Smooth Ceiling Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Mitt Abit Siluro Ti4200 avgikk med døden for et par dager siden, og jeg trenger et skjermkort som kan gi meg godt utbytte av f.eks. HL 2, BF 2, Far Cry, S.T.A.L.K.E.R. og OFP 1985s oppfølger. Da mitt ABIT IS-7 hovedkort med 1GB paired TwinMOS DDR RAM og en P4 2.8Ghz CPU kun støtter AGP, lurer jeg på om jeg bare skal kjøpe et nytt AGP skjermkort, f.eks. et 6800GT, eller gå litt lengre (se nedenfor). Jeg vil bruke det gamle støydempede kabinettet med 350W Enermax PSU. AGP: MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP8X, NX6800GT-TD256, DVI/TV-Out,Retail Et annet og mye rimeligere AGP kort jeg så anbefalt på Win-XP.no forumet, som de påstår kjører BF2 bra (men som jeg stiller meg litt tvilende til): Gainward GeForce 6600GT 256MB GDDR3 AGP8X, "Ultra/1980" Tv-out,DVI, Retail Om jeg må gå PCI-Express ruten, som jo blir en god del dyrere: Ukens tilbud på Komplett virker jo bra: Gainward GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express,"U/3400PCX XP ViVo". Et annet alternativ: XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz Enda et PCI-Express alternativ, noe rimeligere (jeg har ingen erfaring med merket): Club3D Geforce 7800GT 256MB Ikke at jeg spiller spesielt mye, annet enn f.eks. AO, men jeg har nå bestilt Far Cry og to av Thief spillene for å ha noe å glede meg til, og jeg er drittlei av at det alltid hakker i pene spill. HL2 fullførte jeg med lave settings og en masse hakking, noe som egentlig ødela mye av spillopplevelsen. Deus Ex 2 har jeg ikke giddet å fullføre av samme grunn, og bilspill / flysimmer tenker jeg ikke lengre på av samme grunn. Jeg kan ikke ta meg råd til mer enn 5-6.000,- totalt (muligens litt mer), da dette kom uventet. Et annet viktig spørsmål: Går det greit å bruke et HK som støtter DDR RAM, eller blir det en flaskehals å ikke bruke DDR 2? Var ikke sikker på hvor jeg skulle poste dette, håper det går greit. Endret 22. september 2005 av Sundiver Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Gainward GeForce 7800 GT 256MB 2999 hos Komplett.no DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D 1195 hos Netshop AMD Athlon 64 3200+ (Venice) 1675 hos Netshop Med disse komponentene skulle du kunne bruke din gamle ram, og få ett system som rocker villt og heftig selv på de mest krevende spill. Med litt flaks får du en Venice som når opp i FX-57 hastigheter Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Hei og tusen takk for tipset Jeg vil helst ha hovedkort med vifteløs chipset kjøling dog, om det er mulig? Jeg har en vifteløs kjøler liggende som jeg hadde tenkt å bruke på mitt IS-7, kan kanskje bruke det på dette kortet istedet? Det systemet ser veldig bra ut forøvrig, veldig fristende.. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Hei og tusen takk for tipset Jeg vil helst ha hovedkort med vifteløs chipset kjøling dog, om det er mulig? Jeg har en vifteløs kjøler liggende som jeg hadde tenkt å bruke på mitt IS-7, kan kanskje bruke det på dette kortet istedet? Det systemet ser veldig bra ut forøvrig, veldig fristende.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299&cks=PRL vifteløs, dog litt dyr Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 Takk igjen. Prisen begynner å bli litt høy, og jeg skulle sagt ifra at jeg ikke kommer til å OC, ihvertfall har jeg ingen planer om det. Sitter her og river meg litt i håret over utvalget, skal på ferie til mandag og må ha sendt inn bestilling før dess. Det eneste som er 100% sikkert på dette tidspunkt er skjermkortet. Jeg har alltid brukt Intel, og hører og ser stadig at folk har stabilitetsproblemer med AMD (en av grunnene til at jeg bruker Intel er p.g.a. hovedkort med Intel chipset). Merk: Jeg mener ikke å si noe negativt om AMD! Det er bare det at jeg aldri har brukt det før, og når prisen for en AMD CPU som er på 2Ghz kryper opp i 1600-1700,- hvorav en P4 3.0Ghz koster mindre og kan brukes på et hovedkort med samme merke i chipset, blir jeg veldig usikker. Dette igjen fordi jeg ikke er vant til AMD. Jeg vet godt at AMD CPUene utnytter kraften bedre til spill og multimedia (?), men den psykologiske sperra slår inn så snart jeg ser at den er en hel gigahertz "tregere" enn en P4 3.0 og likevel en god del dyrere (må jo kjøpe kjøling i tillegg, minst 3-400,-). På en måte skulle jeg ønske jeg ikke sluttet å bry meg om utviklingen på den fronten for noen år siden.. merker godt at jeg har falt av lasset nå Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 for all del ikke kjøp et 6 ett eller annet kort fordi skal du først brenne penger på grafikk så skal det kjøres med stil få for Dragavon sitt forslag. og personlig må jeg si at AMD er mer stabilt en en intel men bare når det kommer til Athlon vs Pentium 1-0 til AMD. men når det kommer til billig versjoner av CPU er intel best Sempron vs Celeron 1-0 til intel hvis du skjønner noe av det jeg sier da hvis ikke så vil jeg bare si at AMD er best på spill Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 Da er bestilling lagt inn ved Komplett. Da det vil ta en stund før jeg får samlet sammen til en annen PC til musikkbruk alene, satser jeg på Intel denne gangen (og). Det var et vanskelig valg, men nå var jeg bare nødt til å gjøre det. Så, komponentene jeg valgte er som følger: Skjermkort 2.999,- CPU 1.595,- Boxed med vifte (vil nok ta MIST Frostbite fra den gamle, om den kan brukes) Hovedkort 1.279,- (ASUS, for meg var valget det eller ABIT da jeg liker de best) Minne (Corsair, 512MB x 2 DDR selected) 919,- Takk for tipsene, det har som sagt vært et vanskelig valg. Jeg ønsker virkelig å prøve AMD, men har ikke råd til å eksperimentere med slikt bare for å gjøre det, og jeg har brukt Intel siden min første PC. Jeg tror uansett jeg får bra kvalitet for pengene her Pakken vil vente på meg når jeg kommer hjem fra ferie, gleder meg allerede. Far Cry og Thief 2 er sendt fra Play.com, og jeg skal bestille BF 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 og personlig må jeg si at AMD er mer stabilt en en intel men bare når det kommer til Athlon vs Pentium 1-0 til AMD. men når det kommer til billig versjoner av CPU er intel best Sempron vs Celeron 1-0 til intel Jeg må faktisk være så uhøflig å si at du neppe har hverken erfaring eller peil på hva du skriver om med en slik påstand. Det er ingen forskjell i stabilitet mellom en AMD eller Intel CPU, men det er/har vært tildels store problemer med Bios/brikkesett til gitte platformer.. Det er ikkeIntel-systemer som har vært mest plaget med dette... En Celeron NW yter dårligere enn noe annet.. det være seg Sempron for Socket-A eller S754. En CeleronD er noe dårligre enn en Sempron for S754.. En P4 er klokk-for-klokk ganske så underlegen enn A64 i spill-ytelser... Jeg støtter trådstarter valg 100%.. Det er skjermkortet som teller mest, og har han liten/ingen erfaring i å "komponere" ett S939-system gjør han lurt i å satse på det han har gjort.. For dere andre som kun bygger A64/S939-system og *vet* hvilke deler som passer sammen (brikkesett/RAM-brikker/BIos-versjoner) stiller saken seg annerledes.. Jeg ville nok valgt ett "kurant" S939-system med en Venice 3000+ til det "fete" skjermkortet der.. bare så det er nevnt.. Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 det er egne erfaringer med alle de 4 cpu klassene og med en p4 så fikk jeg en masse feilmeldinger som jeg også gjorde med sempron og da antas jeg bare at dette er cpu sitt problem. men hvis du sier at det er bios og annet så må jeg bare si at da tok jeg feil og jeg unnskylder. men det var et svar i beste mening Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Et virkelig bra tilbud på skjermkort hos netshop: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4353 Samme som du hadde lest om på Win-XP.no forumet, men billigere:) Mulig at det blir litt lite power etter ditt behow, merk deg at det har PCI-Express tilkobling, så du hadde linket til både agp og pci-e kort. Jeg ville heller ha kjøpt kortet på tilbud hos Komplett hvis du har litt mer penger du ikke helt vet hvor du skal bruke, altså det kortet du linket til: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311506&cks=WYO Lenke til kommentar
AleksanderA Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Mitt Abit Siluro Ti4200 avgikk med døden for et par dager siden, og jeg trenger et skjermkort som kan gi meg godt utbytte av f.eks. HL 2, BF 2, Far Cry, S.T.A.L.K.E.R. og OFP 1985s oppfølger. Da mitt ABIT IS-7 hovedkort med 1GB paired TwinMOS DDR RAM og en P4 2.8Ghz CPU kun støtter AGP, lurer jeg på om jeg bare skal kjøpe et nytt AGP skjermkort, f.eks. et 6800GT, eller gå litt lengre (se nedenfor). Jeg vil bruke det gamle støydempede kabinettet med 350W Enermax PSU. AGP: MSI GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP8X, NX6800GT-TD256, DVI/TV-Out,Retail Et annet og mye rimeligere AGP kort jeg så anbefalt på Win-XP.no forumet, som de påstår kjører BF2 bra (men som jeg stiller meg litt tvilende til): Gainward GeForce 6600GT 256MB GDDR3 AGP8X, "Ultra/1980" Tv-out,DVI, Retail Du sier at du er tvilende i forhold til det kortets ytelse (6600gt 256mb). Jeg sitter selv på en amd 64 3200, 512 mb hyperX ram, og ett Asus gf 6600 med kun 128 mb ddr ram. Jeg kjører bf 2 glatt i 1024 oppløsning og relativt høyt detaljenivå. Om du har råd til de ekstra kronene, kjøp 6800gt. Det ville hvertfall jeg gjort (: Selv om du vil få langt bedre ytelse med 7800-serien. Edit: Så ikke at du i en tidligere post hadde valgt å bestille 7800gt kortet. Endret 24. september 2005 av AleksanderA Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Da er bestilling lagt inn ved Komplett. Da det vil ta en stund før jeg får samlet sammen til en annen PC til musikkbruk alene, satser jeg på Intel denne gangen (og). Det var et vanskelig valg, men nå var jeg bare nødt til å gjøre det. Så, komponentene jeg valgte er som følger: Skjermkort 2.999,- CPU 1.595,- Boxed med vifte (vil nok ta MIST Frostbite fra den gamle, om den kan brukes) Hovedkort 1.279,- (ASUS, for meg var valget det eller ABIT da jeg liker de best) Minne (Corsair, 512MB x 2 DDR selected) 919,- Takk for tipsene, det har som sagt vært et vanskelig valg. Jeg ønsker virkelig å prøve AMD, men har ikke råd til å eksperimentere med slikt bare for å gjøre det, og jeg har brukt Intel siden min første PC. Jeg tror uansett jeg får bra kvalitet for pengene her Pakken vil vente på meg når jeg kommer hjem fra ferie, gleder meg allerede. Far Cry og Thief 2 er sendt fra Play.com, og jeg skal bestille BF 2 Greit nok, men jeg tror du ville fått flere "fps/kr" om du hadde gått for A64. Uansett, det fungerer jo det der og Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Enda et PCI-Express alternativ, noe rimeligere (jeg har ingen erfaring med merket): Club3D Geforce 7800GT 256MB Jeg kjører et kort fra Club 3D or har ingen negative sider ved det. Kjempegode kort, stabilt, meget lite støy, i dete hele tatt et meget bra kort, så det er ikke noen grunn til å tvile over Club 3D Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Suverent bra feedback må jeg si, tusen takk til alle sammen. Jeg skal garantert bygge et AMD system i en ikke for fjern fremtid, og på veien frem dit skal jeg sette meg mer inn i hva som fungerer bra og hva som fungerer ikke fullt så bra i den gaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå