-=Kasper=- Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det er fint med LCD skjerm.. Den tar liten plass og begynner å bli rimelig. MEN.. Max oppløsning på skjermen er og i grunnnen den eneste reelle oppløsning. Alt annet blir "slørete". Så jeg sitter med min 19"LCD. 1280x1024, som er greit etter å ha satt større fonter osv.. Men det blir av og til et problem med denne oppløsningen, og jeg må bare innrømme jeg savner den gode gamle CRT skjermen hvor jeg kunne justere oppløsningen som det passet. Jeg trenger lavere oppløsning! Så Det jeg har funnet ut er at jeg må skaffe meg en "sideskjerm" men 15" med 1024x768 hjelper ikke da det blir noenlunde det samme som jeg har nå. Sånn som jeg ser det trenger jeg enten 15" med800x600, eller 17" med1027x768. LCD selvsagt. Tenker jeg rett nå? og Hvor finner jeg det? Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 HINT: Briller Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du kan kjøpe en 20" 1600x1200 skjerm som du bruker på 800x600. Da blir det ikke 'slørete' siden du mapper nøyaktig 1:2. Men for en sløsing Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Hehe. Så blir jo 20" litt vel drøyt som sideskjerm for en 19" og. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Bare en sidekommentar - når jeg hadde 21" CRTer kjørte jeg typisk 1280x960, ettersom 1600x1200 ble litt slitsomt å lese på i lengden. En 20" LCD som kjører 1600x1200 (digitalt, DVI) synes jeg faktisk er langt mer behagelig å lese på, fordi den er såpass skarp i forhold til CRT skjermen. Hvis du sliter med å lese tekst på 1280x1024 på en 19" LCD skjerm, kan det være fordi du: # kjører analogt, og må justere clock/phase på selve skjermen (hint - AUTO) # forsøkt digitalt/DVI? # lenge siden du tok en synstest? Den siste er ingen spøk, hvis du har småproblemer nå kommer det bare til å bli verre hvis du ikke gjør noe med det Øyene forsøker å fokusere på noe de ikke klarer å fokusere på --> hodepine, irritasjon etc. Er på det stadiet nå (ingen hodepine, men på tide på "justere" synet), og kommer nok til å skifte glass på brillene mine om en måned eller to Glemte å legge til - ganske mange som synes 19" er for grovt, og som synes hønsenettingen (screendoor) er ubehagelig grunnet for lav oppløsning på såpass stort område. Endret 21. september 2005 av Boye Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Du kan kjøpe en 20" 1600x1200 skjerm som du bruker på 800x600. Da blir det ikke 'slørete' siden du mapper nøyaktig 1:2.Men for en sløsing Jeg har prøvd det, og det fungerte ikke... LaCie PV2 forresten. Edit: Jeg vil også anbefale en tur til optikeren. Endret 21. september 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg har prøvd det, og det fungerte ikke... OK, da vet jeg det. Har ikke prøvd selv, men leste om det nylig (i en avis?). Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 For å ta det første først. Det er ikke synet mitt jeg sliter med, men takk for tipset. Men jeg tok et mål nå. Og skrift størrelsen slik jeg ser dem i dette forumet bla. er omtrent like stor som vanlig avis skrift. Kanskje litt mindre faktisk. Øynene mine er ca 80cm fra skjermen. Det blir litt smått da, enten du trenger briller eller ikke :-) Men det jeg egentlig tenker på er andre saker som java applikasjoner for eks. Jeg er glad i å spille java baserte spill på nett, for eks biljard. Men når biljardbordet er blitt like liten som en pakke røyk, Er det ikke så gøy lenger. Så jeg har lyst på en skjerm med lavere oppløsning. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Prøvd Ctrl+scrollehjulet på musen? Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 jau. Men det løser ikke biljard problemet mitt Lenke til kommentar
Boye Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Nesten en meter er jo litt, den kan jeg forstå Flytte skjermen litt nærmere, "alle" har perfekt syn? Neida, en tanke kan faktisk være å hardware-forstørre hele skjermbildet. DVS, kjøre samme oppløsning grafisk, men en lavere i praksis slik at man panorerer rundt skrivebordet. ATi har dette, f.eks. kan man kjøre hovedskjerm vanlig 1280x1024 og klone denne over på en annen skjerm som bare kjører 800x600, og man får da hardware-aksellerert zoom. Dette bildet er FORFERDELIG gammelt og dårlig, men det viser poenget. Høyre skjerm er hovedskjerm, venstre er en klone satt på lavere oppløsning. Men, som sagt, da kjører man CRT hvor skalering/andre oppløsninger er et mindre problem enn på LCD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå