Villmink Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hvorfor kan ikke hesteeiere plukke opp ekskrementene fra dyret sitt slik alle normale hundeeiere gjør om dyret deres gjør fra seg på steder der man kan risikere at folk tråkker i det? Selv gamle damer som har vondt for å både gå og bøye seg ned, med Bichon Frisèer som legger små minisigarer i øde grøftekanter og som lukter i et kvarter gjør rent etter seg, og jeg synes man bør være istand til å gjøre det samme om man har bra nok fysikk til å håndtere en hest. Om man synes det er mye styr å gå av hesten for å fjerne bakteriebombene som man kan lukte fra flere kvartalers avstand burde man vurdere en annen hobby eller finne seg et mer passende miljø å lufte hesten sin enn byer og gang/sykkelstier. Jeg vil tro en hest ville satt pris på en tur i skogen eller ei hesteløype fremfor asfalt, murbygninger og overbefolkede gater med biler og annen støy så det er vel først og fremst for å briefe de velger å ta med hestene sine på bytur. Om man velger å gå av hesten og binde den fast i noe eller om man leier inn noen til å gå bak for å plukke opp ekskrementene er det samme for min del, men å bare la det ligge er bare for jævlig uansvarlig. Det er ikke alle som setter pris på denne lukten som river i nesa. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Problemet er nok at eierne ikke vet når hesten bajser. Hester bæsjer mens de går, og sakker ikke av på tempoet for det. De huker seg ikke ned sånn som bikkjer gjør, ergo er det umulig å vite om den har gjort fra seg med mindre man har øyne i ryggen. Dessuten lukter det ingenting av hestebæsj for de spiser bare gress. Bikkjer får all mulig rare greier i hundemat som lukter ille. Og forresten, hvis du sitter oppe kl 3 på natta og irriterer deg over hestebæsj, bør du gå og legge deg tror jeg Endret 21. september 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Share the pain Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 hvis rytterene må se ekskrementene før de gidder å ta affære, så kan det vel skrus fast noe speil i nakken til hesten! Lenke til kommentar
TSP Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Hvorfor kan ikke hesteeiere plukke opp ekskrementene fra dyret sitt slik alle normale hundeeiere gjør om dyret deres gjør fra seg på steder der man kan risikere at folk tråkker i det?Selv gamle damer som har vondt for å både gå og bøye seg ned, med Bichon Frisèer som legger små minisigarer i øde grøftekanter og som lukter i et kvarter gjør rent etter seg, og jeg synes man bør være istand til å gjøre det samme om man har bra nok fysikk til å håndtere en hest. Fysikken har faktisk et minimum å si... Vanlige folk har meget god fysikk de også faktisk men hvorfor finner man da så mye ikke-naturlig-søppel rundt om i gatene? Om man synes det er mye styr å gå av hesten for å fjerne bakteriebombene som man kan lukte fra flere kvartalers avstand burde man vurdere en annen hobby eller finne seg et mer passende miljø å lufte hesten sin enn byer og gang/sykkelstier. Mye styr hadde det vært ja.. Hallo, skal folka ha med en greip da og begyn... Neida tuller kunne selvsagt hatt noen spesiallagde poser. 1. Personen går av midt i sentrum, dette er for så vidt helt greit. Bortsett fra noen som kanskje glaner rart på deg... 2. Personen tar opp en pose, samtidig som den må holde hesten svært forsvarlig,da den er midt i sentrum. Og jeg vil påstå at folk vil synes dette er mye mindre ansvarsfullt enn å la litt møkk være igjen på bakken. 3. Personen må nå snu hesten, og hvis fotgjengere ikke venter å treffe på en hestrompe eller bein midt på en søndagsmorgen (noe man sjelden gjør, da man helst tror man vinner i lotto lenge før det), vet jeg ikke helt om jeg ville vært der. Og attpåtil hadde jeg sikkert sagt fra om at personen ikke var ansvarsfull nok. . Hvis det i tillegg er på et fortau, kan hesten risikere å komme inntil en bil. (dermed skapes det nye problemer om at man ikke er ansvarsfull nok). 4. Personen, plukker opp møkka. Helt greit nå forsovet... Nei, pokkern, hvor jævlig er det vel ikke å finne en søppelbøtte midt i sentrum, eller et akseptabelt sted å kaste fra seg dritten? Er faktisk litt vanskelig å slenge fra seg dritten med en hest med på slep. Det som også er litt styr er å komme opp på hesten, med en pose med hestemøkk. Ja, og det er faktisk ikke alle som kommer seg opp på hestene sine uten noe å stå på eller lignende, da hester er ganske høye. 5. Personen har nå enten med en god porsjon flaks for å ha klart å komme gjennom nåløyet å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet rekende rundt i byen på jakt etter en søppelbøtte og i tillegg prøve å komme seg opp på en hest, som kanskje er litt urolig blitt. Eller personen har innsett at den må gå med en pose med møkk i ene hånden og hesten i den andre. Og jeg tror faktisk mange mennesker foretrekker ryttere sittende oppå hesten enn gående ved siden av. * Andre ting kan også skje: *Hesten kan bli skremt av at to biler som finner det