Gå til innhold

strøm:dvalemous vs ventemodus

rhemal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom RAM-brikkene ikke får strøm, og dermed mister all data, må operativsystemet lastes på nytt fra harddisken. Både dvalemodus og ventemodus gir spenning på RAM-brikkene, ellers hadde det vært lite vits med dvalemodus, man kunne likeså gjerne ha skrudd av maskina.

Men er det noe som heter dvalemodus i Windows? Jeg finner bare ventemodus, mens på Mac OS har du dvale..

Lenke til kommentar

dvalemodus må aktiveres i strømstyring.

Er du sikker på at det er spenning på ram brikken i dvalemods?

Jeg tror greia er at pcn lagrer "current state" i en vekslingsfil,også booter denne fila nå man skrur på maskiner igjen.. men jeg vet ikke da

Lenke til kommentar
Ventemodus:

Maskinen gir strøm til RAM'en og ting som er koblet rett på PSU'n

Dvalemodus:

Maskinen lagrer all info som ligger på RAM'en til en fil på harddisken.

Drar du ut kabelen når maskinen står i ventemodu, må den startes på nytt, mens dvalemodus laster all info fra hdd'n igjen

:D

Det medfører riktighet.

Dvalemodus er populært kalt hibernation.

Ventemodus er populært kalt standby.

Standby er et snapshot av kjørende prosesser som lagres i minne, som gjør at det brukes mye strøm til å holde dette minnet intakt.

Dvalemodus, er som infernoetellerannet sier, at alt av data, prosesser osv lagres i et snapshot i en fil på disk, og det opprettes en ramdisk som inneholder data om hvordan maskinen skal startes opp på nytt og hente informasjon fra denne filen.

De fleste maskiner i dag er bygd for å støtte disse funksjonene i windows. Giiiid om linux hadde fått samme tilhørighet hos maskinvareprodusentene. :D

Lenke til kommentar

Jeg har en bærbar pc og en bærbar mac.

Når jeg lukker pcen og den går i dvale/ventemodus (er ikke sikker) så bruker den opp batteriet mye fortere enn macen jeg har når jeg gjør det samme. Macen kan være slik leenge (har ikke prøvd men bruker bare et par prosent av batteriet på et døgn) mens pcen er tom for batteri etter en natt.

Hva er forskjellen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...