Gå til innhold

Amotor: Smått og spennende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interresant!

Bare for å prøve å få et inntrykk av hvor mye eller lite 140 gram CO2 er så får jeg dra fram litt rustne kjemikunnskaper. Hvis vi tar utgangspunkt i at drivstoffet (diesel/bensin) er rene hydrokarboner og at disse forbrennes fullstendig med oksygen fra lufta så kan vi sette opp en kjemisk linging. Dvs. før jeg gjør det skal jeg gjøre en forenkling til: Jeg sier at den gjennomsnittlige hydrokarbonkjeden i drivstoffet inneholder 8 karbonatomer (noe som er ganske nær sannheten) og at det bare er snakk om rette enkle kjeder. Denne kjeden med 8 karbonatomer heter oktan og har kjemisk formel: C8H18. Ved en perfekt forbrenning med oksygen vil den reagere med 12,5 O2 molekyler. Resultatet av forbrenninga blir da 9 H2O + 8 CO2. CO2 har en molmasse på 44. 140 gram CO2 inneholder altså 3,18 mol CO2. For hver 3,18 mol CO2 som produseres så forbrukes det 0,398 mol Oktan. Molmassen til Oktan er 114,2 så det betyr 45,4 gram Oktan. Tettheten til oktan er 0,698 så det vil si at man har et forbruk på 0,65 liter bensin/diesel per mil. Bare for å fullføre den kjemiske ligningen:

Målt på molbasis:

C8H18 + 12,5 O2 = 9 H2O + 8 CO2.

Målt på vektbasis:

45,4 gram C8H18 + 159 gram O2 = 64,4 gram H2O + 140 gram CO2.

Når det er sagt så må jeg si at jeg er ikke vidre imponert over målsetningen for 2008 om 0,65 liter drivstoff per mil. Det høres jo ut som noe vi kan oppnå allerede i dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...