jokki Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg har i lenger til tid irritert meg grønn av å ha en lærer som tråkker ned på meg fordi jeg tilhører et parti samtidig som han godsnakker sitt eget. Jeg sa til ham forleden at han som lærer ikke hadde lov til ytre sin politiske tilhørighet forran klassen, men han sa at det var forbeholdt samfunnsfagslærerene og han kunne drive så mye propaganda han ville..... Så da lurer jeg på hvem som har rett? Finnes d noe i opplæringsloven som sier noe om "rasisme" basert på politisk tilhørlighet fordi jeg føler han tar meg ekstra hardt til tider bare fordi jeg hører til et parti han ikke liker? MVH, Johan Berner Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 om jeg ikke husker helt feil, så trur jeg at lærere har nå faktisk lov å si pariter de stemmer på... Men aktiv propoganda er utelukket... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Så vidt jeg kan se står det ingenting om dette i Opplæringsloven eller sentrale forskrifter. Vet ikke riktig hvor det eventuelt skulle stå. Geir Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Husker jeg irriterte meg litt over at lærern var så veldig subjektiv når han beskrev partiene. Men klassen min på ungdomsskolen var så blåst at de ikke forstod det uansett, så da gadd jeg ikke bry meg med det. Lærern var forresten drithyggelig. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Uansett, en lærer burde tenke seg meget godt om før han/hun begynner med aktiv propaganda blant elevene sine. Dersom vedkommende "rakker" ned på deg fordi du tilhører ett annet parti bør vedkommende seriøst vurdere å få seg en annen jobb. Kjenner selv til denne problemstillingen da jeg selv har hatt utallige lærere opp gjennom årene som har forsøkt diverse religion / politikk propaganda for å fremme sin egen "tro". Dersom det ikke eksisterer lover som regulerer dette, syns jeg absolutt det er på tide at noe blir gjort. Just my 5-five cents. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Ble ikke helt som jeg håpet på da noen kunne faktisk kunne linke meg til en lov som sa om det var lov eller ei, men det er mange gode ord ute og går her da Og hvis du McFly lurer på hvorfor inlegget ditt ble slettet, så har det noe med at det hadde så enormt mye konstruktivt i seg som hadde med denne saken å gjøre at jeg fant det best å slette det før denne tråden blir fylt av altfor konstruktive inlegg. Avsnittet over ineholder litt sarkasme i seg Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Og da forsvant diskusjonen om hva medlemmer av FpU fortjener til såpeboksen, og vi kan holde oss til tema her. Som altså er hva lovverket sier om læreres anledning til å flagge sine politiske meninger i undervisningen. Geir Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg vil påstå at det å forsøke nekte noen å motsi deg politisk neppe legger grunnlag for en lang politisk karriere. At du møter politisk uenighet må du rett og slett finne deg i, om du ønsker fortsette med slikt arbeid. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Jeg bare nevner i tilleg til hva TWFA sa at den neste som flytter denne tråden over i en debatt om politikk får en advarsel. Jeg spurte pent om læreren hadde lov og drive propaganda for et parti eller ikke. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Jeg vil påstå at det å forsøke nekte noen å motsi deg politisk neppe legger grunnlag for en lang politisk karriere. At du møter politisk uenighet må du rett og slett finne deg i, om du ønsker fortsette med slikt arbeid. Dette gjelder ikke bare meg da hva læreren sier også medelever oppfatter hva som kommer ut av læreren sin munn. At lærere skal påvirke elever sin opfattning til partier blir i følge min tankegang litt feil. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Jeg spurte pent om læreren hadde lov og drive propaganda for et parti eller ikke. Hva som er lov er en ting, hva som er etisk riktig er noe annet. Lærere er ansatt for å gi folk kunnskap, ikke for å forme folks politiske oppfatninger. Apropos overskriften, "politisk upartiske lærere" er urealistisk, politisk upartisk undervisning er noe annet. Endret 21. september 2005 av sumptrollet Lenke til kommentar
jokki Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Nå har det seg slik han læreren jeg siktet til ikke har samfunnsfag. Samfunnsfagslæreren prøvde å legge ut feilaktig informasjon om et par parti og jeg var rask ute med å korrektere ham og han var ikke mye høy i hatten etterpå Han læreren jeg tenkte på har yrkesfag og da liker han veldig godt å herse med meg om hvor dårlig mitt parti er osv. Er jo i undervisninga det også på en måte men det er ikke i undervisningen det feiler det er heller at han som enkeltperson som elsker å kjøre propaganda. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Selv om innlegget mitt er slettet, lurer jeg fortsatt på hvilket fag du har denne læreren i. Du nevner her yrkesfag - hva slags yrkesfag er dette? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Vel propeganda av enhver art burde vært forbutt i skolen, det være seg ismer, religion, poletikk. Derimot Poletikk, kunne gjerne hadd en time i månden, for å få opp intressen for poletikk, samme med religion. Men er ikke reklame forbudt i skolen, i såfall kan det vel tolkes som politisk reklam ? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Hvis han kommer med påstander om et parti og dets politikk, be ham om å begrunne dette, og vise til konkrete setninger i partiprogrammet. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Det er sikkert lov for laererne aa ytre sine politiske meninger, men jeg synes ikke det er korrekt av de aa gjoere det. Jeg har en norksslaerer som sitter i fylkestinget for KRF og han har vaert veldig noytral i vaare timer. Dette er noe han er bevisst paa og det er saann det burde vaere. Edit Sorry for lametastatur Endret 24. september 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 En av mine gamle lærere satt i kommunestyret for arbeiderpartiet, var åpen ap-politiker, og hadde skrevet to bøker om aps historie. Den ene boken delte han ut gratis i klassen, den andre kunne vi kjøpe billig. Det var full åpenhet om det, så tror ikke det er forbudt. En som er glødende politisk interessert kan være et forbilde på lik linje med en som anstrenger seg å være nøytral. Men jeg _vet_ ikke. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Selv om innlegget mitt er slettet, lurer jeg fortsatt på hvilket fag du har denne læreren i. Du nevner her yrkesfag - hva slags yrkesfag er dette? Har ham i nettverk. Går på ikt-driftsfag hvis du lurte på det, men hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Barleycorn Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) 3SK-politikk læreren min sitter i kommunestyret for Troms SV, og jeg har ingen problemer med han - selv om det er en praktisk umulighet å være 100% upartisk. Selv er jeg Venstre-"sympatisør", og jeg elsker å provosere og se på reaksjonen det får. Men de personlige meningene hans skinner ikke igjennom undervisningen på noen som helst måte. Vi er vel kanskje 5 politisk "aktive" i klassen, og bare 1 tilhører venstresiden i politikken, så han har vel skjønt at han ikke kommer langt med noe tull. Hvilket parti tilhører du, Jokki? Fjartan: gamle AP-gubber er de mest selvgode folkene du finner i norsk politikk. Legg merke til at i debatter prøver de alltid å hente frem ting som skjedde før du ble født, og helst med en liten kommentar på slutten som skal appelere til gamlingene som hører på. Legg også merke til at hver gang en AP-gubbe dør eller når veldig høy alder er det alltid "Arbeider-parti kjempen". Endret 22. september 2005 av Barleycorn Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 De gangene jeg har vært vikar for klasser i samfunnsfagstimer, og politikk har stått på planen, har det vært vanskelig å forholde seg helt nøytral. Det tror jeg heller ikke er mulig, hverken for lærere eller elver. Å til stadighet trekke politikk inn i nettverkstimer burde derimot ikke gjøres, uansett hvilken politikk det er snakk om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå