hunters Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Som den lille nissen eg e nevnte eg for min onkel at eg drev litt med programmering.. Så nå vil han at jeg skal lage et slektstre program for han? Jeg kom til å tenke på at de .txt filene jeg bruker som "databaser", aint gonna cut it! Til dette formålet, så jeg lurer på om noen vet hva slags database jeg skal bruke, kanskje acess? Perspektivet i programmet... hva blir det? For å si det slik, alle e jo i slekt med alle så det er vanskelig og liksom vise det... Når man liksom skal registrere en ny person sant.. og skal registrere hans plass i familien.. hvordan gjør jeg det? GUI, jeg har lyst til å bli fort ferdig her så C++ er ikke min sterkeste side... Så blir sikkert laget i vb.net elns, men hvordan skal jeg stille frem en oversikt grafisk over familien på en måte som er veldig enkel og se... kanskje bruke bilder også? Snart bursdag og en C++ bok står på ønske listen så regner med at etter 6måneder til et år skal eg kunne lage noe brukbart i det.....' *og med brukbart mener eg noe 3d dish, eller noe heftig GUI.... Så tusen takk for svar.... Har sikkert glemt noe :!: Så bare ta med alt som skulle falle deg inn, selv den minste tanke EDIT: Er ikke rettet mot noe språk... viss du har et eksempel så går det i Java og C++ og VB forstår grunnlegende syntaks... Endret 21. september 2005 av hunters Lenke til kommentar
hunters Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) DOH... FOLKENS Kom igjen då.... noe må da dere kan hjelpe med Endret 22. september 2005 av hunters Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Det burde ikke være særlig vanskelig å lage dette, rent teoretisk. Alt du behøver, er å lagre personinformasjon såsom fødselsdag, bosted, oppvekst (osv.), men òg personens tilknytning til andre personer i kartoteket (foreldre, ektefelle® og evt. barn), slik at du kan tegne opp alle tilknytningene ved å følge foreldre/barn oppover/nedover i treet. Hva GUI angår, vil jeg tro et enkelt tre, noen menyer og verktøylinjer burde være tilstrekkelig. Det er ikke så mye mer som skal til for å skape intuitivtet. Lenke til kommentar
hunters Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 hmmm ikke dumt... Men du: Når jeg lagrer informasjon om en person sant, viss skulle gjort det hvordan ville du lagret det slik at i "dataene" til den personene står alle han e i slekt med og hans egen posisjon.... viss vi sier jeg skal lage en string med all informasjonen sant... hva i den forteller om posisjonen til de andre familie medlemmene det holder liksom ikke og bare skrive far for den personen er jo også sønn, bror og andre ting ? Lenke til kommentar
mar Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Et enkelt XML eksempel: <personens_unike_nøkkel Navn="Ola Norman" fodt="22.01.1956" sted="enplass" Mor="personens_unike_nøkkel" Far="personens_unike_nøkkel"> <Barn HarBarn="Ja"> <1 key="personens_unike_nøkkel"> <2 key="personens_unike_nøkkel"> </Barn> </personens_unike_nøkkel> Hvem som er kusinen til hvem, og hvem som er onkel til hvem trenger du ikke langre. Når noen feks spørr etter onkelen til Per, så finner du søskene til mor og far, og lister opp alle av rett kjønn. Lenke til kommentar
hunters Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Et enkelt XML eksempel: <personens_unike_nøkkel Navn="Ola Norman" fodt="22.01.1956" sted="enplass" Mor="personens_unike_nøkkel" Far="personens_unike_nøkkel"> <Barn HarBarn="Ja"> <1 key="personens_unike_nøkkel"> <2 key="personens_unike_nøkkel"> </Barn> </personens_unike_nøkkel> Hvem som er kusinen til hvem, og hvem som er onkel til hvem trenger du ikke langre. Når noen feks spørr etter onkelen til Per, så finner du søskene til mor og far, og lister opp alle av rett kjønn. Oki... så då lister eg bare opp foreldre og barn..? Lenke til kommentar
mar Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Oki... så då lister eg bare opp foreldre og barn..? Når du har oversikt over foreldre, barn og hvem som er gift med hvem, så kan alt det andre utledes. Kusine/Fetter --> barn av foreldres søsken. farmor --> Faren sin mor. Søsken --> Alle andre med samme mor og far. 1/2 søsken --> Alle andre med samme mor eller(xor) far. osv... Er bare å setteopp enkle regler for alle selktsforhold. Endret 22. september 2005 av mar Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Oki... så då lister eg bare opp foreldre og barn..? Ja. Ektefelle® og deres innbyrdne barn skulle være tilstrekkelig. Lenke til kommentar
hunters Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Men eg ser dere snakker om en unik nøkkel liksom... kan eg bruke hash verdi til det? EDIT: Også anngående databasen! Skal jeg bare bruke vanlig strings til hver person og lagre de i en .txt fil eller skal jeg bruke acess elns? EDIT: enda en gang Også en liste over alle properties`ne: Fullt navn Fødselsdato Fødselsested Eventuelt Adoptert Kjønn Adress Om død: Dødssted Dødsdato Dødsårsak Bilde By Land Telefon noe mer? Endret 22. september 2005 av hunters Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Et databasesystem er definitivt mer effektivt enn å lagre strenger i en txt-fil - jeg ville derfor helst satse på sistnevnte, såfremt du ikke selv lager en effektiv løsning. Å lagre strenger er i hvert fall ikke særlig ytelseseffektivt og plassbesparende, men XML, eksempelvis, kan så abslutt være fullverdig alternativ med den riktige arktitekturen og implementasjonen. Du behøver selvsagt ikke tvunget til å bruke en hash-verdi av noe slag - du trenger bare anvende en unik nøkkel. Dette gjøres stort sett automatisk i de fleste databasessytemer, men skulle du lage noe sådant i XML, bør du nok vurdere dette. Enten kan du lage en tilfeldig verdi som høyst usannsynlig vil kollidere med et annet element, eller bruker en teller som starter fra èn og oppover (der du kan verifisere at tallet er unikt). Lenke til kommentar
hunters Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Så flott... men jeg kan egentlig ikke noe om XML eller Acess så får google litt.... men viss eg ikke finner noe bra tutorial så lager eg bare et enkel liten sak: Lagrer all infoen til hver person på sin egen linje i en .txt fil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå