ksjoet Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Har en gammel Compaq 4766 eller med andre ord Statoil Hjemmepc stående som hadde hatt godt av en oppgradering. Proessoren som står i den dag i dag er en 166@200 mmx socket 7. Er ikke mulig å klokke videre pga HK. Altså så lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å plassere en K6 prosessor i denne maskinen? K6 er jo socket 7, så fysisk sett så passer den. Mer lurerer jeg på om HK støtter prosessoren. Leste en plass at hvis du setter multiplierjumper til 2.0 så oppfatter prosessoren dette som om multipliereren er på 6. Dersom dette er rett vil jeg da få 66x6 = 396 MHZ. Tviler at FSB går opp til 100 mhz (jumpere går bare til 66). Problemet jeg skikkelig henger meg opp i er volten. En k6 pros. skal bare ha 2.2 volt, men en pentium får 2.8 - 2.9. Jeg ser ingen jumpere for volt innstilling på HK'et. Er det mulig å kjøre en k6 på 2,8 volt, med god kjøling? Noen andre som vet om volten evn. stiller seg automatisk? Noen andre som har prøvd med en k6 selv på en slik maskin? Takker for svar. [ Denne Melding var redigert av: ksjoet på 2002-08-15 04:22 ] Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Har prøvd samme oppgradering på socket7 hovedkort. Jeg lagde min egen powersuply, og koblet ut den på hovedkortet. Akkurat det funket fint. Har også sett overklokkingsguider der spenningen er satt til 2.8 volt. At det funker tror jeg kommer av at powersuplayet allikevel ikke klarer å levere så høy spenning. Det andre er at bios må støtte K6. Der er min erfaring at ingen Compaq gjør dette. Sjekk sidene til Compaq. Kjeder du deg, så prøv bare for å se om kan kjøre biosen, selvfølgelig på eget ansvar. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Så kan man jo spørre seg om en AMD K6 er en oppgradering da. Den første K6 yter vel mye dårligere per mhz enn en tilsvarende Intel. Jeg har tidligere hatt en AMD K6 overdrive cpu som var beregnet å kjøre på hovedkort som kun gikk til 200mhz. Denne gikk på 333mhz, men er nok umulig å få tak i lenger. Den solgte ikke veldig bra, pga ytelse. Lenke til kommentar
ksjoet Skrevet 15. august 2002 Forfatter Del Skrevet 15. august 2002 Så du mener volten ikke er noe problem? Finner ikke noe på compaq sine sider om at 4766 støtter AMD. Ingen sjanse for at prosessoren kan overstyre bios? Har i dag 200 MHZ, en dobbling av dette bør vel merkes i vanlig windows? Maskinen brukes ikke så enormt mye til spilling. Trodde k6 sin (eneste) stryke lå i windows arbeid. Hvis jeg må ty til oppgraderingskit fra ihandel til 650 kr som ikke inkluderer prosessoren så glemmer jeg hele greia. Blir for dyrt. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Glem hele greia. Tror ikke du vil merke mye forskjell. Pesen vil likevel bruke 60-70ns SIMM ram som vil bli en stor flaskehals. Sett heller pengene i et aksjefond og vent til du har råd til en ny. Lenke til kommentar
ksjoet Skrevet 15. august 2002 Forfatter Del Skrevet 15. august 2002 PC'en bruker SDRAM... Har 64, snart 80... Dessuten.. Det er ikke den eneste maskinen jeg har i hus.. [ Denne Melding var redigert av: ksjoet på 2002-08-15 10:00 ] Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Virkelig? Trodde ikke SDRAM kom før på 233mhz Compaqer. Jaja, så feil kan man ta. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 har puslet med en k6-2 oppgradering, jeg også.. da glemte jeg helt volten, med det resultat at prosessoren ble fritert. viften på kjøleribben var myk, og klistremerket oppå krøllet seg Lenke til kommentar
ksjoet Skrevet 15. august 2002 Forfatter Del Skrevet 15. august 2002 Var dette med en liten pingle kjøler, eller noe større skikkelig? Er fullstendig klar over at du må ha en skikkelig kjøleribbe samt vifte for å klare 2.8 volt. Signatur: Man lærer stadig noe nytt Lenke til kommentar
BlackEagle Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Jeg har gjort noe lignende, men ikke på en Compaq maskin. (Compaq maskiner er forresten noe av det minst fleksible man kan kjøpe. Hva faaaen er f.eks. vitsen med å lage en spesiell type AGP-slot som bare kan ta spesiallagde Compaq-grafikkort?? Joda, fordi da kan Compaq tjene mer penger på å selge sine egne møkkakort. Compaq suger!! (Regner med de har endret dette på nyere modeller)) Men tilbake til min gamle hjemmesnekra pentium-maskin: Jeg erstattet en P166 (ikke MMX) med en K6-2+ 450 MHz. HKet var et ASUS P55T2P4 med EDO RAM. Forskjellen i ytelse ble stor. Med den gamle CPUen var det ikke mulig å kjøre Quake3 i det hele tatt, med den nye var det mulig selv om det ikke gikk fort. Legg merke til at K6-2+ har L2 cache på chipen slik at den ble en god del raskere pga det - dette har ikke vanlige K6er. Når det gjelder spenning på CPUen tror jeg det går rett åt skogen hvis du bruker 2.8V. Se også http://www.tomshardware.com/howto/00q3/000725/ [Edit: hvorfor erstatter forumet banneordene mine med stjerner??? **!"!"(!"(&%"!%&&% ] [ Denne Melding var redigert av: BlackEagle på 2002-08-15 10:33 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå