Gå til innhold

Siemens SXG75 - Skammelig billig?

AKIRAx77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke slik "gps" som man kan laste ned software for å få? Altså slik at basestasjonene lokaliserer deg og ikke satelitt? Om det er slik, så er jo tilgjengeligheten mye dårligere og ikke minst så er det myyye mer unøyaktig enn "ordentlig GPS".

Håper noen kan bekrefte/avkrefte dette.

Endret av je_breivik87
Lenke til kommentar
Trur du har misforstått litt.

GPS: Ja, satellitt navigasjon

A-GPS: Ja, GPS gjennom GSM/UMTS nettverk

Men kan du forklare hvorfor teleoperatøren må støtte gps da dersom det er skikkelig gps på telefonen? Det står jo tross alt at den har GPS! A-GPS er jo ikke nevnt med et ord...

Endret av je_breivik87
Lenke til kommentar

Etter å ha lest på club-siemens forumet forstår jeg såpass:

- Den har både A-GPS og GPS (som nevnt før)

- A-GPS fungerer over GPRS (eller UMTS vil jeg tro), altså gjennom teleoperatøren. Fordelen da er at man ikke trenger å kjøpe kart. Man blir tilsendt koordinater som et program i BREW lager et kart av. SÅ kan man se hvor man er. Navigasjonen på kartet man mottar over A-GPS vet jeg ikke hvordan man bruker, eller hvor nøyaktig det er. Ingen tilbyr dette i norge, og tviler på om noen noengang vil tilby dette.

- GPS fungerer ikke "innendørs" leser jeg. Dette tror jeg en sannhet med modifikasjoner. Ved GPS må man kjøpe kartene for hele områder. Hvis dette ikke er spesielt dyrt er det å foretrekke, men jeg mistenker at kartene ikke er veldig billig. Det finnes heller ingen måte å hente kartene med BREW ennå heller, men det bør jo komme kjapt.

- På den annen side finnes det info om kart og annet på denne siden. Det kan se ut som om at Siemens har ting på nett.

Les om operativsystemet her

Det hele blir i grunnen spennende. Gleder meg til å leke litt med denne.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det du skriver over her om GPS vs A-GPS. Min GPS erfaring tilsier at de sjelden eller aldri fungerer innendørs. Klar sikt til satelitter er ekstremt viktig.

Et kart er ikke alfa og omega. Måten jeg bruker min GPS på er å sette punkter på hvor jeg har vært for så å finne tilbake. Dette er kjekt når man er i utlandet og ikke er så kjent. Man tar feks tog, buss eller tbane til en by, og vil være sikker på at man finner tilbake til stasjonen. Da setter man et waypoint. Dette kan man fint gjøre uten kart.

Men ja...denne frister mer og mer.

AKIRA

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er denne skammelig billig? Under 3 500 kr for en mobil med GPS og 2 megapixel kamera!!

Siemens SXG75 i akam sin prisguide.

Det eneste jeg lurer litt på er operativsystemet de har brukt. BREW! Er det noen her på forumet med erfairng av dette? Finnes det mye software der ute til det?

Har tatt en ferie fra Symbian i et års tid nå, og lurte litt på å gå for Nokia 6680, men denne Siemens Mobilen frister. GPS, 2 Megapixel, FM Radio, MP3 og sync med outlook via Bluetooth eller USB.

Ok, kan ha vært litt kjapp på avtrekkeren om radio. Noen som vet hva dette er: "The SXG75 can also be used as a radio with RDS services."

AKIRA

Beklager, bare jeg som misforstod stort, selfølgelig mente han 3500kr, men jeg ble forvirret av linjebyttet og trodde han mente 3 - 500 lapper... :tease:

Endret av Sondre05
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...