Gå til innhold

Politisk upartiske lærere?

jokki

Anbefalte innlegg

Om læreren er mer eller mindre subjektiv, så er det eneste du kan gjøre å be ham om vennsligst å slutte med det, eller starte en motargumentasjon (vanskelig i tilfellet elev vs. lærer). Om han som du sier i tillegg "rakker ned på deg", er det grunn til å få rektor til å ta en prat med ham. Notér i noen timer hva han sier, og så gir du det til rektor :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Problemet med fag som samfunnsfag/samfunnsøkonomi etc ALLTID vil være farget av lærerens politiske oppfatning. Bevisst eller ubevisst. Selv ikke innsamling av "harde fakta" i slike fag er spesielt lett, siden sånt er lett å manipulere/vri til sin fordel.

Så lenge ikke lærerne ikke bryter norsk lov (undervisning som fremmer rasisme/nazisme/diskriminering) er det vel ikke så mye man kan gjøre. Men av respekt for elevene sine synes jeg lærere ikke burde bruke timene sine til å formidle politikk, med mindre man åpner for en skikkelig diskusjon der det kan snakkes fritt, selv om det i praksis aldri skjer...

Lenke til kommentar

Jeg opplever mye av den problematikken du nevner. Jeg har ei lærerinne i samfunnkunnskap som skjelte ut Carl Ivar Hagen og FrP i dag. Hun prøvde å overbevise klassen om at det er Carl og hans parti sin skyld at dagens innvandrere blir så dårlig integrert i samfunnet. Jeg er selv en tilhenger av FrP, og det er også mange andre i klassen, og det visste hun godt. Hun avsluttet det hele med å gjøre narr av oss.

Det er greit at lærerinnen vår noen ganger skal si ting for å provosere til diskusjon, dette er noe, etter det jeg har forstått, som er litt av meninga med samfunnskunnskap. Forskjellen er bare at i dag sa hun det rett fra hjerte og ville ikke ha noen form for diskusjon om det. Hun hadde rett. Tror hun da. Blir en smule oppgitt.

Lenke til kommentar
Jeg opplever mye av den problematikken du nevner. Jeg har ei lærerinne i samfunnkunnskap som skjelte ut Carl Ivar Hagen og FrP i dag. Hun prøvde å overbevise klassen om at det er Carl og hans parti sin skyld at dagens innvandrere blir så dårlig integrert i samfunnet. Jeg er selv en tilhenger av FrP, og det er også mange andre i klassen, og det visste hun godt. Hun avsluttet det hele med å gjøre narr av oss.

Det er greit at lærerinnen vår noen ganger skal si ting for å provosere til diskusjon, dette er noe, etter det jeg har forstått, som er litt av meninga med samfunnskunnskap. Forskjellen er bare at i dag sa hun det rett fra hjerte og ville ikke ha noen form for diskusjon om det. Hun hadde rett. Tror hun da. Blir en smule oppgitt.

Sånt gjør meg fly forbanna å høre. Om du tar det opp med ledelsen på en seriøs måte, har jeg dog tro at det vil få en liten, men tilstedeværende, effekt. Jeg fikk høre samme leksa på hele ungdomsskolen, men gadd aldri å si noe, fordi jeg ikke ante hva læreren snakket om, pga min manglende interesse for politikk.

Lenke til kommentar

Godt å høre at flere enn meg reagerer på dette da, Zethyr. Takk for respons. :)

Ja, jeg vet det, dette kan det bli en sak ut av. Men ledelsen på skolen min er alt annet enn medgjørlig. Derfor legger jeg det hele på is, inntil noe enda mer saftig skjer. Læreren blit i grunn bare verre og verre for hver time. Hun kritiserer i tillegg elevers synspunkter på ting og tang. Jeg hadde gledet meg til et år med samfunnskunnskap. Nå synes jeg det bare er trist.

Lenke til kommentar

Ey, la meg gi deg et tips, som i tillegg kan gjøre samfunnskunnskapen mer spennende: Notér alle slike politisk subjektive glipper bakerst i kladdeboka, så har du både noe å gjøre, samtidig som du har noe å slå i bordet med.

"sa sin subjektive mening ang. et partis innvandringspolitikk" har ikke så mye verdi å komme med, men "undervisningen er tydelig gjennomsyret av forkynning av egne meninger" begynner å duge.

Lenke til kommentar

Offentlig ansatte skal være lojal, politisk nøytral og faglig uavhengig.

Med andre ord lærere skal ikke bevisst drive med propaganda for sine synspunkt eller svartmaling av andre sine synspunkt. Samfunnslærere skal oppmuntre til debatt om partiene og skal få lov å ha en mening om saken, men de skal ikke påtvinge elevene sine sitt standpunkt.

Dette er i teorien, men dette skjer selvfølgelig ikke alltid i praksis.

