Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe kabel, hvilken?

Anbefalte innlegg

Har ADSL (2000/300 kbps) fra Telenor. Er lei av litt ustabil trådløs forbindelse hjemme og vil ha en "helt vanlig" nettverkskabel mellom router og pc. Sjekket på komplett.no og der var jo utvalget rimelig stort.

Kjenner ikke terminologien så godt så jeg ble kjapt litt usikker (skjermet/uskjermet, tvunnet, fiber, patchkabel, duplex, multimode etc). :ermm:

Men kanskje jeg kan kjøpe denne? Noen som kan veilede meg litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, hvis han bruker et ustabilt trådløst nett nå, så vil jo det selvfølgelig bli bedret om han skifter til kabel.

Har du router eller modem? Hvis du har router (noe jeg tror du har siden du har trådløs router) så kjøper du bare en Cat 5 kabel, eller en helt vanlig nettverkskabel. De fleste elektronikk butikker har slike.

Lenke til kommentar

Den kabelen er ikke skjermet. Jeg ville kjøpt en skjermet en. Spessielt når kabelen er 20m lang. (Skjermen beskytter mot støy fra annet elektrisk utstyr.)

Du trenger ikke krysset. Krysset kabel brukes når du skal koble to pcer sammen eller en pc rett i modemet.

Ta en titt på disse kablen hos Clas Ohlson. (Ser at de lengste skjermede kablene hos komplett bare er 15 m)

Lenke til kommentar
Den kabelen er ikke skjermet. Jeg ville kjøpt en skjermet en. Spessielt når kabelen er 20m lang. (Skjermen beskytter mot støy fra annet elektrisk utstyr.)

Du trenger ikke krysset. Krysset kabel brukes når du skal koble to pcer sammen eller en pc rett i modemet.

Ta en titt på disse kablen hos Clas Ohlson. (Ser at de lengste skjermede kablene hos komplett bare er 15 m)

For at skjerming skal ha noen effekt må man også ha skjermede plugger og kontakter.

Min erfaring er at skjerming er fullstendig overkill med mindre man har med industriellt miljø å gjøre og da må man som sagt ha spesiellt terminieringssutstyr også for å oppnå noen effekt.

Forøvrig er en 20 m lang kabel bare 1/5 av makslengden og har således utmerket signal/støy forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...