PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Driver å forsøker å velge meg en fagkombinasjon. Er det riktig at precalculus er det nærmeste man kommer Matematikk MX i Norge? Hva er det i tilfelle det IKKE er precalculus? Eventuelt; hva er matematikk MZ? EDIT: Ubevisst "forbijuksing" av treords-regel. Endret 21. september 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du vet ikke hvor jeg kan finne en god pensumoversikt? Jeg fant en, men vet ikke helt om den er til å stole på. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Jeg så på en pensumoversikt da jeg var på et sånt intervju. Har desverre ikke denne. Men bør kunne finne en på nett som ligner. Du gikk ¨på int'l, det er kanskje IB du har? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Antar det er noe ala denne planen her. http://www.glencoe.com/correlations/PDFs/9629AZ.pdf Lenke til kommentar
Kosmonaut! Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Precalculus kan vel hjelpe litt Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Ja. Virker jo riktig det? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Virker jo logisk at 'Precalculus' er MX. For å kunne ta 'Calculus' på universitetet her kreves det 3MX. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Nettopp. Har dog ikke tenkt å ta 3MX, må se litt an på hvordan det går med precalculus og dette, skal ikke utelukke det. Men må jo ha 3MZ/2MX for å komme inn på sånt jeg vil... Er jo uansett ikke helt tilsvarende MX, men må jo si at det ser ut som precalculus er det riktigste jeg kan ta. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Kursplanene dekker definitivt ikke alt som er i 3MX, nettopp fordi precalculus logisk nok ikke har noe av faget kalkulus. Men, dette er vel ikke et fag som skal gå gjennom hele High School, eller har jeg misforstått? Oversikten på Wikipedia ser ut til å mangle en del av det pdf-filen inkluderte, blant annet en del om statistikk og sannsynlighet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Nei, planen er å ta dette istedet for 2MX. IKKE 3MX. I følge studieinspektøren min her i Norge er det to stykker han vet om som har tatt precalculus i US i andre gym, kommet tilbake, og tatt 3mx. Endret 21. september 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Ok, du vil da ende opp med å mangle kalkulus, og eventuelt noe statistikk og sannsynlighet i forhold til 2MX i følge pensum jeg fant her. Du bør egentlig bare ta kontakt med Samordnet Opptak og NHH (om det fortsatt er hit du har planer om å dra) for å forsikre deg om at det ikke oppstår noen problemer. Jeg er imidlertid rimelig trygg på at du kommer deg lett gjennom matten på NHH veldig greit dersom du følger precalculus-kurset. Det blir vel litt jobb i og med at du mangler all kalkulus men det burde ikke være noe stort praktisk problem. Endret 21. september 2005 av thomasr Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 For å få matten fra utlandet godkjent må jeg ta et mattekurs i Norge, i tredje. Det blir vel i utgangspunktet hipp som happ om jeg velger 3MZ eller 3MX, mulig jeg går for MZ så kan jeg surfe gjennom, eller om jeg tar 3MX, som jeg egentlig tror er litt for advanced for meg. NHH krever vel 2MX ELLER 3MZ. Studieinspektøren her i Norge anbefalte (naturlig nok) at jeg kjøpte MX-boken og så på ting som ikke ble gjennomgått i US. Men det hadde visst gått greit å komme inn i undervisning i 3MX etter tilsvarende kurs i andre stater og skoler i USA, og om jeg tar MZ bør det vel være lite nytt. Men det ser jo ellers ut som om ting bør gå rimelig greit. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det kommer til å være litt nytt uavhengig av om du tar MZ eller MX når du kommer tilbake. Poenget er at du har hatt såpass mye annen matte på en god del mer avansert nivå enn det du ville kommet til på det vanlige pensumet at det blir veldig lett å sette seg inn i. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Nettopp. Men det "lille nye" kan jo være enda lettere om jeg tar MZ, hvor det meste allerede er kjent? Vil det være noen enorm fordel for meg å ha 3MX fremfor 3MZ? Matte er liksom ikke yndingsfaget mitt, men ligger på en relativt sterk femmer, til tider seks ( A til A+) og det er vel egentlig ikke noe jeg direkte "strever" med, men er ikke noe jeg føler for å gjøre mer enn jeg må av heller. Så om jeg kan ta 3MZ og ha lite nytt og mest repetisjon (og ikke minst få faget på vitnemålet med karakter(om jeg ikke tar det i tredje, vil det kun stå G - godkjent). Ikke at valget i tredje haster, jeg bare prøver å tenke litt fremover nå, siden jeg var så godt i gang.. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg kan ikke tenke meg at du får bruk for noe mer enn 3MZ for å komme deg bra gjennom den obligatoriske matten på NHH (som du kun har første høsten). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Og du har dermed ingen innvendinger om jeg velger 3MZ? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Nei, i grunnen ikke. Jeg hadde riktignok en del mer matte enn 3MX, men det er veldig sjelden jeg går på matteforelesninger for tiden, for å si det slik. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Passer greit, har satt opp foreløpig til head of study her i Norge at jeg tar MZ. Om det da blir plankekjøring i tredje gjør ikke det noe for meg.. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Mulig jeg tar feil, men mener å huske at enkelte skoler ikke gir deg poeng for 3MZ hvis du allerede har tatt 2MX eller noe tilsvarende. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Det gjør nok skolen min. Pointet er at for å få en karakter på norsk vitnemål må jeg ta faget "på høyere eller tilsvarende nivå" her til lands. Hvis ikke står det bare G-godkjent, i stedet for karakter. Unntaket er tysk B-språk, hvor jeg vil få min karakter fra i år stående, og droppe tysk for resten av livet. Tysk blir altså automatisk godkjent. Dessuten gir deg meg jo plutselig realfagspoeng om jeg tar MZ, fordi ejg får realfagspoeng for både 2MZ og 3MZ. (Blir det samme med 3MX, men 3MX må jeg antagelig jobbe som en helt med...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå