Wooho Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Den bærbare trenger mere ram så det jeg lurer på er hvilken norske webshops sleger RAM til laptoper egentlig? PC`en det er snakk om er en: Fujitsu Siemens Amilo A1630 Da jeg kjøpte denne laptopen fikk jeg med meg (leste et sted) at den kunne oppgraderes til max 1GB med minne, og siden det er en 512MB RAM nå tenkte jeg å legge inn enda en på 512, da de programmene som blir brukt på maskinen krever mye RAM. Så hvis noen her på forumet har samme maskin og eventuelt har oppgradert RAM`en kunne hjele litt til her? Er det vanskeligt å oppgradere RAM på en laptop? Har null kompetanse på laptop område ang oppgradering. NB! Kjørte EVEREST nettop og den fant ut at det var en 512MB Hyundai brike PC2700 (166MHZ), hvis det er til noe hjelp. Endret 21. september 2005 av Wooho Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Finnes på de aller fleste nettbutikkene.. Bytte av ram har jeg ikke gjort men skal visstnok være ganske enkelt.. Endret 21. september 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Finnes på de aller fleste nettbutikkene..Bytte av ram har jeg ikke gjort men skal visstnok være ganske enkelt.. He he joda, men hva skal jeg se etter da? Bruker ikke de bærbare litt mindre utformede minnebrikker enn de stasjonære PC`ene eller? Ser at Komplett selger RAM DDR-DIMM PC2700. Disse kan vel umulig passe i en laptop da? Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 se etter SO-DIMM Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Så og si alle nettbutikker skal ha RAM til bærbare. Du skal ha følgende RAM: DDR SO-DIMM PC2700 Videre er det vel naturlig å enten velge 256MB eller 512MB, 512MB hvis du allerede har dette fra før av, fordelt på en enkelt brikke. Noen produsenter er kjipe og putter 2 x 256MB i laptopene, og fyller dermed opp begge minnes-slottene. En oppgradering vil da bli dyrere siden man må fjerne minst en av de monterte brikkene, og sitter med den til over (bruktmarked). Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Det skal være 1 stk 512mb i den maskinen, pluss en ledig slot til en minnebrikke til.. Har testeren på hardware hatt en rar dag? Eller er det so-dimm 3200 som funker på den? Fra testen på den maskinen: 512MB PC3200 DDR SDRAM (1x512MB DDR RAM) Ledige minnespor 2 totalt, 1 ledig, maks 2GB DDR RAM link Endret 21. september 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 For meg er det alltid en to-stegs prosess: 1. Du leter frem riktig (og garantert 100% kompatibel) brikke her: www.kingston.com. En brikke fra Kingston har aldri sviktet meg. Det er det en del annet som har gjort (av spesialram). 2. Bruk Prisguiden til å finne ut hvem som har den, og til hvilken pris. MPX pleier å ha et godt utvalg. Så er det bare å si lykke til, "you can't go wrong" med Kingston! Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Det skal være 1 stk 512mb i den maskinen, pluss en ledig slot til en minnebrikke til..Har testeren på hardware hatt en rar dag? Eller er det so-dimm 3200 som funker på den? Fra testen på den maskinen: 512MB PC3200 DDR SDRAM (1x512MB DDR RAM) Ledige minnespor 2 totalt, 1 ledig, maks 2GB DDR RAM link He he spør meg akkurat det samme. Pga jeg er 99.9% sikkert på at det er PC2700 i denne laptopen jeg har. Og i Prisguiden for samme PC står det PC2700 mens i testen blir det referert til PC 3200. Samt at de har oppgit harddisken til å være 4200 RPM mens den i virkeligheten er på 5400 RPM. EDIT: så noen av disse vil passe en laptop altså: Disse eller Disse Eller er denne å anbefale siden RAM hastigheten er på 133MHZ, eller kan jeg legge inn en på 333MHZ som denne? Endret 21. september 2005 av Wooho Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Vær veldig nøye med å skille DDR SDRAM og SDRAM fra hverandre, her kan man IKKE blande. SO-DIMM beskriver at RAM-brikkene er av den korte typen som brukes i bærbare PCer. PC1600, PC2100, PC2700, PC3200 og høyrere er DDR-RAM. PC133, PC100, PC66 og lavere er SD-RAM, og kan IKKE brukes i trådstarters laptop. Ifølge Crucial.com skal trådstarter ha DDR SO-DIMM PC2700. Merk at det sannsynligvis vil gå fint med PC3200 også, men at RAM-brikka da vil stilles ned til PC2700-hastighet. Crucial har enorm kompatibilitet, og det har nok Kingston også. Corsair hadde jeg også følt meg trygg på. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 "Playmofetish" du er en reddende engel, du har peiling ser jeg. Så da kan jeg bare utelukke disse da dette er SDRAM. Jeg tror jeg går for 2 stk av Kingston ValueR DDR SO-DIMM PC2700 512MB og heller tar ut den som ligger inni ut:) Men Everest forteller meg at hastigheten på ramen er 166MHZ, mens de jeg linker til (Kingston sine er på 333MHZ. Har det noe si eller passer disse så lenge de er PC 2700-3200. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Men Everest forteller meg at hastigheten på ramen er 166MHZ, mens de jeg linker til (Kingston sine er på 333MHZ. Har det noe si eller passer disse så lenge de er PC 2700-3200. 166 mhz er riktig det (bios settings) den står jo oppført med 166mhz i Bios vet du er to forskjellige ting det, så rammen stemmer, du skal ha 333mhz... Endret 21. september 2005 av Jada-jada Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Men Everest forteller meg at hastigheten på ramen er 166MHZ, mens de jeg linker til (Kingston sine er på 333MHZ. Har det noe si eller passer disse så lenge de er PC 2700-3200. 166 mhz er riktig det (bios settings) den står jo oppført med 166mhz i Bios vet du er to forskjellige ting det, så rammen stemmer, du skal ha 333mhz... Good så fikk vi avklart dette. Takker. Noen som har skiftet ut RAM på en laptop da? Vanskeligt (tenker at det er trangt om plassen) men har ghørt at det ikke er noen klips som holder RAM`en i laptoper, men at man bare presser dem inn i slotet? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Noen som har skiftet ut RAM på en laptop da? Vanskeligt (tenker at det er trangt om plassen) men har ghørt at det ikke er noen klips som holder RAM`en i laptoper, men at man bare presser dem inn i slotet? Gjort det mange ganger, og det er like lett som på en stasjonær maskin. Ramslotten har et spor som du setter rammen i, og du skjønner på sporet i brikken og slotten hva som er riktig. Når du har dyttet den ned i sporet sitt, så er det bare å presse den ned til begge klipsene på hver side klikker seg fast (peace of cake) Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Men Everest forteller meg at hastigheten på ramen er 166MHZ, mens de jeg linker til (Kingston sine er på 333MHZ. Har det noe si eller passer disse så lenge de er PC 2700-3200. 166 mhz er riktig det (bios settings) den står jo oppført med 166mhz i Bios vet du er to forskjellige ting det, så rammen stemmer, du skal ha 333mhz... Good så fikk vi avklart dette. Takker. Noen som har skiftet ut RAM på en laptop da? Vanskeligt (tenker at det er trangt om plassen) men har ghørt at det ikke er noen klips som holder RAM`en i laptoper, men at man bare presser dem inn i slotet? Du kan jo se hvordan det ser ut ved å åpne lokket til rammen, er som regel godt tilgjengelig under pc'en. Må løsne 2 skruer, løfte av lokket, se, skru på lokket igjen :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Prisguiden: SO-DIMM (DDR) PC2700 og oppover Priser fra: 256 MiB: 222 kr 512 MiB: 454 kr 1024 MiB: 1121 kr Endret 21. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Nå er jeg litt forvirret her. Ser på Komplett og der har de RAM til laptoper, men de er jo fader meg i forskjellige størrelser. Altså denne er uformet annereledes fysisk enn denne. Har dette noe å si eller er det bare å åpne lokket på PC`en og sjekke dette ut. Har ikke lyst å bestille feil RAM. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Nå er jeg litt forvirret her. Ser på Komplett og der har de RAM til laptoper, men de er jo fader meg i forskjellige størrelser. Altså denne er uformet annereledes fysisk enn denne. Har dette noe å si eller er det bare å åpne lokket på PC`en og sjekke dette ut. Har ikke lyst å bestille feil RAM. Det ene bilde er et nærbilde, og det andre fra god avstand og utformingen er den samme begge passer... Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 OffTopic: Litt sondig at en bruker med over 2000 innlegg spør om noe som er nevnt mange steder på forumet. SØK knappen er din venn. Dette klarer du bra. Se gjerne i manualen. Der pleier det å stå hvordan du setter inn mer RAM. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Nå er jeg litt forvirret her. Ser på Komplett og der har de RAM til laptoper, men de er jo fader meg i forskjellige størrelser. Altså denne er uformet annereledes fysisk enn denne. Har dette noe å si eller er det bare å åpne lokket på PC`en og sjekke dette ut. Har ikke lyst å bestille feil RAM. Det ene bilde er et nærbilde, og det andre fra god avstand og utformingen er den samme begge passer... Det første bildet ser ut som bare minnemodulen, mens det andre ser ut som minnemodulen inni en plastemballasje som er stor nok til å kunne inneholde andre typer ram også. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Jepp, Kingston pakker SO-DIMM-brikker i etuier for vanlig RAM til stasjonære PCer. Varenr fra Komplett/Datakjeden som passer i din laptop: 121829 304500 122445 Montering av RAM i laptop: Som oftest er det en luke under maskinen man åpner med 1-2 skruer. Her ser man fort om det er et ledig spor til den nye RAM-brikka man holder i hånda. RAM til bærbare skal føres inn i sporet sitt på skrått. Når den sitter passe godt i sporet sitt, skal den så bøyes ned inn i maskinen, så den ligger vannrett, og det kommer et lite klikk idét festene klikker seg rundt RAM-brikken. Ferdig! Enkelte maskiner kommer med en BIOS-"advarsel" ved første oppstart. "Amount of memory increased/changed" eller noe sånt. Da må man enten trykke F1 for å komme videre, eller gå innom BIOS, for å så lagre og starte på nytt. Så skal alt være i orden. Crucial har jeg montert i drøyt 50 laptoper over disk, samt solgt mange hundre RAM-brikker til bærbare. Ikke en eneste jeg har montert og sjekket over disk har vært problematisk. Crucial bare funker Endret 22. september 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå