Gå til innhold

NextGenTel, hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Men de vilkårene ble jeg ikke informert om i det hele tatt. Hvordan kan de da gjelde?

Vilkårene gjelder nok.

 

Men dersom du ikke har ved kjøpet av tjenesten eller når du fikk tilsendt modem og etc enten har fått kopi av vilkårene eller en klar henvisning til vilkårene som tilfredstiller lovens bokstav (både forbukerkjøpsloven og angrerettsloven), vil jeg si følgende.

 

I og med at du ikke er opplyst om at du har angrerett (og her er kravene relativt strenge), betyr det at din angrerett er forlenget. Reellt etter loven til 1 år.

 

Ellers så synes jeg pkt 10 i vilkårene klart indikerer at du i dette tilfellet har rett til å heve kjøpet. Du har reklamert på en mangel, mangel er søkt avhjelpet uten at dette hjelper (flere forsøk), noe som jeg vurderer som vesentlig mislighold. Pkt 10.3.1 sier etter min mening klart at du skal ha dekket dine telefonkostnader. Dette er en direkte kostnad grunnet mangelen, og som utfra det du skriver ikke skyldes forhold på din side.

 

Et tredje moment er at NextGenTel ikke har fulgt opplysningsplikten i loven dersom du ikke har fått kopi av vilkårene på papir eller klar henvisning til hvor de kan leses. Trolig er dette nok til at avtalen kan heves.

 

Men vær oppmerksom på at det i telefonsamtalen ved kjøp, eller i brev/mail eller annet til deg på en eller annen måte ble henvist til vilkårene og hvor de kunne finnes, da er det din feil dersom du ikke har lest de.

 

Kan ikke garantere at jeg er helt korrekt på alle detaljer, men svært nære. Husk ellers at tolking ofte er bygd på skjønn. Slik sett er det lurt å kontakte Forbrukerrådet, da de har god oversikt over rettspraksis. Ellers mener jeg at det i loven reellt sett ikke er forskjell på varer og tjenester. Det spesielle med tjenester er at de i mange tilfeller ikke kan leveres tilbake (hårklipp/tannbehandling), og angrerett er således uinteressant. Her snakker vi i realiteten om en tjeneste som kan leveres tilbake, med unntak av noe arbeid knyttet til installering etc.

 

Edit: Ekomloven annulerer ikke på noen måte forbrukerskjøpsloven og angrerettsloven. Ekomloven er en lov som primært regulerer leverandørene av tjenestene, og slik skal sikre brukerne tilgang til tjenestene. Det er altså ikke en lvo som direkte regulerer avtale/kjøpsforholdet mellom leverandør og kunde. Men den inneholder plikter for leverandør som kan komme til anvendelse her.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for godt svar Bolson. Jeg skal lese litt nå, men om jeg får ruteren snart og det fungerer bra gidder jeg ikke styre mer med det. Om det derimot ikke funker skal jeg ta opp kontakten med forbrukerrådet og snakke med dem om avtalen osv. Jeg håper i alle fall jeg får saken ut av verden snart. :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...