Gå til innhold

Hvilken ekstern harddisk til backup

Arve28

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan ekstern harddisk jeg bør gå for til backup av bilder og diverse. Skal ligge i en brannsafe og tas frem av og til for å kjøre over flere bilder og data.

Bør jeg velge 2,5 eller 3,5 IDE disker? Må man ha strømforsyning til alle 3,5 disker? Men til 2,5 bruker man det ikke? Går de da på batteri eller hvordan fungerer dette?

Har 2 stk Maxtor dx740 60gb disker. Kan det være lurt å kjøpe et eksternkabinett. Er det vanskelig å sette inn og er det lett å sette inn en annen disk?

I såfall hva vil dere anbefalle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen andre har svart så får jeg vel nevne det lille jeg kan.

Du har vel egentlig to valg, et Firewire grensesnitt eller et USB grensesnitt. (Du kan også få andre grensesnitt, som ethernet m.m., - eller både firewire og usb støtte i samme disken. ). I begge tilfeller ligger det en vanlig harddisk inne i en boks (de ulike grensesnittene er bare forskjellige kommunikasjonsprotokoller mot pcen). På noen produkter er det også vifte i boksen for kjøling.

Jeg har en ekstern Western Digital firewire disk som backup. Har hatt den i 4-5 år og den fungerer fint. For å bruke firewire må enten hovedkortet ditt støtte dette, eller du må ha et firewire PCI kort.

Med 2.0 versjonen (hovedkort må støtte 2.0) ble USB løsningen veldig grei fordi hastigheten ble bra nok (omtrent som firewire), og du har allerede et antall USB porter på hovedkortet. Det er bare å installere drivere, plugge inn og sette igang. USB er ikke så bra som Firewire av flere grunner, men til en enkelt disk til backup har det ingenting å si.

Jeg vil anta at de aller fleste eksterne disker har egen strømforsyningen, men USB kan levere noe strøm fra strømforsyninga til pcen, - så enheter med lite strømbehov kan klare seg uten eget adapter. Firewire-disker må så vidt jeg husker ha egen strømforsyning. Uansett ville jeg gått for disk med egen strømforsyningen om jeg skulle kjøpe noe sjøl. Størrelsen på disken har nok ikke så mye å si, men 3.5" er nok mer utbredt og bør gi mer for pengene.

Når det kommer til modeller vet jeg for lite til å anbefale noe, bortsett fra at kvaliteten visstnok varierer ganske mye! Både i prisguiden her på HW, og på Komplett.no sine sider kan du finne brukererfaringer. Les dem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...