Gå til innhold

Ny pc - ganske stort budsjett

Anbefalte innlegg

listen ligger på litt over 30k.

Jeg har ikke tid til å bruke så mye tid på å finne deler i forskjellige internett butikker steder og orker ikke stresset med å sette sammen alt for å så måtte sloss med x antall feilmeldninger. Så løsningen for meg er pc fra komplett.no, jeg har fått tilgang på et stort beløp og vil bruke store deler av det på ny pc (en som skal holde en GOD STUND) og jeg vurderer følgende oppsett:

(Det er meningen at denne pcen skal vare i en del år.)

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT,54g,Dual-GbLAN,Creative Live,PCI-Ex16

AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz

SLI:Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Western Digital Caviar 400GB SATA 16MB 7200RPM

Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

Logitech G5 Laser Mouse, USB

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg sier det i hver eneste millionertråd her på forumet, men kan gjerne si det en gang til:)

Om du ser på ytelsen på en pc til 20 000,- og en pc til 30 000,- , er det nesten ikke forskjell. bygg heller en pc til ca. 20 000,- (gjerne mindre) og bruk de siste på oppgraderinger om ett år. Det vil gi MYE MER for pengene. for eksempel kan du vente med SLI.

EDIT: vet svaret mitt er kjedelig, men send meg en PM om ett år og si meg om jeg tok feil:)

Endret av capy
Lenke til kommentar

dette var ingen god ide. ( mange omfg!11 poster her :p )

Men kom gjerne med forslag til forbedringer, så lenge det er i komplett.no's pc bygger sak (eller ikke for vansklige å få tak i/montere). Det jeg lurer mest på er prossesor, hvor stor er forskjellen på en AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte og en AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte. Jeg vil tenke langsiktig med denne pcen, det er også grunnen til at jeg har forslått for meg selv 3gb ram og skjermkort i SLI. Men revurderer noe av dette nå, men vil gjerne ha flere inspill på dvdrom og prossesor + ram :)

Grunnen til mange av valgene her er at de er i komplett.no's pc bygger ting, men jeg har ikke lyst til å bruke penger på ting jeg ikke får bruk får, men har lyst til å få den beste ytelsen og er villig til å betale for den.

Som sagt forslag må være i komplett.no pc bygger ting eller være mulig å få tak i en butikk i oslo.

Og for all del, jeg har ikke som mål å bruke mest mulig penger. Vil bare ha en bra pc :) Spiller en del spill (som bf2) og rendrer film, så jeg vil ha en powerpakke.

ville vanligvis gått litt grundigere til verks, men har ikke tid pga. vgs+lekser og grunnen til at jeg kjøper pc er at min gamle halter og jeg har fått tilgang på et større pengebeløp.

TAKK FOR ALLE SERIØSE SVAR :love:

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Det virker som om du sier at de som sier over at du bør bruke 20 000 ikke er seriøse svar. Det er de i aller høyeste grad. Lure og seriøse svar.

MEN

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på DELL sin XPS 600 serie. Mye fint der.

Om du må brenne av en 30 000 kr, så kan du jo kjøpe en rå maskin til 20 000, og en laptop til 10 000 kr for lett arbeid og surfing.

AKIRA

Lenke til kommentar

Enig med de andre, tror ikke du merker stor forskjell 18k-25k til 30k, men setter opp forslag ink SLI.

Mitt forslag:

DFI LANPARTY nF4 SLI-DR 1750,- @netshop.no (hvis du vil OC...)

ASUS A8N-SLI Premium 1525,- @netshop.no (Noe av det beste som er innen SLI...)

Epox EP-9NPA+ Ultra 975,- @komplett.no (Ikke OC, ei heller SLI...)

AMD A64 3700+ (San Diego) 2295,- @netshop.no (Uten tvil...)

Enten:

2X XFX GeForce 7800GTX 256MB 4595,- @komplett.no (Halvferdig OC...)

Eller:

2X POW GeForce 7800GTX 256MB 4250,- @netshop.no (Hvis du vil OC selv...)