for godt å kjøre i hverandre, samtidig som du bøyer deg ned for å ta møkken. Klarte du å holde hesten forsvarlig? Nei. Regnes det da som din feil at hesten sneiet borti noen biler og løp over/skremte noen venner av deg? Ja... * Hesten sparker noen over ende, fordi du ikke får fulgt med. Du har dermed automatisk skylda. * Folk maser rundt deg, fordi hesten din er i veien. Sikkert andre ting som jeg ikke husker akkurat nå. Oppsummering/Konklusjon: Dette hendelsesforløpet er altså mye mer risikabelt/uansvarlig, enn hvis rytteren ikke gjør noe med det. Jeg vil tro en hest ville satt pris på en tur i skogen eller ei hesteløype fremfor asfalt, murbygninger og overbefolkede gater med biler og annen støy så det er vel først og fremst for å briefe de velger å ta med hestene sine på bytur. Jada, det er helt klart at de liker hestløyper bedre. Det kan ingen ta fra dem. Men vet du om det lokale ridesenteret ligger langt utenfor byen, eller ligger det nesten inntill/inni? Og det kan godt hende at rytterne må gjennom byen for å finne en god tursti, noe jeg vil tro problemet kanskje er, ellers er det sannsynlig at det ikke er noe særlig med naturstier i nærheten, SOM hester får lov til å ferdes på. Om man velger å gå av hesten og binde den fast i noe eller om man leier inn noen til å gå bak for å plukke opp ekskrementene er det samme for min del, men å bare la det ligge er bare for jævlig uansvarlig. Det er ikke alle som setter pris på denne lukten som river i nesa. Binde den fast i noe, er faktisk mindre ansvarsfullt enn å bøye seg ned etter møkka. Man kan jo kanskje få noen til å plukke det opp, men hvem i en by, der folk ofte er travelt opptatt, vil stoppe opp for å hjelpe deg med å ta opp møkken? Meldte du deg frivillig? Hmm, tiden går fort når man har det gøy... Må på skolen. Endret 21. september 2005 av The Strategy-player Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 irriterer meg over dette jeg også! De forbaska hestebæsjene blir liggende i veien sånn ca. et halvt år før kanskje en feierbil kommer forbi! Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Vel, hvis hestene har lov så har jeg også! Nå går jeg ut på do! Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Vel, hvis hestene har lov så har jeg også! Nå går jeg ut på do! Hestedritt har mer masse enn menneskelig dritt også. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Mange steder i utlandet bruker de diskrete tøyposer bak hesten som samler opp alt. Edit: Dette vet jeg ikke fordi jeg driver mye med hester:P Har tenkt det samme som trådstarter før og sett at hester har slike flere steder. Endret 21. september 2005 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Pff, hestebesj lukter ikke. De spiser bare gress. Jeg er halveis bonde. Og kommer fra bondeland. Trust me. Bare din overfølsomme nese som tror den lukter bæsj. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Lukter jævlig, men uansett ikke noe pent å se på når hele gata er full av 8-10 kilos tunge kaker. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 hesteekskrementer luker ikke noe særlig da. Bortsett fra at jeg ikke personlig liker hester, så synes jeg ikke det gjør noe særlig at de ikke plukker opp etter seg. Det luker ikke mye og forsvinner på noen dager. Selvsagt er det kanskje irriterende å tråkke i det, men for min del så skjer dette aldri. Jeg har selv hund og plukker opp etter de, du kan ikke sammenligne det med hester. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hundebæsj lukter 10 ganger verre.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Synes hesteeierne enten burde finne seg en litt mindre befolket plass å dra med seg hestene på, eller få til en måte å samle all dritten som kommer ut akterenden på en hest! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hundebæsj lukter 10 ganger verre.. Men det blir plukket opp! (hvis ikke, ta tak i eier til hund og tving han!) Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har irritert meg over hestebæsj noen ganger, men totalt sett så ser jeg ikke noe problem med at det blir liggende. Det lukter ikke noe særlig ille og det er som oftest greit å tråkke i, om man skulle være så uheldig. Altså: La bæsjen ligge! Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 kill all the horses Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har irritert meg over hestebæsj noen ganger, men totalt sett så ser jeg ikke noe problem med at det blir liggende. Det lukter ikke noe særlig ille og det er som oftest greit å tråkke i, om man skulle være så uheldig. Altså: La bæsjen ligge! Mannen har talt! Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Vel, hvis hestene har lov så har jeg også! Nå går jeg ut på do! Hører du? La bæsjen ligge etter deg! Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 I den tiden jeg syklet var hestedrit på sykkelstien fare nr.1! Hester har ikke et eneste bruksområde lenger, bortsett fra underholdning for 12år gamle jenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå