wil Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Var en som kom bort til meg i dag og så at jeg hadde Windows 2000 Pro. Så måtte han seff slenge en kommentar om at Windows 2000 var så dårlig. Han mente da at Windows XP var så mye bedre enn nettopp Windows 2000. Ja, ok tenkte jeg. Men da hadde jeg jo seff bytta til XP hvis det var så VELDIG mye bedre enn Windows 2000. Uannsett, vi kom inn på det med Windows ME og han sa jo seff at Windows ME var det værste som fantes. Ja, til en viss grad er dette sant, men jeg kan ikke huske at jeg hadde særlig problemer med Windows ME når jeg hadde det sist. Jeg opplever flere problemer med Windows 98 for å si det slik. Men til det jeg lurer på: Han mente da altså at Windows ME var en Beta/Alpha versjon av Windows 2000. Om dette er sant så skjønner jeg ikke hvorfor alle datamaskinene som ble solgt rundt de tider ble forhåndsinstallert med Windows ME. Da kan det jo umulig vært en Beta/Alpha? Noen som vet noe om dette? Nå vil jeg ha seriøse svar her. Ikke kom med at ME er dårlig. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Windows ME har fint lite til felles med 2000. Microsoft Har frem til Windows XP gitt ut to forskjellige "os" Det første var det som ble husket som Windows 3.11, som varte helt fram til Windows ME Det andre, som er et ordentlig operativsystem, er det man kaller Windows NT, som ble påbegynt i 1985, dette er Microsoft sin versjon av OS/2 som IBM og Microsoft i en tid utviklet, men som nå bare er et IBM os. Windows ME er egentlig bare et shell på toppen av MSDOS 8.0, derfor kan du starte maskinen i DOS modus, dette går ikke an i Windows NT -> Windows 2000/XP entopp fordi DOS ikke eksisterer der, du har kommandolinje, men det er det man kaller en emulator (akkurat som DOSBox) Windows 2000 og XP er veldig like, det er lite som skiller de to. Windows 2000 heter egentlig Windows NT v5.0, Windows XP heter Windows NT v5.1 En ting Windows ME og 98SE har som de har tatt fra Windows NT, er faktisk Garbage Collection, på Windows 95 og Windows 98 ville et dårlig programmert program sluke ressurser (altså hvis programmet inneholdt memory leaks) som var borte helt til datamaskinene ble resatt, dette skjer ikke i NT versjonene eller 98SE og ME. Det at Windows NT og 9x ligner på hverandre, betyr ikke at de har noe som helst med hverandre å gjøre. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Windows Me var en videreutvikling av Windows 98 og har lite eller ingenting med Windows2000 å gjøre. Her er en ganske morsom timeline hvor utviklingen av de forskjellige Windows grenene er tegnet inn. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 takk for svarene. Etter min mening er ikke Windows ME så verst. Hadde ikke de helt store problemene med ME når jeg i sin tid hadde det på en gammel pc. Forrige gang jeg holdt på med ME var i forrige uke faktisk og da var det ingen problemer, ikke med selve OS`et nei. Når man ser desktopen til Windows ME så synes iallefall jeg at det ligner på Windows 2000. Jeg vet at det ikke er store forskjeller på Windows 2000 og XP, men de er der. Bruker selv disse Windowsene daglig med standard oppsett og jeg ser forskjellene ja. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 De ser forskjellig ut ja, men rent teknisk er de veldig like. Windows ME sitt utseende er veldig likt Win2k, fordi de ble utgitt rundt samme tid, utseende messig, kan 2000 har alphablending på vinduer, transparente pixels og kaste skygge fra vinduer (CS_DROPSHADOW) Én stor feil med ME, er at hvis du lar den stå noen timer, uten at noen bruker det, så fryser hele maskinen så fort du rører musepekeren. Utenom det, så funker det relativt greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå