Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EØS-godkjent uten fungerende ABS?


el_cash

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil med ABS som skal til "EU-kontroll" snart. Det eneste som er galt med den er at ABS-systemet ikke virker, og at ABS varsellampe dermed lyser på dashbordet.

 

Er det et krav om at ABS skal virke hvis man har slikt, eller holder det med at bremsene ellers er i tipp topp stand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkle løsningen er å ta ut pæra til varsellyset for ABS'n. Det gjorde jeg med min scorpio. Alternativet er å utbedre feilen på skikkelig vis.

 

Er man klar over at ABS'n ikke virker, og kjører deretter mener jeg at det ikke har noe å si at systemet ikke virker

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

EU kontroll hanlder først og fremts om sikkerheten i bilen. ABS systemet skal fungere no mather what. Du vil nok bli stoppet på EU kontroll og må nok fikse dette problemet snarest mulig. Hadde det vært snak om en litt dårlig klutch som var i mitt tilfellet da jeg var på EU kontroll hadde det godt fint.

Lenke til kommentar

Ja, det er desverre som kensyv sier, en 2'er feil og etterkontroll. Og det KAN også være en "bagatell-feil" som sesteen nevner, eller som her i huset det nøyaktig samme problematikken koster 25000... (Det er da riktignok et mer enn gjennomsnittet kompelisert system, men har en viss forståelse for at noen fjærner pæra altså :) )

Lenke til kommentar
Men av hensyn til deg selv og andre medtraffikanter vil jeg anbefale deg å få det fiksa. Kan være en bagatell som en deffekt sensor.

I min bil koster det 2800,- pr ABS-sensor, og man har 4 stk... Og det var umulig å si hvilken som var defekt. Så verkstedet sjanset bare på å ta en som så ørlite granne skadet ut. Og thank god, det var den. :p Så kosta meg 2800,- + verkstedutgifter...

 

Hadde fort nærma seg 15 000 spenn om det ikke var den 1., den 2. eller den 3., men den 4. ABS-sensoren som var gåen. :p Blitt dyr prøving og feiling...

Lenke til kommentar
Det var da rart, merkeverkstedene pleier da og kunne se på feilkodene hvilken sensor som jukser.

Ja, det var litt rart det...

 

Men var visst begrenset med feilkoder på bilen. Liksom bare en feilkode som viste at ABS-sensorene ikke virka, men ikke hvilken... Også er den såpass gammel at de måtte lese av med sånn "strømmåler" (spør meg ikke om faguttrykk), og telle antall "tikk" liksom. Fikk se på når de gjorde det, hehe... Rimelig primitivt, men funka jo. :p

Lenke til kommentar

Kopple av 1 sensor.

Kopple til et volt meter til sensoren og snur hjulet.

 

Sensoren som blir brukt er en impulsgiver som produserer V når den hopper forbi tennene på hjul/aksel.

 

Det er Ofte og at sensor/tannhjul er neddynget i dritt så den ikke klarer å "føle" tennene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...