Gå til innhold

P4 2.8 bruker bare "halve" cpu...


Jon-d

Anbefalte innlegg

Her på jobben har jeg en P4 2.8 som kjører HT... Har alltid (les: de siste 10 årene) hatt AMD hjemme så jeg har ikke så bra peiling på Intel.

 

Problemet mitt er denne HT'n.. Når jeg kjører CPU intensive oppgaver bruker de bare halve CPU. Hvordan kan jeg få de til å bruke 100% CPU dersom jeg skulle trenge det. (Trenger det nå for jeg driver med et Brute-force attack for å finne et glemt passord på et excel regneark... Bruker vinter og votter!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
endrebjorsvik89 Skrevet 21/09/2005 : 22:24

  HyperThreading deler CPU'en opp i to logiske prosessorer. Én prosessor kan ikke yte mer enn 100%, så to deler av én prosessor kan ikke yte mer enn 50% hver. Ergo yter prosessoren din 100% når det står at delene yter 50% hver. 

Ja det kan men vel godt si, men det er likevel ikke helt sånn det ser ut i oppgavebehandling da. "Bruk av cpu" er jo bare en graf, og når den viser 50% jobber jo rett nok cpu så hardt den kan med den ene tråden, og kurvene til høyre kan ligge midt på, eller den ene på max, og den andre på null.

Men starter man feks en instans til av oppgaven vil jo cpu bruk vise 100%, og da er også begge kurvene helt på max.

Lenke til kommentar
endrebjorsvik89 Skrevet 21/09/2005 : 23:24

  Av det jeg har sett, så kan ikke grafene i oppgavebehandling gå høyere enn 50% på en P4-prosessor med HT påslått, men kanskje jeg tar feil.  

Ja, om du ser bildet, kjører da superpi samtidig med OCCT torture test, da vises 100% og begge kurver i taket. :)

 

Edit, mulig dette kan endres som Sedsberg er inne på, men slik som bildet er det standard XP innstall m HT på i alle fall.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...