Gå til innhold

PWN blir fryktelig varm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dette er hovedkortets 'interne' strømforsyning, om man kan kalle det. Sikkert noen her som kan gi en mye mer vitenskapelig forklaring akkurat der.

Men til saken, det virker for meg litt i varmeste laget, de skal være dimensjonert til ca 100C, men det anbefales egentlig ikke å dra den myyye over 50C.

Kan jeg spørre hva slags HK du har? Du har ikke tilfeldigvis et DFI lanparty? :)

Lenke til kommentar

Nei, det er et ABIT IS7. En av de buggede. Virker som det trengs litt kjøling i kabinettet. Noe som er jævlig teit når jeg gikk over til vannkjøling for å bli kvitt vifter. Og hvor er det det trengs kjøling? Hvor på kortet er det det blir varmt? Rundt cpu? Er jo der alle disse sorte transistorene er. Er det disse som blir så varm?

Lenke til kommentar

Jeg anskaffet også vannkjøling for å bli kvitt vifter, men siden jeg allerede har ødelagt ett Asus A8N SLi Deluxe med å forsøke å montere en Zalman GWB1 på chipset, kjøpte jeg heller et A8N Premium som har passiv NB-kjøling. Problemet med dette var at den passive kjølingen ikke virker særlig bra uten vifter .. back to square one.

Jeg har derfor kjøpt meg viftekontroll (Vantec Nexus Fan & Light Control).

Med viftene på full guffe er ofte temperaturforskjellen såpass mye som 10 grader sammenlignet med at de er helt slått av. (ca 40 vs 50 grader).

Jeg kjører derfor viftene på fullt på dagtid og skrur dem ned såpass at jeg ikke hører dem når jeg sover.

Lenke til kommentar
Jeg anskaffet også vannkjøling for å bli kvitt vifter, men siden jeg allerede har ødelagt ett Asus A8N SLi Deluxe med å forsøke å montere en Zalman GWB1 på chipset, kjøpte jeg heller et A8N Premium som har passiv NB-kjøling. Problemet med dette var at den passive kjølingen ikke virker særlig bra uten vifter .. back to square one.

Jeg har derfor kjøpt meg viftekontroll (Vantec Nexus Fan & Light Control).

Med viftene på full guffe er ofte temperaturforskjellen såpass mye som 10 grader sammenlignet med at de er helt slått av. (ca 40 vs 50 grader).

Jeg kjører derfor viftene på fullt på dagtid og skrur dem ned såpass at jeg ikke hører dem når jeg sover.

Hvorfor ikke kjøpe en ny NB-kjøler eller sett på den zalman kjøleren?

da slipper du å ha viftene på fult. det å gå over til vannkjøling betyr ikke att en skal slippe en masse vifter. men å slippe det evige støyet. det skal være nokk att du har en liten gjennomstrøm av luft i kabinettet sålenge andre kritiske komponenter er vannkjølet. (cpu,gpu og NB)

Endret av Evil Knivel
Lenke til kommentar

Dere misforstår. Det er ikke NB (chipsetet) jeg snakker om. Den er vannkjølt og er ikke noe problem. Det jeg snakker om er PWN (aner ikke hva det står for). Det er noe annet på hovedkortet som ikke er kjølt på noen måte. Har aldri funnet ut hva det er, men blir fryktelig varm når det ikke er noe luftgjennomstrømming i kabinettet.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe en ny NB-kjøler eller sett på den zalman kjøleren?

Originalfestene til GWB1 passer ikke helt på hovedkortet, siden de er "speilvendt" av hullene for feste i hovedkortet. Det går selvfølgelig an å bruke andre skruer og andre fester, men det var altså slik jeg klarte å få fysisk skade på chipset, og derfor gjelder ikke garantien. Hadde ikke lyst å ødelegge enda et flett nytt og relativt dyrt hovedkort.

Lenke til kommentar
hvis det ikke er noen kjøleribber på de mosfet'ene er det bare å sette på noen slike, skal nok hjelpe en del på tempen. noe lignende av disse

Jeg har prøvd på mitt hovedkort (Abit AS8-V) å sette på slike fra Zalman, men det fungerer ikke. Mine går opp mot 100 grader. Har sett flere ganger at disse har vært oppe i 95 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...