fukt som ligger rundt komponenter og kretser uten selv å ødelegge noe.

MEN, jeg har ikke peiling altså, bare videreformidler historien.

Lenke til kommentar

Hei...

JEg skal hjelpe deg med fremgangsmåte for å få av tastaturet, om du kan si meg hvilken type Fujitsu-Siemens dette er.

Du kommer grantert ikke til å få dette på garantien, da det fort sees at det er sølt brus i maskinen. Garanti dekker ikke denne type skade.

Nytt tastatur (ca 300-400kr avhengig av modell) og 700-800kr i arbeid. Legg til moms = 1375 kr!

Lenke til kommentar

tastatur skal være rimelig straightforward både å få løsnet og byttet selv. Sannsynligvis har du ett eller flere deksler som bare er klipset på, som du fjerner ved forsiktig bruk av skrutrekker. mellom tastaturet og skjermen kan det for eksempel sitte ett slikt. når dette/disse er fjernet kommer vanligvis en del skruer til syne, noen av disse fester tastaturet. når tastaturet er løsnet, kommer du til den vanskelige delen: tastaturkontakten. Denne er lett å knekke/ødelegge, så största möjliga aktsamhet påkreves. Når denne er ute og tastaturet er frigjort, kan du prøve ulike rengjøringsmetoder, for eksempel rødsprit, eller montere nytt tastatur som du har kjøpt for 4-500 blanke norske kroner. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker igjen for gode svar.

Nå lurer jeg litt på sannsynligheten for at det kunne vært noe annet enn tastaturet som er galt når alt fungerer fint bortsett fra 5 taster? Det er vel 99.9% løsbart med nytt tastatur/rensing?

Jeg tror jeg må skru ut en skrue med klistremerke over for å åpne den helt, og da ryker vel garantien.. det hadde jo vært litt dumt... allikevel blir det altfor dyrt å sette den til rep. hvis jeg ikke får det på garanti...

rødsprit høres ut som en god ide =)

Lenke til kommentar
Hei...

JEg skal hjelpe deg med fremgangsmåte for å få av tastaturet, om du kan si meg hvilken type Fujitsu-Siemens dette er.

Du kommer grantert ikke til å få dette på garantien, da det fort sees at det er sølt brus i maskinen. Garanti dekker ikke denne type skade.

Nytt tastatur (ca 300-400kr avhengig av modell) og 700-800kr i arbeid. Legg til moms = 1375 kr!

Dette er en Fujitsu-Siemens Amilo L-6820

;)

Lenke til kommentar
Kjøp Isopropanol på nærmeste felleskjøpet, hell det over tastaturet og la det renne ut. La det stå og tørke ett døgn. funker det ikke etter det så må du ha nytt :thumbup:

needless to say, men veldig viktig: demonter tastaturet og hold det unna laptopen om du begynner med noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...