Western Digital Raptor 73,4 GB 1495,- @netshop.no (OS-disk...)

Western Digital Caviar SE 320 GB S-ATA 1175,- @netshop.no (Lagringsdisk...)

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 1049,- @netshop.no (Nytt "superlydkort"...)

OCZ 2048 MB Dual Channel P.E. PC3200 2695,- @netshop.no (OC-vennlig ram...)

TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 2048 MB (2x1024) 1899,- @komplett.no (Og hvis du ikke skal OC...)

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA 895,- @netshop.no (Ingen over eller ved siden av i støynivå...)

Nec ND-3540A 450,- @netshop (Vet ikke helt, men har hørt mye bra...)

Dell UltraSharp 2001FP 5109,- @Dell (Hvis du skal ha SLI, kjør høy oppløsning...)

BenQ FP937s+ 2995,- @netshop.no (Kjempebra skjerm dette også...)

Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet 1295,- @microplex.no (Populært Lian Li kabinett...)

Sunbeam Miditower, "Evil Eyes", Sølv 595,- @microplex.no (og hvis du ikke liker Lian Li.... :hrm: )

Logitech MX510 375,- @netshop.no

Keytronic KT2001 PS/2 Pro Sort 215,- @netshop.no (Kvalitetstastatur...)

Ting og tang

Cooler Master Aerogate III 375,- @netshop.no (Kjekk å kontrollere lydnivå med...)

Thermaltake Big Typhoon 395,- @komplett.no (Beste kjølern som er, t.o.m bedre enn Zalman7000Cu...)

Sum alt dyreste inkludert: ~30000,-

Gjør det billigere uten å miste mye, kutt ut:

-Raptor

-Gå for selvOC av skjermkort

-Kutt ned på kvalitetsram

-Det holder med Asus SLI

-Gå ned fra SLI til ett kort og kjøp det andre seinere

Håper det hjalp :thumbup:

Edit: Glemte at det bare var komplett.no.... haha :whistle::blush:

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Det virker som om du sier at de som sier over at du bør bruke 20 000 ikke er seriøse svar. Det er de i aller høyeste grad. Lure og seriøse svar.

Det har nesten bare vært gode svar i denne tråden og jeg tar imot alle inspill :) , DELL er nok uaktuelt pga. dårlige erfaringer fraførav.

Og ang. laptop, har en allerede, den skal mamma få :)

Men tilbake til pc, det er 5 spørsmål jeg har (alle relatert til komplett.no pc byggern):

Prossesor:

Hvor stor er forskjellen på en AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte og en AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte. (Hvor stor er forskjellen i praksis?

RAM:

Hvis jeg kjøper uber ram, vil jeg merke noen særlig forskjell på 3gb og 2gb, i harde opprasjoner som rendring og spill? (og når jeg kjører flere vinduer og tingtang sammtidig)

Skjermkort:

Hvor stor er forskjellen fra SLI til ikke SLI, også med tanke på at jeg spiller mye og bruker rendering og fraps en del.

Hvor lenge vil pcen vare:

Om et år, sitter jeg da igjen med en uber pc eller er jeg da forbigått av alle andre? (30k) Jeg vil at denne tingen skal vare :) ikke morsomt å måtte kjøpe nytt hovedkort + prossesor + ram om et år igjen.

Ekstra spørsmål. Er det noen endringer jeg kan gjøre for å gjøre alt billigere som jeg ikke kommmer til å merke noe særlig til på ytelses fronten?

Ekstra spørsmål2.Folk sier at jeg ikke vil merke særlig forskjell på en pc til 20.000 til en pc til 30.00, men hvor er det jeg skal gjøre kuttene på maskinvaren i 30.000 pcen for at den skal koste 20.000 og være nesten likebra ? o.O

Jeg vurderer nå å ikke bruke 30k, men å bruke ca. 24k og legge inn noen flere lapper etterhvert, men er usikker på hvor jeg skal kutte.

Så hvis noen vil svare på spørsmålene min blir jeg happy :) , takk for all hjelp og alle konstruktive inspill hitill.

Edit: Glemte at det bare var komplett.no.... haha :whistle:  :blush:

:) tanken som teller og tiden du bruker på å hjelpe :love:

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Det første forslaget ditt ang. RAM er så og si bortkasta: å kombinere dyr RAM med billigere (og ikke fullt så raskt) er dårlig butikk; den dyre RAMen vil gå på hastighet med den billigere. Kjøp derfor 2GB-settet du forslår selv og kjøp et til seinere om 2GB ikke er nok. Jeg tror ikke du trenger så fryktelig mye RAM til rendrering (antar vi snakker film her), men om prosjektene har litt størrelse, vil de spise RAM.

Personlig ser jeg ikke noe i veien for at man bruker 30.000,- på PC-utstyr, men vil heller se hva pengene legges i. I stede for å kjøpe deler som koster 50% mer enn det neste beste og yter bare 5-10% ekstra, bruk heller penger på en god skjerm eller to, gode hodetelefoner, en god stol, lyddemping og andre ting som gjør miljøet du sitter i bedre.

EDIT: PS du nevner rendrering. Hva med en prosessor med dobbeltkjerne? Ville heller gått for en X2 i såfall...

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Det første forslaget ditt ang. RAM er så og si bortkasta: å kombinere dyr RAM med billigere (og ikke fullt så raskt) er dårlig butikk; den dyre RAMen vil gå på hastighet med den billigere. Kjøp derfor 2GB-settet du forslår selv og kjøp et til seinere om 2GB ikke er nok. Jeg tror ikke du trenger så fryktelig mye RAM til rendrering (antar vi snakker film her), men om prosjektene har litt størrelse, vil de spise RAM.

Personlig ser jeg ikke noe i veien for at man bruker 30.000,- på PC-utstyr, men vil heller se hva pengene legges i. I stede for å kjøpe deler som koster 50% mer enn det neste beste og yter bare 5-10% ekstra, bruk heller penger på en god skjerm eller to, gode hodetelefoner, en god stol, lyddemping og andre ting som gjør miljøet du sitter i bedre.

EDIT: PS du nevner rendrering. Hva med en prosessor med dobbeltkjerne? Ville heller gått for en X2 i såfall...

Har tenkt litt på x2, men jeg aner 0 om dobbel kjerne prossesorer :) Så det er litt gresk for meg.

Ang headeset osv. :) har allerede brukt 1500 på hodetelefoner.

Men det jeg kutter på er prossesor og ram.

Lenke til kommentar

Bestiller i kveld tror jeg, med følgende oppsett:

- Miljøgebyr 50.4 pr stk kommer i tillegg.Varenr.: 309306

Lagerstatus: 1 stk på lager

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB

Western Digital Caviar 400GB SATA

MS Royalty Microsoft Win XP Home

MS Coa Label Microsoft Win XP Home SP2 N

MS XP Home SP2 Norsk

Manualer Microsoft Win XP Home SP2 Norsk

Support 3 år - Komplett sin egen support

Creative Inspire P380

Logitech G5 Laser Mouse,

Creative SB Audigy 2 Value, Bulk

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installasjons og recovery

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939,

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI

Western Digital Raptor 74GB SATA

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort,

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

Microsoft Digital Media PRO Keyboard,

Garanti 3 år - Sende inn

Ved mindre noen har noen store "noooooooooooooooo" er :)

Lenke til kommentar

Creative Inspire P380? :ermm:

De høytalerne koster knapt 400kr... (ikke så gal lyd, det er ikke det...)

Og maskin til 30000?

Legger til at jeg da har brukt mer penger på høytalere enn deg:P

Og min maskin kostet ca. 7000.

(Creative Inspire T3000)

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

1.00 309306 Komplett Gamer a40

Dette er nå bestilt, takk for hjelpen :love:

Hoved Kort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307872

Grafikk kort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310686 x2 sli

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308955

Hard disk 1: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122429

Hard disk 2: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310901

Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300355

OBS: Dette er ikke alle deler, resten ligger en post lengre oppe. Dette er de viktigste delene.

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...