Gå til innhold

s478 cpu til HTPC - hvilken celeron som klokket?

Spr0cket

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt s478 kort (abit is7-e2) som jeg har tenkt å putte i en htpc. Sliter litt med valg av cpu til denne. Hadde tidligere en prescott 3,0 800fsb.

Vil ha en som er billig, kald og gir mest ytelse. I den rekkefølgen. Er det mulig å bruke et s479 adapter på det kortet? Pris på cpu er 1000-1500 kr.

Mener å huske noe om en celeron som klokket noe så inderlig. Skal ha vannkjøling så det er muligheter for litt oc. forslag?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Spr0cket skrev:
Jeg har et gammelt s478 kort (abit is7-e2) som jeg har tenkt å putte i en htpc. Sliter litt med valg av cpu til denne. Hadde tidligere en prescott 3,0 800fsb.

Vil ha en som er billig, kald og gir mest ytelse. I den rekkefølgen. Er det mulig å bruke et s479 adapter på det kortet? Pris på cpu er 1000-1500 kr.

Nei!

Den adapteren fungerer kun med enkelte ASUS socket 478 kort...

Lenke til kommentar

Celeron D er den med Prescott kjerne, noe varmere enn de gamle, men yter merkbart bedre. Men sammenlignet med P4 er den jo bare sørgelig, selv ekstrem-overklokking vil jo ikke gi deg fordelen av Hyperthreading, i beste fall kan en hyper-klokka Celeron D sammenlignes med en AMD64 (dvs hvis du får tak i 64-bits Celeron D til s478, finnes det?)

Lenke til kommentar
  endrebjorsvik89 skrev:
Hva mener du med "hadde tidligere en Prescott 3,0 GHz 800FSB"? Hvis du har den fremdeles, kan du jo kanskje prøve å kjøre den på 533 MHz FSB (2 GHz) eller 664 MHz FSB (2,5 GHz) hvis det var varmen som gjorde at du ville bytte.

Jeg hadde en på det hovedkortet. Den har jeg fremdeles i maskina mi, på et annet hovedkort.

Jeg skjønte ikke helt den andre du skrev om å skifte fsb.

Men spørsmålet mitt er hvilken s478 er billigst, kaldest og raskest?

Lenke til kommentar
  Spr0cket skrev:
Jeg skjønte ikke helt den andre du skrev om å skifte fsb.

Jeg mente å underklokke den. Men siden du bruker den pr. dags dato, må du vel heller kjøpe nye.

Sitat

Men spørsmålet mitt er hvilken s478 er billigst, kaldest og raskest?

Den gamle Northwood-kjernen var både rask og kjølig, og også relativt økonomisk.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det selges nå nyere CeleronD med bla. 64-bits støtte (om det skulle ha noe betydning.. jeg synes ikke det).

CeleronD er slett ikke en dårlig CPU.. Har/har hatt ett par-tre til testing/tweaking og de gjør jobben og vel så det..

Alle jeg har hatt/testet klokker laaaangt.. og yter da godt.

De yter vesentlig dårligere enn en A64 eller en P4 i gitte "tallknuser-tester". (f.eks. Super-Pi), men i "vanlig bruk" holder de fint følge..

Uklokket er de ikke så veldig godt egnet til "spill-PC'er", men klokket så yter de altså greit nok.. Å kjøpe en CeleronD og ikke klokke er "teit" (men det er bare min mening om den saken..).

I spill/"bencher" som ikke "stresser" CPU altfor mye med flyttalls-bereginger og med ett godt skjermkort holder CeleronD fint følge. Og den er fremfor alt billig.

Jeg har testet det samme X700Pro-kortet i to Intel-system..

Med P4 630D@3.3 og CeleronD 330 @ 3.3. Det skiller ca. 200pts i 3DMark03 (8400 kontra 8200) i 3DMark01 skiller det dog over 3k. 20.9k mot 17.1. Her teller jo FSB/Ram mye.. og FSB220 kontra 166 er det som slår kraftig ut (CeleronD kjører på FSB133(533), men vil ofte klare FSB200 med litt ekstra volt. I mitt system kan jeg ikke øke VCore...derfor "bare" FSB166).

Billigst, raskest og kaldest CPU for S478 er en CeleronM i ett CT-479 adapter..dvs. Asus HK.. :) (Har ett slikt system... En 1.3@2.1 yter det samme som en P4E@3.3)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
  endrebjorsvik89 skrev:
Men på samme klokkehastighet er vel P4 og Celeron D like varme? Det er jo litt dumt.

Jo.. det er ett viktig poeng...

I mine system har dog P4'n vært atskillig varmere under full load, ved idle omvendt (men mindre forskjell)..

Lenke til kommentar

jeg har tenkt å bruke den i en HTPC som sagt, den blir vannkjølt og skal kjøres på mist 500wen, så det er både spenning og kjøling å hente.

Men det du mener endre er altså en P4 northwood? Har de HT? når det gjelder oppgaver vil den vel trenge litt styrke på encoding og decoding for å brukes til ffdshow? (som brukes til å bedre bildekvaliteten ut på en stuepc såvidt jeg forstår)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...