Gå til innhold

Diagnose på en treg Windows XP

DJViking

Anbefalte innlegg

Jeg installerte en ny ren installasjon av Windows XP Pro norsk med SP2 for en kamerat da han mente at operativsystemet gikk veldig tregt.

Maskinen er en Dell Dimension 4550

Etter installasjonen av Windows oppdaterte jeg noen drivere, kjørte Windows Update. Deretter installerte jeg endel viktige standardprogrammer som:

Brannmur: ZoneAlarm Security Suite

Antivirus: AVG Free

AntiSpyWare: Ad-Aware

Registry Opprenskning: RegSupreme

Oppdaterte til MSN 7.

Installerte Java 1.5, Opera, Skype, Azureus og Deamon Tools

Foruten disse programmene er systemet nyinstallert og "rent", men nå sier kameraten min at maskinen er like treg og kanskje tregere enn den var... Når jeg installerte Windows var maskinen ok..

Hva kan være årsaker til at en maskinen (operativsystemet) er tregt og lite responsivt? Jeg har ikke utelukket feil på maskinvare (men kan man finne ut om det er det?)... Jeg kan ikke skjønne det kan være virus eller spyware... etter installasjonen av antivirus og antispyware ble det kjørt en full systemsjekk etter virus og spyware.

Er det noen nettsider hvor jeg kan finne løsninger på trege Windows installasjoner ?

Edit: Før noen kommenterer på det. Jeg så ikke sticky tråden før etter jeg opprettet denne tråden(leser den nå). Men ikke la det stoppe dere med å komme med svar.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du også installerte en annen nettleser enn den integrerte IE (Internet Explorer). Den er nemlig et mål for spionprogrammer.

F.eks. Firefox eller Opera.

Sjekk også ut det med pagingfila som jarmo sa, den skal helst stå på "System Managed" (oversett selv, kjører engelsk versjon :p )

Start | Control Panel | System | Advanced | Settings-knappen under Performance | Advanced | Change-knappen under Virtual Memory (phu! :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...