Gå til innhold

Nyttig lære om CPU'er


Simen1

Anbefalte innlegg

nice ;) mye nyttig der jeg fant ut av :) men det burn in cpu, er det fordi man skal finne lavere volts som CPUen kan operere på for å få ned temperaturen? for å minske varmen?

6648425[/snapback]

Ja, hvis du kan senke spenninga så vil det føre til mindre varme/effektforbruk. Eller du kan drite i å senke spenninga, men bare skru opp frekvensen enda mer istedet.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
nice ;) mye nyttig der jeg fant ut av :) men det burn in cpu, er det fordi man skal finne lavere volts som CPUen kan operere på for å få ned temperaturen? for å minske varmen?

6648425[/snapback]

Ja, hvis du kan senke spenninga så vil det føre til mindre varme/effektforbruk. Eller du kan drite i å senke spenninga, men bare skru opp frekvensen enda mer istedet.

6649401[/snapback]

 

Har drevet å burna inn min nyinnkjøpte x2 4600+ ett par tre dager nå, og den er dønn stabil etter mange timer med 2xprime torture test på 1.20 vcore, 50 grader på load og 36 grader på idle. Kun enkel luft kjøling! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når man har en to tjerna prosessor som for eks. Intel Core 2 Duo E6400 som da har 2.13GHz på hver tjerne, vil vel det si at man da har en prosessor med ca. 4.26Ghz når du gamer eller evnt. jobber med datan.

 

-Eller er det bare 2130MHz på den ?

 

Jeg lurer på dette fordi når jeg kjørte test i 3Dmark06 viser den 2.13Ghz, mens når jeg ser på system informasjon viser den 2.13Ghz x 2

 

Takk for evnt. svar =)

 

 

PS.. noen som vet om en bra side og lese om klokking av cpu hvis du er helt noob i det sånn som meg... =P

Lenke til kommentar
Når man har en to tjerna prosessor som for eks. Intel Core 2 Duo E6400 som da har 2.13GHz på hver tjerne, vil vel det si at man da har en prosessor med ca. 4.26Ghz når du gamer eller evnt. jobber med datan.

Nei, med mindre et program er laget for å kunne utnytte tokjerneprosessor så funker det ikke sånn. Men maskinen vil jobbe lettere hvis flere programmer kjører samtidig.

 

-Eller er det bare 2130MHz på den ?

6971589[/snapback]

Ja. Samme klokkefrekvens på begge kjerner.

 

Jeg lurer på dette fordi når jeg kjørte test i 3Dmark06 viser den 2.13Ghz, mens når jeg ser på system informasjon viser den 2.13Ghz x 2

6971589[/snapback]

Virker riktig.

 

PS.. noen som vet om en bra side og lese om klokking av cpu hvis du er helt noob i det sånn som meg... =P

6971589[/snapback]

Du kan jo alltids begynne med å søke å se om du finner noe. Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Nei, med mindre et program er laget for å kunne utnytte tokjerneprosessor så funker det ikke sånn. Men maskinen vil jobbe lettere hvis flere programmer kjører samtidig.

 

kan du gi meg ett evnt. eksempel på et slikt program?

 

hvis det finnes da...

Endret av venture
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Forslag: Åpne tråden med noen enkle forklaring for "nybegynnere". (en link)

Slik at vi som ikke har mest peil havner midt i stoff for "viderekommende".

 

Rett og slett få det slik at postene/linker ligger i en form for rekkefølge ift nivåer i kunnskap.

 

Håper man forstår, var ikke så lett å formulere skriftlig uten å få med gestikulasjonene... hehe :

 

*vifter og forklarer med armene* :p

 

...takk for alle postene her, lært mye på kort tid gett...

Endret av Sti9nsky
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Interressant, Simen1. :cool:

 

Mulig noen vil være uenig med meg her, men jeg tror det er verdt å ta med følgende (logisk teori):

 

La oss si at du har en prosessor på 3GHz, og en FSB på 1GHz (~1000MHz).

Det vil si at prossessoren gjør 3 klokkepulser mot 1 klokkepuls på hovedkortet. (det er derfor prossessoren har L2 bufferminne, slik at den kan mellomlagre mens den venter på klokkepulsen fra FSB).

 

La oss nå for humor skyld si at du har 10 stykk 5Ghz cpu-kjerner (core2ftw) mot samme FSB. Da går det 50 klokkepulser mot 1 på FSB. Flaskehals?

 

Ok, tallene var tatt litt fra lufta, men ikke urealistiske, og en typisk FSB er på ca 1033MHz, ikke sant?

Akkurat nå virker det naturlig at produsentene øker antall kjerner fram til et kritisk punkt - på samme måte som de møter veggen når de skalerer ned størrelsen (de er ikke SÅ langt unna atom-nivå). Noe radikalt må skje for at hovedkortet skal klare å holde følge med den økende dataoverføringen mellom CPU, minne og skjermkort.

Lenke til kommentar
La oss si at du har en prosessor på 3GHz, og en FSB på 1GHz (~1000MHz).

Det vil si at prossessoren gjør 3 klokkepulser mot 1 klokkepuls på hovedkortet. (det er derfor prossessoren har L2 bufferminne, slik at den kan mellomlagre mens den venter på klokkepulsen fra FSB).

8058832[/snapback]

At kommunikasjonen skjer over FSB, som har lavere klokkefrekvens, eventuell asynk-bufring og høyere signal flight-time enn L2 og prosessorens interne forbindelser, er interessant nok. Men jeg synes du hevder at det kun er den lavere klokkefrekvensen til FSB som skaper behovet for CPU cache, og det blir for enkelt.

 

En ting er at båndbredden og klokkefrekvensen til RAM og FSB er lavere, men blant annet minnets forsinkelser utgjør en langt større del av regnestykket. Kontrolleren må generere et signal, en rad må aktiveres, de riktige kolonnene må klargjøres, deretter blir de overført, og raden må igjen lukkes. Behovet for aktivering og lukking er en prinsipiell ulempe ved DRAM, og øker forsinkelsene betraktelig, også om vi hadde sammenlignet minne og cache på lik klokkefrekvens.

 

Hvis to kanaler leses i paralell, og FSB ikke har like høy båndbredde som begge minnekanalene til sammen, må det bufring og ytterligere forsinkelser til. I tillegg til minnets interne operasjoner og overføringen via FSB, har man lese/skrive-køene, som gjør at en forespørsel ofte ikke kan ekspederes så snart den mottas av kontrolleren. Minnet kan enten lese eller skrive, og bare ett adresseområde kan overføres samtidig.

 

Så både når det gjelder forsinkelser, båndbredde og implementasjon er det et klart skille mellom CPU-cache og RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...