Lenke til kommentar

Det er et stort problem, det at utdannede velger Høyre, eller helst SV, mens lavere utdannede velger AP, og kanskje særlig FrP. Helt grusomt.

Så lenge det er ytringsfrihet i landet, kommer vi aldri til å få et FrP-dominert utdanningssytem, så det er bare å venne seg til å være i evig intellektuell opposisjon. Om man kan bruke det adjektivet.

Lenke til kommentar

Kilden er en relativt offisiell undersøkelse jeg så på TV en tid tilbake. Klarer ikke å finne link til den, men jeg googlet litt, og dette kan kanskje være litt av interesse: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/16/443546.html Det viser seg også at AP begynner å få et godt grep om de utdannede. Det kunne vært interessant å se noen litt mer konkrete tall på alle partier, så man kunne sett mer nøyaktig hvor store (eller små) disse forskjellene er.

Lenke til kommentar

Dette blir først gøy når man begynner å se hva kriminelle stemmer, eller hva slags "universitetsutdanning" som er dominerende for de enkelte partier, samt hva f.eks. journalister stemmer. At AP og FrP hadde et godt grep om arbeiderklassen, tror jeg de fleste kan klare å tenke seg lett frem til.

edit: Nå er vi vel så offtopic at det ikke er mye vits i å fortsette på den avsporingen her.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Det er et stort problem, det at utdannede velger Høyre, eller helst SV, mens lavere utdannede velger AP, og kanskje særlig FrP. Helt grusomt.

AP velgerne er ikke generellt høyt eller lavt utdannede. Selv om AP hadde fått mange flere stemmer fra de med lite eller ingen utdanning hvis folket hadde visst sitt eget beste. FRP er et parti som er mest gunstig for de rike, mens de sosialistiske partiene fordeler godene på en mer rettferdig og jevn måte.

Det er jo ikke til å legge under en stol at de med lav utdanning ikke alltid vet like mye om politikk. Jeg sier IKKE at de er dumme, på noe som helst vis, bare sier at de rett og ofte mangler kunnskaper om politikk.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Selv om AP hadde fått mange flere stemmer fra de med lite eller ingen utdanning hvis folket hadde visst sitt eget beste.

...mens de sosialistiske partiene fordeler godene på en mer rettferdig og jevn måte.

Pussig at det sitter så mange politikere rundt om i alskens nasjoner og diskuterer hva som er til folkets beste, og hva som er rettferdig, mens du hevdre å ha fasitet :hmm:

Lenke til kommentar
Det er jo ikke til å legge under en stol at de med lav utdanning ikke alltid vet like mye om politikk. Jeg sier IKKE at de er dumme, på noe som helst vis, bare sier at de rett og ofte mangler kunnskaper om politikk.

Mener du uintelligente eller uten utdannelse?

http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3085855.html

FrP, «Stemmer ikke» og AP taper, mens Høyre, RV og venstre vinner. Nå var det riktignok ikke så store forskjeller som man skulle tro her, bortsett fra på FrP og Venstre. Nå er heller ikke IQ så vesentlig, men det gledet meg litt at jeg fikk bekreftet deler av mine fordommer.

Jeg hadde videre vært mer kritisk til en lærer som stemmer FrP og oppfordrer FpU-medlemskap i timene, men det er bare på grunn av min egen oppfatning. (Og litt i sympati med Høyre, som har fått sin side av politikken ødelagt.)

Lenke til kommentar

Trådstarter: Se det positive i det, å vite hva læreren står for er noe du kan bruke til din fordel. Da spiller ihvertfall læreren med åpne kort. Når det kommer til "hersingen", så er dette du absolutt ikke bør finne deg i om det finner sted. Ønsker vedkommende en diskusjon, så la det skje på et saklig plan og vedkommende bør respektere om du ikke er interessert i en slik diskusjon. Nå har jeg inntrykk av at læreren ikke er ute etter noe annet enn å angripe deg for din partitilhørighet. Dette er høyst upassende av en lærer og dette kan være på grensen til mobbing. En lærer har en rolle å fylle og klare retningslinjer å følge. Slik du beskriver situasjonen så har vedkommende gått alt for langt, det hører ingen sted hjemme for en lærer å skulle "ta" en elev.

Jeg vil anbefale deg å ta det opp med ledelsen. Selv om du tror det ikke hjelper. Her bør man være litt prinsippfast. Du kan jo også ta det opp med læreren og be vedkommende kutte ut. Enkelt og greit be vedkommende oppføre seg som en lærer... Du har vel også en tillitsvalgt du kan bruke kanskje? Men jeg anbefaler deg først og fremst å ta det opp med vedkommende og se om det løser seg, hvis ikke så ta det videre. Kanskje det medfører at læreren blir bedre i sin oppgave i fremtiden.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...