bokhylle Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hei! Jeg trenger hjelp med 2 oppgaver i engelsk. Jeg skjønner det rett og slett ikke. 32: It wasn't Wednesday when Walter was away. He was ill the day before yesterday, but was at school on Monday When was Walter absent? 33: A man is looking at a picture on the wall. He says to his friends: "I haven't any sisters or brothers, but that man's father is my father's son. Who is the man in the picture? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 32: En må anta at samtalen finner sted i løpet av en vanlig skoleuke på fem dager, ergo kan samtalen senest ha funnet sted på fredag, hvilket skulle tilsi at denne Walter var borte på onsdag. Dermed kan en slutte at han var borte på tirsdag, i og med at det er eneste mulighet for å gå to dager tilbake i tid i løpet av en skoleuke uten å treffe mandag eller onsdag. 33: Mannen har ingen søsken. Mannen på bilde sin far er faren til han som snakker, altså ser mannen på et bilde av seg selv. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 33: En mann ser på et bilde på veggen. Han sier til sine venner: "Jeg har ingen brødre eller søstre, men den mannens far er min fars sønn." Her snakker han selvfølgelig om sin sønn, fordi "min fars sønn" er han selv, og når vi bytter ut i setningen blir det "den mannens far er meg selv". Da ser man lett at det er snakk om sønnen hans! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du har selvfølgelig helt rett, jeg må minne meg selv på å ikke begynne å tenke så tidlig på dagen... Lenke til kommentar
bokhylle Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 32 da? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg kommenterte ikke 32 fordi det thomasr har skrevet er helt riktig. Det var ikke onsdag da Walter var vekke. Altså bare mandag, tirsdag, torsdag og fredag igjen i en vanlig skoleuke. Han var syk i forigår, men var på skolen på mandag. Altså er det bare tirsdag, torsdag og fredag igjen som han kan ha vært vekke på, og fredag er utelukket fordi i dag da må være en søndag, og jeg går ut ifra at i dag i historien skal være en skoledag. Torsdag er også utelukket fordi i dag da må være en lørdag som heller ikke er skoledag. Derfor må det være tirsdag som Walter var syk (det vil si at dagen i dag er en torsdag). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå