Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G, laptop finner ikke trådløstnett


Anbefalte innlegg

Hei, fikk i går en linksys wrt54g. Jeg skrev inn alt av ppppoe passord osv og den fungerer egentlig helt utmerket helt til det kommer til laptopen til min søster. Den ikke finner noe nettverk i det hele tatt, ifølge ruteren er alt av trådløst nettverk på. Jeg har prøvd å søke litt over nettet men fant lite ang. forslag til oppsett av trådløst nettverk. Noen her inne på forumet som har lyst til å gi meg en guide?

Wireless setup på ruteren ser slik ut nå:

 

Wireless Network Mode: Wlan setup.mixed

Wireless Network Name (SSID) : linksys

Wireless SSID Broadcast : Enabled

 

Dette står under status:

MAC Address : 00:14:BF:36:4C:D4

Mode : Mixed

SSID : linksys

DHCP Server : Enabled

Channel : 1

Encryption Function : Enabled

 

Takker for alle svar, Andreas

Endret av Andreas2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke typer trådløst nettverk støtter laptopen til søsteren din? Det kan hende at det trådløse nettverkskortet på din søsters laptop ikke har støtte for B eller G.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på trådløst nettverk, men vet at onkelen min ikke fikk kontakt med vår WRT54G siden nettverkskortet på pc'n hans ikke hadde B eller G.

Lenke til kommentar

B har støtte for 22Mbit, G har støtte for 54Mbit. Det finnes også A, og de har støtte for opptil 11Mbit. Disse er, slik jeg har forstått det, i utgangspunktet ikke kompatible med hverandre. Altså vil f.eks A- og B-enheter kan ikke kommunisere med hverandre, men en A- og en A/B-enhet vil kunne det.

 

Edit: Det kan være en ide å oppdatere driveren og firmware siden det også kan være kompabilitetsproblemer selv om begge er B/G-enheter.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Laptopen ble kjøpt for 1 uke siden, ville tro at den hadde det "nyeste" av nettverkskort. Firmwaren på WRT54G er oppdatert til siste offisielle firmware.

Merkelig nok så trenger det faktisk ikke være det, men hvis laptopen er kjøpt for 1 uke siden er det nesten garantert et 802.11b, 802.11g eller 802.11b/g kort som sitter i den. Den skal med andre ord kunne klare å koble til WRT54G. Nå pleier det sjeldent være noe kompabilitetsproblem med Linksys-routerene, så igjen, sjekk at du har siste driverversjon på kortet. Har du det så vil det være ganske interessant å vite hvilket kort som sitter i den laptopen (produsent, modell osv).

Lenke til kommentar

Her er det litt feil :)

 

802.11a benytter seg av 5 GHz spekeret og er ikke kompatibel med hverken 802.11b eller 802.11g. Hastigheten er lik som 802.11g, nemlig 54 Mbps.

 

802.11b er støttet av egentlig alle bærbare med innebygde trådløse kort og støtter hastigheter opp mot 11 Mbps. 802.11b klientkort kan også brukes mot 802.11g aksesspunkter så lenge disse står i mixed mode.

 

802.11g takler 54 Mbps som 11a, men benytter seg av det samme spekretet som 11b og er kompatible med hverandre.

 

Det jeg ville sjekket med den bærbare er å se om det trådløse nettverket er aktivert. Det pleier å finnes en egen knapp for å aktivere/deaktivere det trådløse nettet.

Lenke til kommentar

Kan legge til at min laptop med intel pro 2200b/g kort nekter å finne et trådløst nett fra en topcom? router, men har funnet alt annet hittil. Og eg har sjekket *alt*, fra mac fltring, hw/sw radio kontroll, kryptering, kanal restiksjoner etc etc - ingen ting som tilsier at eg ikkje skal finne nettet med intel kortet. Funker fint med en usb-stick på samme laptop, og intel kortet funker fint med andre trådløse nett - men ikkje dette ene..

Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert driverene til nettverkskortet på maskinen, lagt inn programmet som var med driveren. Restartet ruteren X antall ganger og satt opp trådløst nettverk, fremdeles finner ikke laptopen noe signal.

 

Edit: kortet er aktivert og den står oppført med at den skal motta ip automatisk.Laptopen fungerer perfekt med tp ledning, men som sagt trådløst finner den ikke i det hele tatt. Det lyser også grønt på ruteren under Wlan

Endret av Andreas2k
Lenke til kommentar
Nå har jeg oppdatert driverene til nettverkskortet på maskinen, lagt inn programmet som var med driveren. Restartet ruteren X antall ganger og satt opp trådløst nettverk, fremdeles finner ikke laptopen noe signal.

 

Edit: kortet er aktivert og den står oppført med at den skal motta ip automatisk.Laptopen fungerer perfekt med tp ledning, men som sagt trådløst finner den ikke i det hele tatt. Det lyser også grønt på ruteren under Wlan

Som en annen skrev lengre opp her kan det være en ide å bytte kanal, du har kanal 1 nå, prøv på kanal 6 og eventuelt 11 om 6 ikke funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...