Gå til innhold

Får ikke sove

SilentBob

Anbefalte innlegg

Hallais. Klokken 23 i går ble jeg trøtt og gikk å la meg. Nå ca. 3 timer senere har jeg gitt opp å få sove på enda en stund.

Hadde dette enda vært et engangstilfelle så hadde det kanskje ikke vært så ille, men dette skjer (bortimot) HVER eneste natt. Har slitt med dette i ca. 1 år, men det har blitt gradvis værre de siste par-3 mnd. Jeg begynte på høgskolen for en mnd.'s tid siden og jeg har ikke hatt en eneste natt hvor jeg faktisk har sovnet når jeg har lagt meg. Det er ikke selve sove-delen jeg sliter med, det er "innsovingsfasen" (i mangel på et bedre ord) som er problemet. I går natt sov jeg ca. 4 timer (vanskelig å avgjøre akkurat når jeg sovnet) og jeg er stuptøtt nå, det svir i øynene, kroppen skriker etter søvn, men det virker ikke som om at hjernen er i humør til å sove før jeg har "stirret i veggen" på soverommet i 4-5 timer først.

Jeg står opp kolokken halv åtte hver eneste ukedag, jeg trener 2-4 ganger i uken, jeg spiser balansert, ikke store måltider på kvelden, og jeg har prøvd alle kjerringråd jeg har kommet over men jeg får altså ikke sove før klokken nærmer seg 2-3 på natten (og det er en god natt, vanligvis ikke før 4- 5)

Dette begynner seriøst å bli slitsomt, jeg går rundt som en zombie på skolen og først når klokken nærmer seg 4 -5 på ettermiddagen kvikner jeg litt til, før jeg så blir veldig trøtt på kvelden.

Jeg er som sagt student, men jeg føler ikke at jeg har en spesielt stressende hverdag. Jeg nyter livet som student og føler ikke noe spessielt press (enda) skulle bare ønske at jeg var våken nok til å få med meg alle "utenomstudie" aktivitetene....

Er det noen som har opplevd noe lignende? Noen råd? Er dette noe jeg burde ta opp med lege? Kan legen i så fall hjelpe meg utover å tyllei meg alhverdens piller? trøtt nå.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt søvnforstyrrelser i snart 10 år nå, nekter å ta piller (de gjør folk til andre personer og er langt fra naturlig/bra for kroppen)..

Det som faktisk kan hjelpe iblant er å skifte plass å sove på.

Om du ligger i sengen og ikke får sove så vil du etterhvert i underbevisstheten registrere det som en plass du ikke skal sove.

Prøv sofaen eller lignende..

De har på de fleste helsekost butikker midler som kan hjelpe, og de er garantert sunnere enn hva legene skriver ut, spør på din lokale..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg klarer ikke å sove før jeg har sett minst en time av God Morgen Norge. Det er en dårlig vane det. Har slitt med søvnproblemer i 2 år. Selv om jeg døgner en natt, klarer jeg ikke å sove neste kveld. Når jeg kom hjem fra TG, hvor jeg nesten ikke hadde sovet, satt jeg meg ned og holdt på med pc'n i mange timer. Jeg tar av og til paracet eller reisesyketabletter for å bli søvnigere, men det funker sjeldent. Jeg klarer heller ikke å sove i et rom hvor det ikke er en TV som står på.

Nå håper jeg bare at militæret kommer til å endre vanene mine litt...

Lenke til kommentar
Prøv musikk når du skal sovne.

Lillebroren min klarer faktisk ikke å sove uten musikk, men dette funker ikke for meg

Evt sovepiller.

Vil aller helst unngå dette

Det som faktisk kan hjelpe iblant er å skifte plass å sove på.

Ja fikk faktisk sove på sofan i natt, takk

Hvis man sliter med å sove så burde man ikke ha TV/data/andre ting som gjør at man kan holde på med noe annet enn å sove på rommet.

Vet, hadde pc på rommet før, men nå står det bare en seng og en bokhylle på soverommet :p

Selv om jeg døgner en natt, klarer jeg ikke å sove neste kveld.

Har samme problemet. Mange ganger "bestemmer" jeg meg for å døgne, og til tross for at jeg er trøtt dagen etter, så er <pun> det å få søve en fjern drøm</pun>

Skal ta meg en tur på Sunkost butikken senere i dag for å høre om de har noe for meg.

EDIT

Nå håper jeg bare at militæret kommer til å endre vanene mine litt...

Hadde ikke disse problemene i militæret. Nå hadde jeg en ganske krevende tjeneste, så jeg var ganske utslitt når kvelden kom. Håper du får bukt med problemet der du også. Søvnproblemer med påfølgende skarp øvelse dagen etterpå kan fort ende stygt :D

Endret av SilentBob
Lenke til kommentar
Om du ligger i sengen og ikke får sove så vil du etterhvert i underbevisstheten registrere det som en plass du ikke skal sove.

Prøv sofaen eller lignende..

Dette fungerer utrolig bra. Hadde en periode for en stund siden der jeg ikke fikk sove, og da sov jeg på sofaen. Sluknet med en gang ;)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...