Re-Offender Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Etter det jeg har klart å forstå ser det ut som "radiatoren" til heatpipen sitter fast i mosfet kjøleren, hvis så er tilfelle vil jeg ikke under noen som helst omstendigheter anbefale deg å fjerne denne hvis du planlegger å overklokke!! Monterer man vannkjøling på en CPU vil heatpipen/systemet bli veldig varmt. Løsningen til Asus er slik at de har tenkt at rester av luftstrømmen fra CPU-kjøleren skal kjøle ned "radiatoren", det vil med f.eks boxed kjøleren fungere fint! Når man kun benytter passive eller vannkjølingsutstyr på et helt system blir det naturligvis varmere på hovedkortet. Endret 21. september 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Etter det jeg har klart å forstå ser det ut som "radiatoren" til heatpipen sitter fast i mosfet kjøleren, hvis så er tilfelle vil jeg ikke under noen som helst omstendigheter anbefale deg å fjerne denne hvis du planlegger å overklokke!! Monterer man vannkjøling på en CPU vil heatpipen/systemet bli veldig varmt. Løsningen til Asus er slik at de har tenkt at rester av luftstrømmen fra CPU-kjøleren skal kjøle ned "radiatoren", det vil med f.eks boxed kjøleren fungere fint! Når man kun benytter passive eller vannkjølingsutstyr på et helt system blir det naturligvis varmere på hovedkortet. Riktig derfor linket jeg i mitt inlegg på side 1 til en enkel måte å få ned tempraturen 10-20 gradre. Husk at den løsningen jeg laget var fikset på noen minutter og står bare delvis foran en vifte som kjører på laveste (lydløs) hastighet, alikevel sank temp med ca 10 grader. Stiller jeg opp vifte går temp ytterligere ned og om jeg forbedrer kanalen vil jeg mest sannsynelig få enda lavere temp. Så hvorfor ikke lage en slik og benytte effekten i en allerede innstalert vifte som ikke bråker istedenfor å begynne å spekulere i små vifter som uler som bare det Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Etter det jeg har klart å forstå ser det ut som "radiatoren" til heatpipen sitter fast i mosfet kjøleren, hvis så er tilfelle vil jeg ikke under noen som helst omstendigheter anbefale deg å fjerne denne hvis du planlegger å overklokke!! Monterer man vannkjøling på en CPU vil heatpipen/systemet bli veldig varmt. Løsningen til Asus er slik at de har tenkt at rester av luftstrømmen fra CPU-kjøleren skal kjøle ned "radiatoren", det vil med f.eks boxed kjøleren fungere fint! Når man kun benytter passive eller vannkjølingsutstyr på et helt system blir det naturligvis varmere på hovedkortet. Jeg skal ikke klokke, og det finnes jo plenty av nforce4 SLI-hovedkort uten en slik kjøler (albatron, epox, gigabyte), selv DFI sine ser bare ut til å ha kjøleribber på de runde svarte greiene med kobbertråd viklet rundt. Det er derfor jeg ikke tror det blir noe problem, selv om jeg er åpen for at jeg tar feil , uansett så har jeg noen slike små kjølegreier beregnet på rambrikker på skjermkort, kan vel kanskje klistre de på der heatpipen har vært, det skulle vel hjelpe litt? AtW Endret 22. september 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 ATWindsor Skrevet 22/09/2005 : 09:54 Det er derfor jeg ikke tror det blir noe problem, selv om jeg er åpen for at jeg tar feil , uansett så har jeg noen slike små kjølegreier beregnet på rambrikker på skjermkort, kan vel kanskje klistre de på der heatpipen har vært, det skulle vel hjelpe litt? Ja som jeg har prøvd å si hele tiden, enten bør du la ribben stå, eller erstatte den med noe annet. Og bare fjerne den er et sjangsespill med transistorene under ribben. Og om du ikke skal klokke, og også bruker ny type cpu, kreves det også mye mindre av denne ribben, enn den er konstruert for og klare. Det er dermed sannsynelig at du klarer deg fint med relativt beskjedene kjøleribber på disse transistorene. Det kan til og med hende at du KAN bruke ditt kort uten ribber på disse, jeg prøver bare og fortelle deg hva risikoen er. Ditt resonement; at fordi det finnes andre hk som ikke har ribben, trengs den ikke, ville jeg vært litt forsiktig med. Det du da egentlig sier er at alle som har A8N-E, A8N- SLI, og Deluxe, bare kan fjerne denne ribben- den er ikke til noe nytte... Hos meg (Deluxe+130nm cpu) blir til sammenlikning selve ribben minst ca 50-60 grader ved belastning (det er da med solid klokking og strømslukende cpu, uten vifte) Men det er ikke så vanskelig å tenke seg at komponentene da ville blitt faretruende varme uten noe ribbe i det hele tatt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 ATWindsor Skrevet 22/09/2005 : 09:54 Det er derfor jeg ikke tror det blir noe problem, selv om jeg er åpen for at jeg tar feil , uansett så har jeg noen slike små kjølegreier beregnet på rambrikker på skjermkort, kan vel kanskje klistre de på der heatpipen har vært, det skulle vel hjelpe litt? Ja som jeg har prøvd å si hele tiden, enten bør du la ribben stå, eller erstatte den med noe annet. Og bare fjerne den er et sjangsespill med transistorene under ribben. Og om du ikke skal klokke, og også bruker ny type cpu, kreves det også mye mindre av denne ribben, enn den er konstruert for og klare. Det er dermed sannsynelig at du klarer deg fint med relativt beskjedene kjøleribber på disse transistorene. Det kan til og med hende at du KAN bruke ditt kort uten ribber på disse, jeg prøver bare og fortelle deg hva risikoen er. Ditt resonement; at fordi det finnes andre hk som ikke har ribben, trengs den ikke, ville jeg vært litt forsiktig med. Det du da egentlig sier er at alle som har A8N-E, A8N- SLI, og Deluxe, bare kan fjerne denne ribben- den er ikke til noe nytte... Hos meg (Deluxe+130nm cpu) blir til sammenlikning selve ribben minst ca 50-60 grader ved belastning (det er da med solid klokking og strømslukende cpu, uten vifte) Men det er ikke så vanskelig å tenke seg at komponentene da ville blitt faretruende varme uten noe ribbe i det hele tatt Jada, setter pris på dine innspill (selv om det kanskje ikke virker sånn ). FOr å utdype min hyptose litt, så tror jeg at de kortene som ikke har kjølere er av den mindre overklokkingsvennlige typen, og at uten noe særlig klokking, så går det fint, men jeg kan såklart ta feil. Jeg tror konklusjonen er følgende for meg: 1. Jeg prøver å sette vannkjølinga oppå den eksisterende kjøleren på NB. Da bør NB bli kanskje kald, selv om den "heatpipe-plata" er i mellom. Og ribben ved CPUen vil kjøle mosfet-greiene alene uten å bli plaget av varme fra NB. 2. Om jeg ikke får festet kjølingen på en tilfredstillende måte, så stapper jeg vannkjøling på NB, og ram-heatsinks på mosfetene. AtW Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Heldigvis har Asus forbedret heatpipe løsninga på det nye A8N32-SLI Deluxe. Laget av kobber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå