Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stå opp om morgenen

Disease

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har noen gode tips til å våkne om morgenen og ikke minst det å komme seg ut av sengen ?

Nå bruker jeg 4 vekkeklokker som uler og skriker etterhverandre som jeg har satt oppe på skap og under ting så de skal bli vankelig og finne igjen i halvsøvne, men allikevel sliter jeg med å komme meg opp om morgenen.

Prøver å legge meg tidligere hver kveld, men uansett så blir det bare til at man sitter ved pc'en til 1 halv to tiden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er fullt klar over det, men legger jeg meg tidligere kommer disse "abstinensene" av at pc'en er for langt unna og jeg ikke får sove.. I de siste 5 årene har jeg iallefall ikke sovet mer enn 6 timer hver natt, som selvfølgelig er for lite. :p

Står opp tidlig hver dag (så sant jeg ikke forsover meg, noe som er problemet mitt), eller iallfall rundt 07:00.

Det som hadde vært en perfekt måte å komme seg opp på må være å få kasta et glass vann i ansiktet.. :)

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut hva som funker for meg i alle fall. Legger meg ved 22-23-tiden og leser noe i naturfagen eller matten og sovner etter noen minutters lesing :p, hadde samme problem som deg i forrige skoleår, hvor jeg satt på pcen til 2-3-tiden og måtte opp etter en kort stund. For lite søvn er noe dritt, og man tenker ikke over det før man skal stå opp dagen etter ;) . Så mitt tips til deg er: les noe kjedelig! eller skru på mp3-spilleren din, det hjelper meg også ganske ofte.

Lenke til kommentar

Jeg har netttopp stått opp (skulle vært på forelesning kvart over ti), så dette har jeg greie på. Poenget er at du må ha et eller annet incentiv for å skulle stå opp, det at vekkerklokka piper i seg selv er faktisk ikke godt nok, altså må du innføre et eller annet i morgenrutinen som er så uimotståelig at du ikke orker å ikke skulle stå opp.

En alternativ, men helt genial Petter Smart-løsning er en vekkerklokke på badet, men med pipingen på soverommet, slik at du må ut på badet for å få galskapen til å holde kjeft. I tillegg bør det være tidslås på soveromsdøren, slik at du ikke kommer inn på soverommet før etter en halvtime, innen det skulle det verste være over.

Lenke til kommentar

Når jeg skal på morgentrening (begynner kl. 6.00, står opp 5.10), passer jeg på å legge meg ikke senere enn 23.00. Om morgenen ser jeg for meg at jeg får litt dårlig tid, og hopper (bokstavelig talt) opp av senge og hiver på meg klærne. Da er jeg faktisk lås våken.

Har også litt selvpålagt "press" på meg selv at jeg ikke må vekke de andre i huset. Dermed får det hele en litt "presset" stemning og jeg slipper å tenke på at jeg er trøtt.

Lenke til kommentar

Først, så setter klokkeradioen igang noen minutter før vekkerklokka. Da våkner når jeg når den setter igang, så døser jeg og hører på det som er på radioen (helst musikk).

Deretter ringer vekkerklokka på mobilen først en gang, så legger jeg meg. Så ringer den igjen 2 minutter etterpå, så legger jeg meg igjen. Så ringer den 3. gang 3 minutter etterpå, og da er planen å stå opp.

Pleier å funke, men vann i fjeset er ganske behjelpelig etterpå.

Lenke til kommentar

Betal noen til å stå ved senga di og skrike og hyle six o'clock in the morning!

Funker når jeg skal vekke broren min! :D

Ellers er det å kjøpe seg Siemens CX70 og gaffe den til sengestolpen en alternativ løsning :)

(rister som bare f***)

Lenke til kommentar

Bare vent til du får deg dame, da løser problemet seg helt av seg selv.

Du hopper ut av senga i det du får en kald fot i ryggen av ei sur kjerring som ikke skal opp så tidlig som deg.

Ellers så kan har jeg ingen andre lure triks en å legge seg tidligere.

Å kvelde klokka 2300 når du skal opp klokka 5 om morran er dådfødt og vil skape problemer nesten hver gang.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du har store avhengighetsproblemer med data. Hva med å lage din egen automatiske slå-av-funksjon på PC-en?

Høyreklikk på skrivebordet og velg Ny > Snarvei. Her skal du velge C:\Windows\System32\Shutdown.exe, klikk neste, finn på et navn til snarveien og klikk fullfør. Så høyreklikker du på snarveien og går inn på egenskaper. I Mål-feltet legger du så inn et mellomrom på slutten og kommandoen -s (for shutdown). Hvis du også legger inn -t xx (der xx er et antall sekunder) får du en advarsel og nedtelling før den blir aktivert, noe som kan være lurt så du får tid til å lagre dokumenter du holder på med. Hele linjen blir da seende ut som f.eks. C:\Windows\System32\Shutdown.exe -s -t 45. Det du nå må gjøre er å gå inn på Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemverktøy > Planlagte oppgaver. Her legger du inn at snarveien du lagde skal startes for eksempel klokken 2300.

Nå har du fikset problemet ditt, forutsatt at du klarer å legge deg når PC-en er slått av så du ikke har noen distraksjoner. Husk at det anbefales for voksne 8 timer søvn i døgnet (og jeg kan skrive under på at det er herlig å komme inn i en slik døgnrytme, i alle fall når en står opp).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...