Gå til innhold

Northbridgechipset-vifte på Abit IC7-MAX3

lagren

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte Abit IC7-MAX3 hovedkort for en god del måneder siden. Siden den gang har jeg installert vannkjøling på maskinen (det fine blå tårnet fra Zalman).

Men i det siste har det begynt å komme rare lyder fra northbridge viften på hovedkortet. Virker som det begynner å synge sine siste vers og jeg skal se om jeg får maskinen min nesten helt lydløs.

Jeg kjøpte et Zalman Chipset-kjøleribbe (vifteløs, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858&cks=PLC), men denne passet ikke til HKet, da den krever hull i HKet som jeg kan stikke plastplugger ned i. HKet mitt har ikke slike, men 4 metallbøyer som en metallstang (med krok) skal presses under. Det er jeg på jakt etter nå, de er en så vifteløs/stille løsning som mulig. Har dere noen anbefalinger?

Bilde av HKet og NB-vifte finnes på http://www.extremeoverclocking.com/reviews...IC7_MAX3_4.html

--

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i det siste har det begynt å komme rare lyder fra northbridge viften på hovedkortet. Virker som det begynner å synge sine siste vers og jeg skal se om jeg får maskinen min nesten helt lydløs.

Vil bare si at jeg har akkurat samme "ulyd" på mitt Max-3 kort.

Virker å väre en svakhet på disse kortene.. :hmm:

Den lager en stygg "hvine" lyd som varer i ca 10-15 sek, men kun under oppstart når PC'en er kald..

Lager din lyd hele tiden? :ermm:

Denne vil kanskje funke.. :thumbup:

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg har akkurat samme "ulyd" på mitt Max-3 kort.

Virker å väre en svakhet på disse kortene.. :hmm:

Den lager en stygg "hvine" lyd som varer i ca 10-15 sek, men kun under oppstart når PC'en er kald..

Lager din lyd hele tiden? :ermm:

Men kommer i ny og ne og lager litt "lyse buldrelyder". Varer i noen sekunder opp til et minutt. Tror det er noe med kulelageret el.l.

Lager noen ganger lyder under oppstart også, men det er bare hvis det er veldig kaldt og den har vært av en god stund. Men dette merker jeg ikke så ofte siden maskinen min står på 24/7.

Takk for link, skal se nærmere på den. :)

Lenke til kommentar
Lager noen ganger lyder under oppstart også, men det er bare hvis det er veldig kaldt og den har vært av en god stund.

Du får ny vifte gratis fra Abit (forhåpentlig en forbedret utgave) hvis du mailer:

[email protected]

skriv i emnefeltet/ subject: Requesting replacement missing Item

1) Your shipping adress

2) Serial Number of your Abit product

3) Requested Item

Lenke til kommentar

hvorfor ikke bare plugge ut vifta eller fjerne den fra kjøleren?

min stod med 'passiv' (original-) kjøler i et et års tid med mye bruk og jeg hadde ingen problemer med det.

- og mens du er i gang kan du jo nappe ut vifta på otes'en ogs, den er like ubrukelig som vifta på nb.

Lenke til kommentar
Klarer du ikke å feste zalman-kjøleren med et par strips? Har et IC7-G og en kjøler liggende, men har ikke montert enda.

Nja, ikke så lett å få stripset den fast... Blir en MacGyver-løsning i mine øyne. Liker å få festet vifter og slikt litt skikkelig.

Men jeg bestilte kjøleribben som Maverick2002 gav en link til. Ser ut som den skal passe perfekt. *Gleder seg til en nesten lydløs PC* :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nja, ikke så lett å få stripset den fast... Blir en MacGyver-løsning i mine øyne.

Antyder du at MacGyver gjør dårlig arbeid!?

:mad:

Seriøst, mener å ha sett en vannblokk for nb som var bundlet med et par små strips til slike tilfeller, og det var beskrevet i monteringsanvisningen hvordan det skulle gjøres.

Hmm...hvor var det jeg så dette nå igjen...

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...