Gå til innhold

Probl. ang. EF-500 DG som slave til D70.

Anbefalte innlegg

Hei !

Har nettopp kjøpt meg en Sigma EF-500 DG SUPER blitz til min D70, men får den ikke til å virke skikkelig trådløst. Har lest manualer til både kamera og blitz og søkt i forumet her, men finner ikke helt løsningen.

Har forstått at kamera må stå i "commander mode" og blitzen settes som slave. Dette har jeg prøvd etter beste evne, men det som skjer er at blitzen fyrer av for tidlig (har prøvd å slå av fokuslyset men det hjelper ikke). Hvis jeg setter flash mode på kameraet til "manual" klarer jeg å synkronisere blitzen med kameraet, men eksponeringen blir ikke riktig (må justere lystyrken på blitzen evt. blender/lukker manuelt). Jeg antar at sistnevnte metode ikke er den helt riktige måten å gjøre dette på.

Takknemlig for svar som kan løse dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du trigger blitsen som optisk og ikke trådløs slave (altså signalet som trigger er blitsblinket) slik du beskriver at du gjør for å synke blitsen med kameraet mister du all blitsstyrkeautomatikk og er etterlatt til ekstern lysmåler eller histogramlesning for å vurdere styrken. Automatikken i huset ditt benytter seg av et forblink/preflash for måling av blitslys, og denne gjør at den optiske slaven trigges for tidlig hvis du ikke bruker manuell modus.

For å ha flere blitser i bruk med kamerahusets lysmåling må du ha en trådløs master enten i form av en blits som har denne egenskapen (f.x. en annen EF DG super eller en ringblits type EM-140) eller en trådløssender a la canons ST-E2 (kjenner ikke nikons greier inngående).

Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å verifisere at du sitter med en blitz som har i-TTL. Hvis du sitter med Canon versjonen av Sigma EF-500 DG SUPER så vil du aldri få det til å fungere.

D70 har fungerer som en trådløs master og man kan styre flere blitzer trådløst og uavhengig. Så lenge blitzen har i-TTL så vil det fungere med de korrekte instillingene.

Lenke til kommentar
Det første du må gjøre er å verifisere at du sitter med en blitz som har i-TTL. Hvis du sitter med Canon versjonen av Sigma EF-500 DG SUPER så vil du aldri få det til å fungere.

Ja, jeg har nikon-utgaven med i-TTL. Har også forstått det sånn at den innebygde blitzen skal fungere som trådløs master. Jeg får bare prøve og feile inntil jeg finner de korrekte innstillingene.

Uansett, takk for svar så langt.

Lenke til kommentar

Det er klin umulig selv å finne ut hvordan man får en EF500DG i slave modus. Min siste post i denne tråden lenker til en tråd på dpreview.com, som på en ganske lettfattelig måte forklarer hvordan du skal gjøre det.

Det eneste jeg har å legge til det som står i den tråden er at blitzen må være på kameraet når du setter den i slavemodus. Når du har satt blitzen i slavemodus kan du ta den av og sette den der du vil.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er klin umulig selv å finne ut hvordan man får en EF500DG i slave modus. Min siste post i denne tråden lenker til en tråd på dpreview.com, som på en ganske lettfattelig måte forklarer hvordan du skal gjøre det.

Det eneste jeg har å legge til det som står i den tråden er at blitzen må være på kameraet når du setter den i slavemodus. Når du har satt blitzen i slavemodus kan du ta den av og sette den der du vil.

Jeg fant tråden på dpreview.com selv tidligere i ettermiddag, men har ikke fått prøvd ennå.

Takk for hjelpsomheten :yes:

Endret av ing98ole
Lenke til kommentar
Det at den blinker for tidlig er ganske lett å fikse.

Gå til menyen på kameraet

Velg blyanten

20 Flash sign -> off  :thumbup:

Veldig feil.

Den innstillingen angir bare om kameraet skal foreslå blitz i søkeren ved lite lys (ved et blinkene blitzsymbol). Blitzen har en "pre-flashes", altså blink før eksponeringen i alle modi untatt manuell, enten for lysmåling eller for kommunikasjon med i-TTL-kompatible blitzer. En dum slave vil mao gå av for tidlig med mindre du bruker fullstendig manuell blitzinstilling eller FV-knappen (flash value) for å måle blitzeksponeringen på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...