Gå til innhold

Kjøp av lydkort for import av digital lyd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i ferd med å kjøpe et lydkort, og trenger i den anledning lit hjelp samt noen tips til aktuelle kort. Har i grunn bare ett krav: optisk digital inn-/utgang. God lydkvalitet er en selvfølge. Kortet kommer til å bli brukt til endel lydopptak, dette gjennom den optisk digitale inngangen. Har kikket på TerraTec Aureon 5.1. Dette vil helt sikkert gjøre jobben, men vil det bli topp kvalitet med et så rimelig kort? Har dere evt. noen andre anbefalinger?

Jeg ser også at dette kortet kun er et 16-bits kort. Vil et 24-bit kort være å anbefale, mtp. lydkvaliteten?

Hva med programvare for imoprt av digital lyd (fra en MD-spiller)? Programvare som fortrinnsvis lagrer musikken i WAV-format.

Trenger også egnet programvare for opptak fra en LP-spiller (platespiller). Her vet jeg det finnes god programvare som skal være i stand til å fjerne analog støy, knitring osv. Har dere også på dette området noen tips å komme med?

Endret av Joerghau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digitale opptak fra CD kommer inn som 16 bit, så du trenger du ikke 24-bits støtte med mindre du har kilder som sender i 24 bit. Du må også ha en analogdel med mer enn 96db signal-til-støy-forhold for at det skal være vits i å bruke 24 bit overhodet.

Hvis du skal ta opp fra LP-er og digitalisere vil imidlertid dette kortet ikke strekke til. da trenger du et kort med analoge innganger og A/D-convertere av god kvalitet og gjerne en platespillerinngang.

For digitalisering av LP\Kassett er WaveCorrector, som kan kjøpes for ca 300kr, et godt valg. Programmet har funksjoner for å glatte ut hakk og div. støyfiltre.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Siden jeg skal ta opp fra MD (har en Onkyo MD-spiller med optisk digital utgang), tolker jeg svaret ditt dithen at jeg ikke trenger støtte for 24-bit. Så da mener du nevnte kort skulle være et greit valg?

Når det gjelder digitalisering av gamle LP-plater er det faderen som skal gjøre dette, og jeg tenkte å anbefale han å kjøpe TerraTec Phono Preamp Studio USB. Ser ut som en grei løsning. (Jeg har forresten enda ikke funnet PCI lydkort med RIIA-inngang.)

Hvor får jeg kjøpt WaveCorrector?

Hva med programvare for opptak fra digitale lydkilder?

Lenke til kommentar

Terratec Aureon er et bra lydkort. Har selv hatt dette i ca 2 år no og ikke hatt noe problemer. Lyden er det ingenting å si på, rein og klar lyd!

Den optiske utgangen trøbla jeg litt med å få til, men etter nye drivere kom på plass ordna det seg uten problem.

Anbefalt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...