Gå til innhold

Ny PC til Film- og bilderedigering

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg skal sette sammen et system som skal brukast til den nye PCen til faren min. Han driv eit fotofirma og skal bruke den til bildebehandling og film/videoredigering.

Dette er det eg treng:

1. Hovedkort

Må ha SATA2 RAID, IDE tilkoblingar til gamle hardiskar og DVDROM

2. Prosessor

Doble kjerner, 64bit støtte

3. Minne

Minmum 2GB

4. Strømforsyning

Nok strøm til å kjøre systemet stabilt og koble til fleire hardisker i framtida.

5. Nye Hardisker

Skal ha to RAID system:

Til operativsytemet: To harddiskar med middels kapasitet og rask søketid.

Til lagringsplassen for bilder og video: To hardisker med stor kapasitet med rask overførighetshastighet.

6. Skjermkort

PCen skal ikkje brukast til spel. Kravet er at det fungerar godt sammen med videoredigering.

Dette er kva som er viktigast i prioritert rekkefølge:

1. Stabilitet

2. Ytelse

3. Varighet - Med dette meina eg kor lang tid det tar før det vert forhelda. Altså kva teknologi ein bør satse på. Er d vert å vente, osv. (F.eks. 32bit mot 64bit CPU)

4. Varme

PCen skal ikkje overklokkast.

Støy er ikkje vesentlig så lenge PCen ikkje bråkar som eit jetfly.

Prisen bør ligge mellom 10-15 000kr

I utgangspunktet hadde eg tenkt å sette opp eit Intel basert system, fordi eg har fått eit inntrykk av at dei har vert best både når det gjelder ytelse og stabilitet. Men etter dei siste åra virka det som om AMD og Intel står ganske likt og eg treng derfor dåkka hjelp til å vurdere kva som er best i dette tilfelle.

Håper mange kan komme med gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med dette?

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 3150 kr

Hovedkort: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 1399 kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs 1899 kr

Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin 995 kr

Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) 395 kr

DVD-brenner: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 395 kr

Harddisk: 2x Western Digital Caviar 320GB SATA 8MB 7200RPM 2x1250 kr

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT 128MB 2ns GDDR3 PCI-Express,"Ultra/1960PCX GS"ViVo/2xDVI 1649 kr

Totalt: 12382 kr

Her vil du få en kraftig prosessor, et godt hovedkort, rikelig med minne, ei god strømforsyning, en god brenner, gode harddisker og et godt skjermkort. Kabinettet kan byttes ut etter behov. Jeg har ikke lagt til noen spesielle OS-disker, siden de "raske" diskene ikke er merkbart raskere enn "normale" disker og er derfor ikke verdt prisen. Da er det bedre å kjøpe en eller to SSDer når de kommer på markedet.

Maskina gir veldig god ytelse, samtidig som det blir lite varme og støy. Den er også helt stabil.

Lenke til kommentar

Litt lavt budsjett synes jeg (10000 er bare å glemme), i og med at dine krav ser ut til å være 2stk WD Raptor 74GB + 2 store disker, det blir fort 5000kr bare det. Men hvis du nøyer deg med biligste type RAM osv så burde det gå bra.

1. Intel-basert er bra, ICH7R har den beste onboard Raid-kontrollern og de fleste HK med 945P/955X chipset har ekstra kontroller for 2 stk Sata med Raid. Firewire må du også ha for video, så vil anbefale Abit AL8 (har det selv, bra ja), oppdater Bios online når OS er innstallert og du har et bra kort som ikke koster for mye. Under 1400kr.

2. Alle dualcore har 64-bit støtte, Pentium D 830 er passe billig. Ca 3000kr.

3. Twinmos DDR2 PC4300, 2stk 1GB, koster ca 1600.

4. Tja, 350watt kvalitets-PSU holder men gjerne litt større. regn med 700kr og oppover

5. 2x WD Raptor 74GB = 3000

2x WD SataII 250GB 16MB = ca 2000

6. Ikke Hypermemory eller Turbocache, så kanskje X700, ganske billig også, ca 900kr

Det blir ca 13000 med en DVD-brenner, men uten kabinett. Diskettstasjon bør du også ha for å få inn RAID-driverne (er med disketter med AL8-hovedkortet).

EDIT: HANDLELISTE: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...B5-99E6AD26CA49

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Litt lavt budsjett synes jeg (10000 er bare å glemme), i og med at dine krav ser ut til å være 2stk WD Raptor 74GB + 2 store disker, det blir fort 5000kr bare det. Men hvis du nøyer deg med biligste type RAM osv så burde det gå bra.

1. Intel-basert er bra, ICH7R har den beste onboard Raid-kontrollern og de fleste HK med 945P/955X chipset har ekstra kontroller for 2 stk Sata med Raid. Firewire må du også ha for video, så vil anbefale Abit AL8 (har det selv, bra ja), oppdater Bios online når OS er innstallert og du har et bra kort som ikke koster for mye. Under 1400kr.

2. Alle dualcore har 64-bit støtte, Pentium D 830 er passe billig. Ca 3000kr.

3. Twinmos DDR2 PC4300, 2stk 1GB, koster ca 1600.

4. Tja, 350watt kvalitets-PSU holder men gjerne litt større. regn med 700kr og oppover

5. 2x WD Raptor 74GB = 3000

2x WD SataII 250GB 16MB = ca 2000

6. Ikke Hypermemory eller Turbocache, så kanskje X700, ganske billig også, ca 900kr

Det blir ca 13000 med en DVD-brenner, men uten kabinett. Diskettstasjon bør du også ha for å få inn RAID-driverne (er med disketter med AL8-hovedkortet).

Ser bra ut dette. Har tenkt en del på Raptor hardisker til operativsystemet, men er usikker på om dei er særlig mye betre enn dei nye SATA2 hardiskane.

Men korleis er Intel sine Pentium D i forhold til AMD sine Athlon 64 X2? No tenke eg først og fremst på stabilitet. Foretrekker en CPU som er stabil framfor ytelsen.

DVDROM, kabinett, diskettstasjon og slike ting har vi fra før.

Lenke til kommentar

Har hatt D830 i over 2 måneder med likt hovedkort og minne (2x512MB bare da), det har vært helt stabilt, PC'en har gått 24/7 uten problemer selv om den er overklokka, eneste gangene jeg har restarta har vært ved store program-oppdateringer og oppgradering av hardware. Null uplanlagt nedetid :thumbup:

Har Raid-0 på min jeg å, kontrollern er bra og rett frem å sette opp, men tror muligens nforce4 sin Raid-kontroller er raskere ved kopiering av store filer innen samme partisjon på RAID'n. Sammenlagt får inteln bedre omtale i tester, og den har muligheten til å kjøre forskjellige Raid-nivå på bare 2 disker, feks kan man ha Raid0 på størstedelen av 2 disker og Raid1 på resten, fint hvis man har bilder osv man er ekstra redd for å miste.

Glemte nesten å nevne det med Raptor vs SataII. Tilgangstiden er mye lavere på raptor, men noen enorm forskjell merker man nok ikke i praksis, men det er mange millisekunder innspart når en bråte småfiler skal behandles av OS, kanskje litt paging i tillegg. Dessuten litt høyere båndbredde for store filer, så fordelene er der. Om det lønner seg er opp til hver enkelt bruker/kjøper. Iallfall får man ikke bedre på Sata, og SCSI er vel ikke aktuelt med 15k budsjett :)

Lenke til kommentar

Okei. Då blir det Intel, siden dei har fordelen med betre RAID funksjoner. Supert at det går ann å ha ulik RAID oppsett på partisjonane innenfor samme harddisk. Det kan bli veldig nyttig!

Ser ut som eg også går for Raptor hardiskane.

Takk for hjelpa, då er komponent-lista for den nye PCen klar!

Lenke til kommentar

Håper "Pappa" blir like fornøyd som jeg er da, D830'n har virkelig fått skyv på video-saker for meg iallfall, med Raid0 ble det virkelig fart på DV-jobbing også. CPU'n jobber så uanstrengt og raskt med Mpeg2-koding at scheduling av jobber er det siste jeg trenger å tenke på, ikke problemer å bruke PC'n helt som normalt mens den jobber. Harddiskene er fortsatt en merkbar flaskehals når filene er store, ikke mye å gjøre med det kanskje utenom å kjøpe RAID-kontroller til 4-5000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...