Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to nic , fordele trafikk ?

Anbefalte innlegg

har to maskiner koblet til hverandre både via en 10 mb/s hub og via en kryssa tp.. hvordan får jeg maskinene til å velge

å bruke kun den kryssa når det er ønskelig ? Eller kan jeg få de til å fordele trafikken på begge netverkskortene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skjønner jeg ikke hva som er poenget med prosjektet ditt, bortsett fra å lære, og hvis det er riktig så er det jo teit å spørre her.

Men, du f.eks. har Win2000 eller Xp som OS, kan du sette opp to LAN conetctions, en for den hvor du har HUB'en imellom og en for der du har cross overen. Ved å disable den ene, vil den da velge den andre. Win2k server tilbyr i tillegg en tjeneste der du kan regulere trafikk på de ulike nettverkskortene.

Håper dette var til noe hjelp

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-15 13:23, kjett skrev:

har to maskiner koblet til hverandre både via en 10 mb/s hub og via en kryssa tp.. hvordan får jeg maskinene til å velge

å bruke kun den kryssa når det er ønskelig ? Eller kan jeg få de til å fordele trafikken på begge netverkskortene ?

Hvorfor bruke kryssa kabel direkte mellom maskinene når du også har en HUB som begge maskinene er tilkoblet? Virker litt poengløst synes jeg.

Lenke til kommentar

poenget er at huben bare er 10 mb/s mens med kryssa tp er hastigheten 100 mb/s .. maskinen må være koblet til huben også for å få tilgang til resten av nettverket , når ikke maskinen den er koblet med kryssa tp er på...

Det er jo ikke noe stort problem men 10 mb/s er tregt ved overføring av store filer..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-15 13:54, B|2bb3r skrev:

I utgangspunktet skjønner jeg ikke hva som er poenget med prosjektet ditt, bortsett fra å lære, og hvis det er riktig så er det jo teit å spørre her.

Er det feil å spørre om ting her? Er ikke litt av poenget med forumet at folk skal kunne lære ? Og om du ikke skjønner noe, så bør du ikke uttale deg. Noen ganger er det bedre å holde kjeft og bli antatt dum, enn å åpne kjeften og fjerne all tvil. :wink:

Have a nice day ..

Lenke til kommentar

Men om vi skal snakke litt om topic igjen...

Om du vil at maskinene skal bruke kryssakabelen når de kommuniserer seg imellom er det bare ett spørsmål om hvordan du setter opp navneresolusjonen.

Si at du bruker 10.x.x.x adresser på de nettverkskortene som går mot hub'en og at du bruker 192.168.x.x adresser på kryssakabelen. Da må du rett å slett sørge for at maskinene finner 192-adressene først når de leter etter hverandre. Den enkleste måten å få til dette på er å editere HOST/LMHOST filene på de aktuelle pc'ene. Disse finner du i c:windowssystem32driversetc.

Det skal være en smal sak å editere disse filene i notepad og legge til de postene du trenger.

For LMHOST-fila må du føre rename den fra LMHOST.sam til LMHOSTS og fjerne det innholdet du ikke trenger.

Husk å preloade oppføringene i LMHOSTS ved å legge til en #PRE etter posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...