tso Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Jeg har akkurat bygget en ny PC. AMD 2000+, 2*60GB Maxtor med Asus A7V333 RAID hovedkort. Bios finner ikke RAID diskene etter at jeg har satt de opp i Promise FastTrak133 Lite. Har proev aa installere Windows XP Pro men den finner ikke diskene. Noen forslag? [ Denne Melding var redigert av: tso på 2002-08-15 13:07 ] Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Har du formattert diskene først? Lenke til kommentar
tso Skrevet 16. august 2002 Forfatter Del Skrevet 16. august 2002 Nei, men gjoer ikke Promise FastTrak det naar jeg setter opp diskene til RAID? Har en som skal hjelpe meg med det i kveld. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg kjøpte meg en 120 WD disk som jeg satt i raid i en av raid portene mine, den måtte formateres. Derimot en kammerat av meg som gjorde det samme behøvde ikke å formatere. (Fikk han er brukt disk?? (komplett.no) Lenke til kommentar
furrballfighter Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Du Må først lage et RAID array i raid-biosen, for deretter å opprette en primærpartisjon med Fdisk el. lignende verktøy. Deretter kan du installere WIn som normalt... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Quote: Den 2002-08-16 04:30, ratm skrev:Jeg kjøpte meg en 120 WD disk som jeg satt i raid i en av raid portene mine, den måtte formateres. litt off topic... Du må ha minst to disker for å sette opp et raid array. Det mest vanlige til privatbrukerer er enten raid 0, eller striping, der to disker settes sammen til en(lagringskapasitet tilsvarende 'den minste disken' x 2, ). Raid 1, eller speiling, der den ene disker er en nøyaktig kopi av den andre(lagringskapasitet tilsvarende 'den minste disken'). Eller raid 0+1, en kombinasjon av de to foregående, der du trenger minst fire disker. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Kalr over dette, det eneste jeg prøvde å påpeke var at han må formatere hardisken, vel og merke hvis den er ny. Lenke til kommentar
decibel Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Jeg har ikke direkte erfaring med din RAID kontroller, men vanlig praksis med ataraid kontrollere er at du må ha en driver til Windows (slik er det med Highpoint sine RAID kontrollere). Driveren følger som regel med på en diskett og lastes inn helt i starten av installasjonsprosessen (trykk F6 når det står "Press F6 to specify additional SCSI controllers" eller noe lignende). Du trenger ikke å formatere disken(e), men du må definere et RAID array i RAID biosen som beskrevet i en tidligere post. Installasjonsprogrammet til XP har verktøy for å slette/lage partisjoner og formatere de. Lykke til! Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Jeg har tenkt på å trimme RAIDen, og derfor vil jeg skifte ut BIOSen på RAID kontrolleren. HAr hørt at dette ikke er noe problem, men så har jeg hørt at du må ha en "Hacket" RAID driver også. Men vet ikke hva som er sant. Den driveren som ASUS A7V333 kortet kjører med default er jo en "Lite" versjon, og jeg vil gjerne kjøremed full versjon... Noen som har peiling på hvordan man gjør dette? Og hvor man får tak i drivere, eller kan man bruke ASUS sine vanlige? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Hvis du skal installere OS på raidet så må du starte som vanlig med Win2000 og trykke F6 under oppstart en av de første meldingene som kommer opp under boot med win2000 og winXP. ved Scsi/Raid trengs 3Parts drivere på floppy eller cd. diskene må være formatert. Lenke til kommentar
dale Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Bygde en maskin med 2 120wd disker i raid, satt opp på ATA-133 kort fra Promise, (husker ikke navnet).. Trengte ikke formatere, bare trykke "F6" under instalasjon og putte inn disketten med drivere til raid kortet. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Det var nok ikke det jeg mente. Promise chipsettet på ASUS A7V333 HKet har bare "lite" versjon av BIOS eller Driver eller hva det nå er...(holder en knapp på BIOS )Vil gjerne oppgradere denne til fullversjon da dette gir meg større frihet til å tweake RAIDen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå