smh Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Har ein PC med dualboot. Kjører Windows XP og Ubuntu. Lurer litt på om det er ein måte å få fikset ÆØÅ problematikken. Dersom eg lager ei mappe med æøå i seg på Linux så ser det fint ut for alle Linux brukere. Booter så maskinen opp i Windows XP og finner igjen samma mappa, den har nå nokre merklige tegn i plassen for øæå. Tilbake i Linux er alt fin. Det er og likt dersom eg gjer motsatt. Altså lagrer mappe med æøå i XP og det blir merkelige tegn i Linux. Tilbake i Windows XP ser alt fint ut. Går det ann å endre på tegnsett eller noko for å få æøå til å vises korrekt hos begge OS? (Ha ein fat32 partisjon som er tilgjengelig frå begge OS.) Endret 23. september 2005 av smh Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Ubuntu bruker vel UTF-8 om jeg ikke tar helt feil. Prøv å endre til noe annet en UTF (tror dette ble tatt opp i en tidligere tråd, søk og du skal finne ). Lenke til kommentar
smh Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Skal prøve litt når eg kommer heim i kveld. Har samme problem på ein Suse maskin. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Skal prøve litt når eg kommer heim i kveld. Har samme problem på ein Suse maskin. Ein kan spesifisere kva for tegnsett ein skal bruke når ein mountar ein partisjon. Post /etc/fstab her Lenke til kommentar
smh Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Skal prøve litt når eg kommer heim i kveld. Har samme problem på ein Suse maskin. Ein kan spesifisere kva for tegnsett ein skal bruke når ein mountar ein partisjon. Post /etc/fstab her Her er utdrag av /etc/fstab: ********************** /dev/hda1 /media/win-system ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 /dev/hda3 /media/win-lager vfat umask=000 0 0 ********************** Kva bør stå her for at øæå skal vera rett? Takker for svar. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har du same problem med begge dei partisjonane? Lenke til kommentar
smh Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Har du same problem med begge dei partisjonane? Nei, ikkje på NTFS partisjonen, ser det ut som. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Akkurat, fordi den er mounta med UTF-8. Trur FAT-32 skal kunne mountast med UTF-8 ved å endre i /etc/fstab: /dev/hda3 /media/win-lager vfat umask=000,iocharset=utf8 0 0 (legge til iocharset) Så køyr: sudo umount /media/win-lager sudo mount /media/win-lager Så test Endret 21. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
smh Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Akkurat, fordi den er mounta med UTF-8. Trur FAT-32 skal kunne mountast med UTF-8 ved å endre i /etc/fstab: /dev/hda3 /media/win-lager vfat umask=000,iocharset=utf8 0 0 (legge til iocharset) Så køyr: sudo umount /media/win-lager sudo mount /media/win-lager Så test Det fungerte bra. Tusem takk. Er det noko av det same på smb: //xxxx/e$ /media/filmer smbfs credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0 Kva skrives her? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hmm, trudde no SMB skulle gå fint. Aldri aldri opplevd slikt med SMB. Ser ut som om du kan bruke: iocharset=utf8 der også. Lenke til kommentar
smh Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Det virka ikkje med utf8 der. Har du nokon andre tips? Nå er det bare det som er problemet. Kanskje det er ein instilling i smb configen? Lenke til kommentar
smh Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Merka nå at same problemet gjelder på ext3 partisjonen. Dersom æøå er laga i Windows XP vises det som ? i Ubuntu, og motsatt. Utrulig iriterande. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 UTF-8 har foreløpig bare skapt problemer for meg og, både mellom linux og windows pcer. Alle maskinene mine bruker ISO-8859-15 som tegnsett, og det fungerer fint i alle sammenhenger som jeg har vært borti. Er ikke helt sikker på åssen du kan endre det i ubuntu, men det burde vel fungere. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 UTF-8 har foreløpig bare skapt problemer for meg og, både mellom linux og windows pcer. Alle maskinene mine bruker ISO-8859-15 som tegnsett, og det fungerer fint i alle sammenhenger som jeg har vært borti. Er ikke helt sikker på åssen du kan endre det i ubuntu, men det burde vel fungere. Å endre heile systemet til å bruke eit anna tegnsett lenge etter installasjonen vil skape krøll med filnamn og teikn som ikkje er ASCII. UTF-8 fungerar glimrande på alt eg bruker. Ein set systemets tegnsett gjennom LANG-variabelen. Lenke til kommentar
smh Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Koss virker LANG-variabelen? Og kva kan gå galt dersom eg endrer den nå? Kan det resultere i at Ubuntu ikkje starter? Endret 22. september 2005 av smh Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Koss virker LANG-variabelen? Og kva kan gå galt dersom eg endrer den nå? Kan det resultere i at Ubuntu ikkje starter? Det vil resultere i at alle filer og mapper som har f.eks æøå i seg vil få rare teikn, ++ Starte vil den. For å endre den må du leite i /etc/profile elns. Anbefalar deg å ikkje gjere det. Det med ext3 tippar eg er ein Windows-greie, at Windows ikkje mountar ext3-partisjonen med UTF-8. Endret 22. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
smh Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Skal kikke litt meir på ext3 mount i windows. Har du eit program du anbefaler å bruke til det? Eg bruker: http://www.fs-driver.org/download.html Veit du elles kva dette betyr? (Prøver å koble til ein windows 2003 server, fungerer fint mot ein XP maskin) Kommandoen eg skriv: "sudo mount /media/srv01helgeland/felles/" cli_negprot: SMB signing is mandatory and we have disabled it. 9670: protocol negotiation failed SMB connection failed Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) For å mounte smb brukar du: mount -t smbfs -o username=brukarnamn,password=passord,umask=000 //server/share /mount/point Endret 22. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
smh Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 For å mounte smb brukar du: mount -t smbfs -o username=brukarnamn,password=passord,umask=000 //server/share /mount/point Dette virker som sagt fint mot XP maskinen, men ikkje mot 2003 serveren. Eg skriver som du sa, og får dette: mount -t smbfs -o username=smh,umask=000 //192.168.79.50/felles /media/srv01/felles/ cli_negprot: SMB signing is mandatory and we have disabled it. 15195: protocol negotiation failed SMB connection failed Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Fann dette: I have answered this one before - smbfs *is not* compatible with SMBsigning, and therefore cannot be used with win2k3 DCs in their default mode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå