Gå til innhold

Nikon D70 - Feil ved lang eksponering

Anbefalte innlegg

Har i det siste opplevd en rar lyd når jeg har prøvd å ta nattbilder med lang eksponering. Lyden kan beskrives som en skrapelyd og resultatet blir at bildet blir alt for mørkt. Har også testet lang eksponering inne i lyst rom og resultatet blir da et hvitt overeksponert felt som dekker omtrent 80% av bildet (som vil være det normale), men resterende 20% blir normaleksponert. Har kun sett en liknende sak på andre forum, hvor det ble gjettet på at det kunne være noen form for synkroniseringsfeil mellom den elektroniske og mekaniske lukkeren. Er det noen som har hatt erfaringer/vet hva som må gjøres? Går det an å fikse selv eller må man til en nikon-forhandler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt andre objektiver? Hvis deg gir "vannrette" artefakter i bildet så høres det ut som et lukkerproblem. Men jeg trodde at d70 hadde elektronisk lukker mens det var cmos baserte canon kamera som hadde mekanisk lukker (derav forskjellen i blits sync hastighet). Forøvrig ville jeg ha gjettet på en feil med blenderen i objektivet, men dette ville ha gitt deg andre typer feil (sirkellignende) i bildet. Kan det være noe med speilet som ikke holdes oppe i riktig stilling ved lengre eksponeringer?

Dersom du ikke har noen andre objektiver å teste med kan du jo ta det med til en forhandler og prøve der. Alternativt kan du jo forsøke å ta av objektivet og forsøke en lang eksponering og se om du fortsatt hører samme skrapelyder eller om du ser noe unormalt med speilet(dvs at det ikke er oppe under hele eksponeringen)

Uansett høres det mistenkelig ut som noe en autorisert person bør kikke på, men det kan jo være greit å lokalisere problemet til enten kamerahuset eller objektivet før du sender det på rep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...