Gå til innhold

Pentax *istDs - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt gammelt speilreflekskamera med et par linser, nemlig et Pentax ME Super. Linsene mener jeg å huske er en standard fast linse (50mm?), samt en uoriginal zoomlinse (mener det var Tamron, eller noe slikt).

Derfor lurer jeg på om Pentax *istDs er et godt alternativ, evt. som kit med 18-55mm linse. Hvordan vil i så fall de gamle linsene fungere sammen med dette nye kameraet?

Noen som har erfaringer med Pentax *istDs? Fordeler og ulemper i forhold til f.eks. Canon EOS 350D eller Nikon D70, som vel er de mest populære dslr-kameraene i rimelige prisklasser i dag?

Ser at Pentax-kameraet gjør det relativt bra i tester (bl.a. på megapixel.net), og at det stort sett er medfølgende programvare, og litt krytisk brukergrensesnittspråk som trekker ned i disse testene. Bildekvaliteten skal altså være bra. Men litt brukererfaringer hadde ikke vært av veien...

Hva er forresten forskjellen på istDs og istDL?

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere skrevet om *istDS i forhold til andre "billige" DSLR her i Forum. Jeg kan ikke lige finde ud af at linke til den bestemte tråd, men prøv at søge. Der kører også en aktuel diskussion om at bruge ældre optikker på ny DSLR, hvor jeg har skrevet om Pentax.

Jeg har haft mit *istDS ca. ½ år, og er grundlæggende vældig godt tilfreds. Mine kriterier for at vælge netop dette kamera var bl.a. lille størrelse, god ergonomi og betjening og en god søger. Med RAW er billedkvaliteten helt i top, selv på de lidt højere ISO-tal. Andre positive ting: Kan bruge ældre, billige og gode Pentax-optikker uden problemer. Bruger alm. 3A-batterier - ca. 3-400 skud på et sæt genopladelige NIMH.

Negativt? RAW-filerne er ret store - 9-10 mb. ISO-indstilling kan ikke ses i søgeren. I meget sjældne tilfælde har jeg oplevet at kameraet ikke kan finde fokus og låser - ved ikke om det skyldes kameraet eller objektivet (eller måske kombinationen?).

Nogle, som har sammenlignet autofokusen m. Nikon D70 siger at Nikons er hurtigere men mindre præcis...

Valget afhænger naturligvis også af hvad du skal bruge det til. Jeg bruger mest mit til rejser, "reportager", gadeliv og den slags - og så almindelig familiefoto. Dvs. lav vægt, lysstærk søger og lysstærk optik er en prioritet. Hvis jeg nu var mest til sport og action ville jeg måske vælge anderledes.

Så vidt jeg ved har DL en større LCD, en ringere søger og ingen nedblændingsknap. Jeg ville gå efter DS eller DS2.

MVH Lars

Lenke til kommentar

Min bruk vil være tredelt: Messe-/bedriftsreportasjer, "studiofotografering" av AV-produkter (hifi) og familie/reisefotografering.

Det var ditt innlegg i tråden om eldre optikk som satte meg på tanken. Har vel ellers vurdert Canon EOS 350D som en aktuell kandidat, men kan jeg gjenbruke mine eldre linser, så får man jo en flying start. En artig sak er at den gamle, faste optikken på 50mm har en laveste blendertall på 1.7, noe som burde gi et godt utgangspunkt i dårlig lys. 75mm fast optikk er kanskje ikke ideelt, men kan likevel være et godt nødobjektiv i dårlig lys.

Zoom-optikken har jeg nå sjekket. Det var en Tokina (ikke Tamron) med zoomområde på 80-200mm. Det blir vel omtrent 120-300mm på Pentax *istDs. Lysstyrken her er ikke så god, men dette vil uansett kun bli brukt i dagslys ute likevel.

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er en "nedblendingsknapp"?

Hva er det som er dårligere ved søkeren på *istDL?

En ting jeg ikke har funnet ut skikkelig: Er det hjelpelys for autofokus på Pentax *istDS?

Lenke til kommentar
Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er en "nedblendingsknapp"?

En knapp som normalt sitter foran ved objektivfestet - så vidt jeg har skjønt det, er det noe a'la dette (rett meg hvis jeg er på en gedigen bærtur folkens!);

Hovedsaklig for å sjekke dybdeskarpheten før du tar ett bilde. Hvis du har blendet ned en del, vil alikevel det du ser i søkeren være på full blenderåpning helt inntil du tar bildet - dette for å gi ett så lyst søkerbilde som mulig. Nedblendingsknappen gir deg en "live preview" med den blenderåpningen du har valgt når du trykker på den - så du kan sjekke dybdeskarpheten før du tar bildet.

Sånn har iallefall jeg skjønt det. Finnes det ikke objektiver som har egen nedblendingsknapp også mener jeg?

Lenke til kommentar

Leste en utenlandsk test av *istDL akkurat, og det viser seg at det istedenfor pentaprisme er brukt speil. Det gjelder visstnok Canon 350D også. Den største forskjellen mellom *istDL og *istDS er etter hva jeg skjønner autofokussystemet, som for *istDL bruker bare 3 punkter, mot 11 punkter på *istDS. Det er vel god nok grunn til å gå for *istDS, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

MrMagoo har ret hvad nedblændingsknappen angår - bortset fra at selve knappen på *istDS er placeret ved udløseren.

Og Sarge har ret hvad søgeren angår. DS har et ægte pentaprisme, mens DL og flere andre billige DSLR'er har et spejlarrangement, som giver en lidt mørkere og mere "tunnelagtig" søger. Om man synes det er vigtigt er naturligvis en individuel sag, men prøv selv at kigge gennem forskellige kameraers søgere hos en fotohandler.

Sarge har også ret mht. antal autofokuspunkter. Det ville jeg nu være ligeglad med, da jeg (stort) set altid bruger center-fokus. Men igen: det er en individuel sag.

Tamron objektivet kender jeg ikke, men de originale Pentax 50/1.7 er generelt af høj optisk kvaliet. Hvis du fik dine objektiver sammen med dit ME Super, så vil jeg dog umiddelbart tro at det er M-serie objektiver. Hvis det er rigtigt kan du godt bruge dem, men lysmåling skal ske ved arbejdsblænden. Det kan ske ved at trykke på AE-L tasten, hvorefter kameraet blænder ned, måler lyset og blænder op igen.

Jeg har ikke prøvet det i praksis. Det virker sikkert, og kan være smart hvis man har en større samling gode M-optikker. Men selv vil jeg nu satse på A-serien eller nyere, som fungerer uden den slags krumspring. Især da man kan få gode, billige brugte A-optikker.

Så hvis jeg var dig ville jeg nok ikke udelukkende vælge ud fra de gamle optikker (med mindre jeg altså ta'r fejl, og det faktisk er A-serie), men alene betragte dem som en tillægsgevinst hvis du køber Pentax af andre gode grunde...

MVH Lars

Lenke til kommentar

Jeg har tatt bilde av de gamle linsene mine, siden det er vanskelig for meg å avgjøre om de er M-serie eller A-serie. Hva tror dere som har greie på det?

Pentaxlinser.jpg

Når det gjelder antall fokuspunkter, så mente de i testen jeg leste det at få fokuspunkter var dumt ved actionshots. Jeg tolker det som at man ved slike eksponeringer ikke har tid til å låse sentermålt fokus før man eksponerer...

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Jeg tog åbenbart fejl - dine objektiver er fra A-serien (Det kan ses på det grønne A på blænderingen). Dem kan du fint bruge på *istDS/DL. Sæt blænderingen på A, og du vil kunne bruge alle kameraets funktioner mht. lysmåling - men naturligvis ikke autofokus.

50/1.7 er som sagt en fin optik. Den vil være fin til portrætter og situationer med lavt lys.

Det med antal fokuspunkter er vel i princippet rigtigt - hvor meget det betyder i praksis kan jeg ikke afgøre. Jeg ville som sagt vælge DS (eller den nye DS2) på grund af søgeren. Men det er så min prioritet....

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, lkch. Det er hyperaktuelt med et *istDS for meg nå. Kanskje eventuelt vente og se om *istDS2 kommer til Norge snart.

Det er selvfølgelig mye annet man kunne spørre om, men jeg ser det er jevnt over meget bra i tester også, så siden jeg likevel har objektiver som passer, så er nok dette en god ide for meg. :D

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med den norske importøren nå, og det viser seg at *istDS2 ikke kommer til Europa. Videre skal det visstnok være slik at det kun er skjermen som er større, så det er ikke enorme forskjeller her.

Har lest en haug med tester av kameraet nå, og noen av de som går dypest i bildekvaliteten påpeker store forskjeller mellom JPEG og RAW-fotografering, og mener at JPEG-prosesseringen i kameraet mangler en god del.

Dere som bruker kameraet: Bruker dere stort sett RAW-formatet, eller går det i JPEG? Og er dere fornøyd med bildekvaliteten som kameraet produserer i JPEG? (Proffene som tester har jo ofte ganske strenge krav...)

Lenke til kommentar
Har vært i kontakt med den norske importøren nå, og det viser seg at *istDS2 ikke kommer til Europa.

Det er jo diskrimination ;)

Videre skal det visstnok være slik at det kun er skjermen som er større, så det er ikke enorme forskjeller her

Så er skaden jo ikke så stor....

Har lest en haug med tester av kameraet nå, og noen av de som går dypest i bildekvaliteten påpeker store forskjeller mellom JPEG og RAW-fotografering, og mener at JPEG-prosesseringen i kameraet mangler en god del. Dere som bruker kameraet: Bruker dere stort sett RAW-formatet, eller går det i JPEG?  Og er dere fornøyd med bildekvaliteten som kameraet produserer i JPEG? (Proffene som tester har jo ofte ganske strenge krav...)

Det er rigtigt at nogle har hævdet at *istDS er relativt dårligere til at produsere JPG end andre kameraer - mens andre ikke har nævnt det. Det kan være rigtigt - men det kan også være, at den pågældende anmelder ikke har gjort sig den ulejlighed at undersøge de forskellige muligheder for at indstille, hvordan kameraet konverterer til JPG.

Det hører også med, at andre har påpeget at *istDS i udgangspunktet (RAW) har et stort dynamikomfang og lavt støjniveau, sammenlignet med andre.

Som du selv antyder, skal spørgsmål om billedformater og -kvaliet vurderes i relation til hvad du bruger dine billeder til. Hvis de skal udskrives eller trykkes i stort format, har ethvert minimalt kvalitetstab betydning (men så bruger du nok RAW under alle omstændigheder). Hvis du primært udskriver fotos på din egen printer i 10*15 tvivler jeg på du kan se forskel...

Den tekniske kvalitet af RAW vil altid være bedre end JPG - det gælder alle kameraer. Desuden: RAW giver større muligheder for efterbehandling end JPG - se tråden http://forum.akamera.dk/index.php?showtopic=470046&hl=

Bagdelen er, at Pentax's RAW-format fylder temmelig meget. Selv bruger jeg JPG til snapshots fra familiefester og den slags - og RAW til alt andet.

Lenke til kommentar
Den tekniske kvalitet af RAW vil altid være bedre end JPG - det gælder alle kameraer. Desuden: RAW giver større muligheder for efterbehandling end JPG - se tråden http://forum.akamera.dk/index.php?showtopic=470046&hl=

Bagdelen er, at Pentax's RAW-format fylder temmelig meget. Selv bruger jeg JPG til snapshots fra familiefester og den slags - og RAW til alt andet.

Sist jeg fotograferte til en reportasje fra en messe tok jeg nærmere 250 bilder (brukte da et lånt Nikon D70 og beste JPEG-innstilling). Du skal ha en heftig samling med minnekort hvis du skal lagre såpass mange i RAW-format... Pentax bruker jo over 10Mb per RAW-bilde.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, ville bare skyte inn at jeg har vært ganske godt fornøyd med JPEG kvaliteten. Har dog begynt mer og mer å gå over til RAW - men det har mer med justering av hvitbalansen og fargedybden. Er som andre her også godt fornøyd med kameraet (*istDS). Har en 50mm 1.7 M linse (bortimot samme som din, bortsett fra at den ikke har kontakten for å overføre data til kameraet) - den linsen er sylskarp, reint ut fra bildekvaliteten så er den nok den beste jeg har (bedre enn 43mm limited linsen). Manuell fokus gjennom de små søkerne som er på digitale kamera (selv om Pentax er bedre enn de andre) er litt vanskelig - så sant du ikke har perfekte øyne.

Som Lars nevner er Pentax RAW filene ikke komprimert - og dermed unødvendig store - det hjelper ikke så mye i kameraet, men når du har fått dem på disken kan du konvertere dem til Adobe sitt RAW format - tar omtrent halvparten av plassen.

mvh

Kjetil Vatne / www.kvad.com

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
I meget sjældne tilfælde har jeg oplevet at kameraet ikke kan finde fokus og låser - ved ikke om det skyldes kameraet eller objektivet (eller måske kombinationen?).

Har vel mest/mye med motivet/lysforholdene å gjøre. Det er ikke alt som er like lett å fokusere på. En annen (viktig/medvirkende) faktor er batterikapasiteten. F.eks. er de vesentlig forskjell på hurtighet og nøyaktighet når kameraet er fyllt opp med Ikea-batterier kontra skikkelige CR-V3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...