Simen1 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Denne tråden er ment som en samletråd for interresant og nyttig informasjon om CPU'er. Her vil det etter hvert bli en rekke sammenligninger, guider, nyttige linker osv. Tråden blir nok sparsommelig i starten, men oppdateringer vil komme, så følg med Tråden vil bli klistret/sticky/annonsert/festet. Først ut er Bob Ibsen med en sammenligning av L2 cache på AMD K8: Test: L2-størrelse på AMD = lite viktig Test: Socket 754 versus 939 (altså enkel minnekanal vs. doble minnekanaler) Innføring i CPU-arkitektur Oversikt over (x86) CPU'er og egenskaper AMD CPU chart Anandtech sin CPU-chart THG CPU chart Historisk perspektiv på CPU'er fra 1971 til i dag: the red hill hardware guide Hvordan lages Prosessorer? - Tråd i forumet: Korleis er prosessoren oppbygd? Oppdaterte Veikart for AMD og Intel Tråd på forumet: Les her før du kjøper CPU og Hovedkort! Guide on How to Burn in Your CPU (AMD) DUALCORE lag fix *OPPDATERT* (Hvordan sette affinitet) Wiki: Athlon 64 Guide AMD: Compare Desktop Processor Specifications en liten guide om budsjett-overklokking på AMD64. Anandtech: Analyse av Half Life 2 CPU-ytelse. Effekten av 1 vs. 2 minnekanaler, mengden L2 cahce, SSEx og flere andre ting. Anandtech: Analyse av ytelseøkningen ved bruk av 64bit-patchen til Far Cry. Anandtech: Analyse av ytelse ved overklokking av sokkel 939-prosessorer vs. minnetimings og minnehastighet. AMD Compare Server/Workstation Processor Specifications AMD Compare Desktop Processor Specifications Bruk av Cool & Quiet på Sempron. Anandtech: Test av ytelsen i The Elder Scrolls IV Oblivion med ulike CPUer, GPUer, ulike og enkel vs. dobbel kjerne. Howstuffworks: How Microprocessors Work Oversikt over prosessorer, spenning, strøm og watt. ---------<slutt>-------------- Ønskeliste over flere guider som bør taes med: Hva er forskjellene på CPU'er for bærbare PC'er? Hvor CPU-begrensede er forskjellige spill? Hva er poenget med dobbeltkjerne? Hva har dobbeltkanal minne å si for ytelsen? Hva har HyperThreading å si for ytelsen? Oversikt over ikke-x86 CPU'er og egenskaper Informasjon om 64bit (x86-64) og ytelseforskjeller i forhold til 32bit Endret 1. september 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hva med å linke til Hardware.nos artikkel om hvordan CPUer blir laget? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Jeg driver og leter etter den artikkelen og mer stoff nå Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Kva med denne fakta delen her? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Nyere AMD-CPUèr: http://www.thedigerati.us/info/amdcpuchart.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Tusen takk for tips Nå har jeg lagt de til i første innlegg. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hva har dobbeltkanal minne å si for ytelsen? single/dual-channel på AMD Oppdaterte Veikart for AMD og Intel www.c627627.com Lenke til kommentar
Pels Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Info og oversikt om CPUer http://www.redhill.net.au/iu.html Endret 21. september 2005 av Pels Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) CPU Cheat Sheet (kanskje litt gammel) Interactive CPU Charts (en grei sammenlikning) The Mother of All CPU charts Part I og Part II Og kan første delen av denne guiden brukes til noe? Edit: Også synes jeg denne siden er ganske så genial. Det er kun K8-prosessorer der, men listene blir oppdatert fortløpende med én gang det kommer nye prosessorer. Det er også en del essensiell info der, samt en sammenlikningsfunskjon (maks 5 prosessorer). (Men jeg hadde satt veldig pris på en oversikt over hvilke Sempron'er som er 64-bit og ikke.) Endret 22. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Hva er forskjellene på CPU'er for bærbare PC'er? Noe sånt du mener? http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2129&p=2 Forresten, har Sandpile.org sluttet å oppdatere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Tja, det der ser ut som en helt vanlig test av Pentium M 755. Jeg tenkte på litt mer sammenligninger av effektforbruk og en slags guide for CPU'er til bærbare slik det var på forumet for bærbare PC'er i fjor. Den tråden ble desverre ikke oppdatert fra ca sist høst (etter mange forespørsler) så den mistet sin sticky og ble raskt historie. Edit: Sandpile hang litt etter en stund, men etter en sjekk så ser jeg at de er skuffende utdatert. De var jo meget bra så lenge de var oppdatert. Jeg lar den stå en stund til hvis det ikke er noen protester. Ellers: Tusen takk til alle sammen for alle de nyttige linkene. Tråden begynner så smått å få "kjøtt på beina" selv om det ennå er mye som gjenstår. Endret 22. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Tja, det der ser ut som en helt vanlig test av Pentium M 755. Jeg tenkte på litt mer sammenligninger av effektforbruk og en slags guide for CPU'er til bærbare slik det var på forumet for bærbare PC'er i fjor. Den tråden ble desverre ikke oppdatert fra ca sist høst (etter mange forespørsler) så den mistet sin sticky og ble raskt historie. Ja, OK. Jeg trodde du mente en sammenlikning av arkitekturen i mobile-prosessorer og desktop-prosessorer (Pentium M vs. Pentium 4 i de guiden). Edit: Linken til cache-guiden (av Bob Ibsen) fører til et innlegg langt ned på siden. Kanskje ikke helt optimalt vel. Endret 26. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Hvor CPU-begrensede er forskjellige spill? Kanskje ikke bulls-eye, men her er en sammenlikning av AMD og Intel i (et) spill. Også snublet jeg over AMD Opteron Quick Reference mens jeg lette etter den allerede kjente AMD Desktop CPU Reference. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Informasjon om 64bit (x86-64) og ytelseforskjeller i forhold til 32bit Test av Far Cry 64-bit-patch Og ellers en liten guide om budsjett-overklokking på AMD64. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) hvordan sette affinity på spill og programmer når man har dualcore: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=491003&hl= lista blir skrevet om pr dags dato til en mer grundigere test på flere systemer Endret 27. november 2005 av Breiker Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Denne fortjener en plass her; http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=107925 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hva med informasjon for å brenne inn en prosessor? Som her: http://www.xoxideforums.com/cpus/51649-gui...-burn-your.html Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Er denne nyttig? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=594081 (eventuelt konklusjonen) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 ---------<slutt>-------------- Ønskeliste over flere guider som bør taes med: Hvor CPU-begrensede er forskjellige spill? 4879611[/snapback] CPU-test i Oblivion. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 nice mye nyttig der jeg fant ut av men det burn in cpu, er det fordi man skal finne lavere volts som CPUen kan operere på for å få ned temperaturen? for å minske varmen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå