Sarge Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg er en av dem som driver en del innensdørsfotografering. Mye av barna, men jeg har også en liten skribentjobb på si, der jeg også må gjøre en del fotografering av hifi-utstyr. Jeg lurer på om noen har noen enkle tips til hvordan man kan rigge et "hjemmestudio" basert på enkle midler. Så langt har jeg eksperimentert med hvite laken, blå satengsengesett, lyse vegger, mørk skumplast etc som bakgrunn. Videre har jeg brukt en 500W arbeidslampe og vanlige interiørspotter. Kameraet har stått på stativ. Det jeg har hatt problemer med er enten for lite lys eller ujevnt lys som enten resulterer i korning eller hotspotting eller begge deler. Har vurdert å lage en treramme hvor jeg spenner et hvitt laken foran for en mer diffuseringen av belysningen fra arbeidslampa. Men er det noen som har noen gode tips til rimelige tiltak? "Studioet" må kunne tas enkelt opp og ned (har ikke noe eget rom), og tiltakene bør ikke koste for mye. Hvordan lager man en grei bakgrunn? Hvordan kan man rigge lys? Hva må man lage spesielt til formålet? Når det gjelder temperatur på lyset og sånt, så har jeg god erfaring med å justere hvitbalansen manuelt. Det betyr at forslag basert på "kraftig hjemmebelysning" er fint. Hva slags fastmontert belysning kan man med hell benytte ellers i rommet? Er det best om veggene i rommet er hvite, eller kan andre farger på veggene ha fordelaktige sider? Alle erfaringer og forslag mottas med takk. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 Er det ingen hobbyfotografer som leker seg med lyssetting og bakgrunner her? Mulig man må gå opp løypa selv, da. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Søk i forumet og du vil finne Her er et emne om saken hjemmestudio Lykke til Lenke til kommentar
olemm Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Tråden din inneholder ganske mange spørsmål, er ofte vanskelig å dra igang noen skikkelig diskusjon på basis av sånne tråder. Jeg begynner i en ende, og holder på til jeg har glemt hva du spør om Hvis du kjører spotter og en arbeidslampe uten noen form for filtrering skjønner jeg godt at du får problemer. Flere triks; 1) filtrer gjennom softbokser eller som du sier en ramme med filterplast eller kalkerpapir eller lignende. Et laken har sannsynligvis for høy densitet til å være brukbart. 2) reflekter lys i reflektorer eller isoporplater eller lignende. 3) om det er produkter som skal fotograferes kan man bruke et belysningstelt (se tråd på foto.no Vedr. bruk av denne type belysning er det to (eller flere) signifikante problemer, et problem er manglende styrkeregulering. De som bruker tungstenbelysning til produktfotografi o.l. bruker gjerne en dimmer i tillegg. Det andre problemet er fargebalanse, da arbeidslamper, spotter o.l. gjerne har en relativt varm fargetemperatur - det største problemet er riktignok at slike lamper ikke har en uniform fargetemperatur men svært varierende, noe som fører til at man får ulik fargetemperatur i forskjellige deler av bildet. Det er interessant at hotspotting og korning nevnes, dette er et interessant aspekt ved bruk av tungsten- eller lampebelysning, da jo lavere fargetemperaturen er, jo mer undereksponeres blåkanalen med støy og bøll som resultat. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Takk for lenken og mange nyttige tips. Det med blåkanalen og korning tenkte jeg ikke på. Flott å få gode innspill som det. Tar gjerne i mot flere. Hva tror dere forresten om lysrørbaserte arbeidslamper som denne: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=361291000 Den utvikler jo ikke så mye varme, og lysrør har vel generelt en litt høyere varmetemperatur, eller? Jeg har for øvrig ikke brukt direktelys så mye (annet enn generell takbelysning etc), men har brukt tynt papir o.l. som jeg har holdt foran lyskilden (bildet blir da tatt på stativ med timer). Ulempen er jo at man ikke kan benytte kameraet håndholdt. Endret 23. september 2005 av Sarge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå