Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9000 Turbo hakker med høyt turbotrykk

Rufati

Anbefalte innlegg

Topic sier vel det meste. Kjøpte her om dagen en Saab 9000 Turbo. Bilen er ombygd, og eier mente det skulle være +-10hk mer enn original 9000 Trubo'n. Bilen er 87', men motor noe nyere, 91' tror jeg.

Men, når jeg legger pedalen ned og gir full gass får jeg et bra skyv rimelig fra 2.5k-3k rpm, men så, når turbotrykkmålene i dashbordet kommer på det røde blir det straks en ubehagelig hakking (som om jeg mister effekt i en kort tid, så kommer den for fult igjen), som om det stagnerer i noe, eller hva som helst for alt jeg vet. Denne varer veldig kort, før jeg får pådrag igjen, så kan det skje en 2-3 ganger raskt etter hverandre, men da er det så ekkelt å kjøre at jeg slakker av.

Jeg fikk noen tips fra bileier, men ettersom han ikke er så hard på gassen nå lengre mente han at dette kun ville skje ved skikkelig hardkjøring, men jeg synes hakkingen kommer rimelig kjapt, lenge før girene et utkjørt i allefall.

Han nevnte noe om en ventil som ikke fungerte, tror det er noe i duren av en dumpventil, men av typen som skal sitte på turboen fra scratch, samt noe om et APC system som ikke er på turboen ettersom den er ettermontert.

Noen som har erfaringer med dette problemet? Jeg gir meg foresten med engang hakkingen kommer, så det er ikke særlig morsomt å kjøre med.

Forbehold om skrivefeil og unødvendige\ufullstendige opplysninger, har desverre lite peiling på trubo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen svar, men jeg har iallefall noen ting jeg lurer på om det kan være. (Og det kalles vel ikke Bilteknisk forum for ingenting? Noen må da ha masse mer peiling enn meg=)

OT: Kan det være at bensimpumpen ikke klarer å holde med turbon, og hakking jeg opplever er at den ikke får nok drivstoff?

Isåfall, hva kan gjøres for å ordne dette? Er det noe så enkelt som å bytte ut pumpen med en som klarer å levere mer, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg så mye om trimming, eller mekking i det hele tatt, for den saks skyld, men det jeg vet om SAAB 9000 Turbo er at nåla på turbotrykksmåleren normalt ikke skal bevege seg inn i det røde feltet. På fullt originale SAABer skal APCen (tror jeg det var) automatisk begrense gasspådraget når turbotrykket blir så høyt, uansett hvor i turtallsregisteret du befinner deg.

Forøvrig tror jeg det er best at du spør på forumet til saabcentral.com, da det er mange erfarne brukere der som kan hjelpe deg.

Edit: Gåen dumpventil er et ganske vanlig problem SAAB turboer, på hjemmesiden jeg linket til skal du kunne finne en artikkel som tar for seg framgangsmåten for å fikse denne. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at APCen er ettermontert, disse sitter originalt på alle SAAB 9000 Turboer. Har den blitt byttet ut, eller er bilen opprinnelig en 9000i som har blitt konvertert til Turbo?

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Har den blitt byttet ut, eller er bilen opprinnelig en 9000i som har blitt konvertert til Turbo?

Bilen er opprinnelig en 9000i som er konventert til Turbo, og mangler derfor APC systemet. Jeg skal prøve og montere en BoostController asap. og se om det hjelper, evnt. prøve og justere på bensininnsprøytningen.

Det jeg opplever er vistnok forklart ved "knock" på saabcentral.com (Takk for tipset!), og er ikke særlig for motoren, så jeg må få ordnet problemet kjapp, og i mellomtiden begrense gasspådraget selv. Jeg skal også gå over ifra 95 oktan til 98, så skal turboen tåle mer.

Jeg skal også prøve å finne et komplett APC system på en eller annen måte. Må vel sjekke ut noen høggerier eller lignende. Jeg har dratt noen søk, men finner ingen plass på nett som selger disse brukt eller ny, noen tips her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...