ATWindsor Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har et asus A8N Premium, som dere vet har denne en heatpipekjøling, men denne virker drøyt varm, selve ribba er ikke så enormt varm, men tar du på den delen rett over NB, så er det "svi-varmt" noe jeg ikke liker, i tillegg får jeg overraskende mange bitfeil i overføring over nforce4-nettutgangen, dette er ergelig, derfor lurer jeg på om ikke dette kan tyde på at NB har det litt i heteste laget? Er det noen som har opplevd noe liknende? AtW Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du har ikke HK montert opp-ned? I noen kabinetter moteres HK motsatt av det "normale". Her er en post angående samme HK. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Det er ikke opp ned nei, nå er det ikke noen CPU-vifte på min maskin, men det er en 1210mm like ved ribba, og ribba i seg selv er ikke så varm, men rett over NB er det veldig varmt... AtW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Kva temperatur har du på kortet? Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Hvordan er "røret" som går opp til kjøleribba? Prøvd som det foreslås å holde en vifte inntil og se om noe skjer med tempen? Hva sier temp-monitoren? Edit: Skrivefeil Endret 21. september 2005 av Spinner109 Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har et asus A8N Premium, som dere vet har denne en heatpipekjøling, men denne virker drøyt varm, selve ribba er ikke så enormt varm, men tar du på den delen rett over NB, så er det "svi-varmt" noe jeg ikke liker, i tillegg får jeg overraskende mange bitfeil i overføring over nforce4-nettutgangen, dette er ergelig, derfor lurer jeg på om ikke dette kan tyde på at NB har det litt i heteste laget? Er det noen som har opplevd noe liknende? AtW Hørt om noen her på jobben som har hatt problemer med varme på det hovedkortet, eller de trodde iallefall det var årsaken. Grafikken bugget og det eneste som hjalp var å slå av maskinen og la den stå av en stund. Kan nevne at det ikke var grafikkortet sin skyld da det samme kortet ikke hadde lignende problemer i A8N SLI Deluxe (som har vifte på chipset). Mulig at varmt chipset var problemet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Har et asus A8N Premium, som dere vet har denne en heatpipekjøling, men denne virker drøyt varm, selve ribba er ikke så enormt varm, men tar du på den delen rett over NB, så er det "svi-varmt" noe jeg ikke liker, i tillegg får jeg overraskende mange bitfeil i overføring over nforce4-nettutgangen, dette er ergelig, derfor lurer jeg på om ikke dette kan tyde på at NB har det litt i heteste laget? Er det noen som har opplevd noe liknende? AtW Den blir varm ja,men har ikke oppdaget noen problemer med det, men om du ønsker å redusere temp kan du gjøre det samme som jeg har . http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=351688&st=2440 Endret 21. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Eg mener å ha lest ett sted at ASU ikkje annbefalte å bruke vannkjøling på dette hovedkortet. Dette fordi luftstrømmen fra prossesorkjøleren var nødvendig for å kjøle ned kjøleribba til heatpipe-kjølingen. Eg tror det sto i en pressemelding fra Asus når de lanserte kortet. Lenke til kommentar
regeli Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Dragavon har helt rett! Mitt chipseth ligger på max 36 grader på load, men er litt varmt å ta på ja, men stabilt er det. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Dragavon Skrevet 21/09/2005 : 17:31 Eg mener å ha lest ett sted at ASU ikkje annbefalte å bruke vannkjøling på dette hovedkortet. Dette fordi luftstrømmen fra prossesorkjøleren var nødvendig for å kjøle ned kjøleribba til heatpipe-kjølingen. Eg tror det sto i en pressemelding fra Asus når de lanserte kortet. Det som i alle fall er sikkert er at man bør (må) ha noe vifteanordning på denne ribben. Det er jo i og for seg et problem på de kortene som ikke har denne heatpipen også. Har selv Deluxe med vannkjøl på northbridge, og den ribben som sitter over strømforsynings transistorer blir bra varm uten tilleggsvarmen fra NB. Men en løsning som feks Snekker'n har laget burde jo absolutt løse problemet Men nå forstår jeg det slik at trådstarter klager over varme på selve nortbridgen, og ikke i ribbeenden av heatpipen? Og atter en gang, MB temp i feks Probe er ikke NB temp! Endret 21. september 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Dragavon Skrevet 21/09/2005 : 17:31 Eg mener å ha lest ett sted at ASU ikkje annbefalte å bruke vannkjøling på dette hovedkortet. Dette fordi luftstrømmen fra prossesorkjøleren var nødvendig for å kjøle ned kjøleribba til heatpipe-kjølingen. Eg tror det sto i en pressemelding fra Asus når de lanserte kortet. Det som i alle fall er sikkert er at man bør (må) ha noe vifteanordning på denne ribben. Det er jo i og for seg et problem på de kortene som ikke har denne heatpipen også. Har selv Deluxe med vannkjøl på northbridge, og den ribben som sitter over strømforsynings transistorer blir bra varm uten tilleggsvarmen fra NB. Men en løsning som feks Snekker'n har laget burde jo absolutt løse problemet Men nå forstår jeg det slik at trådstarter klager over varme på selve nortbridgen, og ikke i ribbeenden av heatpipen? Og atter en gang, MB temp i feks Probe er ikke NB temp! Altså ribbedelen er jo endel kaldere enn den delen som er over NB, men det kan jo hende det alltid er slik, og at en kaldere ribbe ville føre til en kaldere NB. Tror jeg bare tar av hele greiea og setter på vannkjøling, regner med det som er rundt den ribben klarer seg uten ribba til stedet? (kondensatorer og slikt) AtW Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 ATWindsor Skrevet 21/09/2005 : 19:37 Tror jeg bare tar av hele greiea og setter på vannkjøling, regner med det som er rundt den ribben klarer seg uten ribba til stedet? (kondensatorer og slikt) AtW Ja nå er det mulig jeg missforstår deg litt, men du må ikke finne på og fjerne ribben over strømforsyningsdelen. Så hvis det er en og samme ribbe som heatpipen ender i er det et problem. At det er varmere i NB delen, enn i ribbe enden er jo ganske åpenbart. Et slikt heatpipe rør vil jo ikke klare og transportere all varmen, og noe vil vel sannsyneligvis også forsvinne på veien. Men nå har jeg bare sett bilder av Premium, er det 2 separate ribber ved siden av cpu, eller er det slått sammen til en? Du må som nevnt sørge for en viss kjøling i området uansett, og særlig da om du klokker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 ATWindsor Skrevet 21/09/2005 : 19:37 Tror jeg bare tar av hele greiea og setter på vannkjøling, regner med det som er rundt den ribben klarer seg uten ribba til stedet? (kondensatorer og slikt) AtW Ja nå er det mulig jeg missforstår deg litt, men du må ikke finne på og fjerne ribben over strømforsyningsdelen. Så hvis det er en og samme ribbe som heatpipen ender i er det et problem. At det er varmere i NB delen, enn i ribbe enden er jo ganske åpenbart. Et slikt heatpipe rør vil jo ikke klare og transportere all varmen, og noe vil vel sannsyneligvis også forsvinne på veien. Men nå har jeg bare sett bilder av Premium, er det 2 separate ribber ved siden av cpu, eller er det slått sammen til en? Du må som nevnt sørge for en viss kjøling i området uansett, og særlig da om du klokker. Såvidt jeg har skjønt, så er både ribba og resten av heatpipen bare en del, hvorfor mener du at jeg ikke kan fjerne ribba ved CPUen? Det funker jo fint nå, og det eneste ribba gjør er å tilføre varme. Hvorfor skal ikke tilført varme være værre enn tilført varme? AtW Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 ATWindsor Skrevet 21/09/2005 : 21:47 Såvidt jeg har skjønt, så er både ribba og resten av heatpipen bare en del, hvorfor mener du at jeg ikke kan fjerne ribba ved CPUen? Det funker jo fint nå, og det eneste ribba gjør er å tilføre varme. Hvorfor skal ikke tilført varme være værre enn tilført varme? Grunnen til at du ikke bare kan fjerne den ribben, hvis det er en enkelt ribbe, er at den i tillegg til å fungere som indirekte kjøler av northbridge, og er den ribben som kjøler transistorer til cpu's strømforsyning. Disse blir meget varme. Det er derfor det som jeg nevner også kan bli et varme- problem og fjerne cpu viften på feks Deluxe også (Og alle andre hk for den saks skyld), om man ikke har noe som erstatning for cpu viften. Dette problemet stiger i takt med klokking/økning av V-core. Hvis du ser bildet som er fra deluxe, ser du ribben, som fortsatt må være der. Så i såfall må du enten finne en erstatnings- kjøler, eller kappe heatpipen. Hvis du bare fjerner alt som kjøler transitorene kommer kortet til og brenne opp i løpet av kort tid. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 (endret) ATWindsor Skrevet 21/09/2005 : 21:47 Såvidt jeg har skjønt, så er både ribba og resten av heatpipen bare en del, hvorfor mener du at jeg ikke kan fjerne ribba ved CPUen? Det funker jo fint nå, og det eneste ribba gjør er å tilføre varme. Hvorfor skal ikke tilført varme være værre enn tilført varme? Grunnen til at du ikke bare kan fjerne den ribben, hvis det er en enkelt ribbe, er at den i tillegg til å fungere som indirekte kjøler av northbridge, og er den ribben som kjøler transistorer til cpu's strømforsyning. Disse blir meget varme. Det er derfor det som jeg nevner også kan bli et varme- problem og fjerne cpu viften på feks Deluxe også (Og alle andre hk for den saks skyld), om man ikke har noe som erstatning for cpu viften. Dette problemet stiger i takt med klokking/økning av V-core. Hvis du ser bildet som er fra deluxe, ser du ribben, som fortsatt må være der. Så i såfall må du enten finne en erstatnings- kjøler, eller kappe heatpipen. Hvis du bare fjerner alt som kjøler transitorene kommer kortet til og brenne opp i løpet av kort tid. Men om kortet kommer til å brenne opp, hvorfor brenner det ikke opp nå? Ribben er jo varm, den tilfører jo bare varme til området, den tar jo ikke vekk noe. Og det finnes mange nforce4-hovedkort uten disse ribbene? EDIT: ikke ser det ut som denne ribba har direkte kontakt med noen av de greiene som stikker opp fra hovedkortet heller. AtW Endret 21. september 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 EDIT: ikke ser det ut som denne ribba har direkte kontakt med noen av de greiene som stikker opp fra hovedkortet heller. AtW Neivel, da får du ta det som et tips til noe som bør sjekkes grundig i alle fall. At Premium ikke har kjøleribbe på strømforsyningsdelen har jeg litt vanskelig for å tro, såpass klokkevennlig som det er. Har desverre ikke sett kortet i virkeligheten, men så langt jeg har klart å se av bilder er det såpass likt som Deluxe at jeg ville i alle fall forsikret meg om det før du eventuelt fjerner den delen av heatpipen. Så du mener at ribben bare henger i luften over hk, og like godt kunne stått hvor som helst da?. Det tor ikke jeg, da hadde de neppe laget heatpipen så lang, da det jo kjølemessig er en ulempe. Men for all del, sjekk det gjerne selv ved å ta den av og se hva som er under Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 (endret) EDIT: ikke ser det ut som denne ribba har direkte kontakt med noen av de greiene som stikker opp fra hovedkortet heller. AtW Neivel, da får du ta det som et tips til noe som bør sjekkes grundig i alle fall. At Premium ikke har kjøleribbe på strømforsyningsdelen har jeg litt vanskelig for å tro, såpass klokkevennlig som det er. Har desverre ikke sett kortet i virkeligheten, men så langt jeg har klart å se av bilder er det såpass likt som Deluxe at jeg ville i alle fall forsikret meg om det før du eventuelt fjerner den delen av heatpipen. Så du mener at ribben bare henger i luften over hk, og like godt kunne stått hvor som helst da?. Det tor ikke jeg, da hadde de neppe laget heatpipen så lang, da det jo kjølemessig er en ulempe. Men for all del, sjekk det gjerne selv ved å ta den av og se hva som er under Jeg mener ikke at den henger i luften over HKet, men at den ikke har kontekt med noen andre komponeter på hovedkortet (se forøvrig dette bilde: https://prisguiden.no/inc_bilder_sl...age_format_id=1, her ser det ut som ribben er festet rett i kortet, uten å ha noe under seg. Og jeg regner med at plasseringen er for at den skal bli kjølt av alle viftene som er i det området, lenger ned på kortet er det jo ikke så mange vifter... Egentlig vet jeg ikke selv heller, men må innrømme at forklaringen din høres litt rar ut (mirsforstå meg rett, setter pris på alle innspill) AtW Endret 22. september 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Ja, jeg får desverre ikke opp bildet der du linker, blir bare hvit skjerm... Men hvis du ser på sammenlikningen av Primium vs Deluxe på bildet under, ser man jo at likheten i området er temmelig slående... Så jeg kan nesten garantere deg at det sitter transistorer under den ribben også hos deg. Disse stikker da ca 4mm over hk, slik at ribben sitter tilsvarende hevet fra hk. Men som sagt, om du ikke tror det er noe i det jeg sier, så ta den vekk. Du ser jo med en gang du tar den av om det sitter noe under Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Har ikke hatt noe problem med heatpipekjølern på Premiumkortet. Den er lunken i temp, men ikke så mye mere enn det. Thermalright XP 120 kjølern sitter over kjøleribbene, så den står under konstant lufting. Endret 21. september 2005 av Alcoholiday Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Bare et lite spørsmål...er Premiumkortet klokket høyere enn Deluxe-en? Hvis ikke, kan du ikke bare dra av hele heatpipen og putte på en liten "nusselig" zalmanribbe til 49kr? Alle Deluxe-eiere gjør dette, inkludert meg selv, og har ikke hørt om noe varmeproblemer i forbindelse med dette. Kanskje den lille (men høyere!) ribben vil gjøre en bedre jobb.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå