frenzy Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Jeg har en gammel WD 120 GB harddisk som synger på siste verset. Jeg har kjøprt meg noen nye harddisker som jeg skal overføre den gamle harddiskens filer til men så har det oppstått et problem. Harddisken reagerer nesten ikke. Jeg har prøvd å bytte ut en av de nye harddiskene (den som jeg har som slave) med den gamle 120 gb WD disken, hvor jeg da har satt den som slave også, men når jeg har gjort dette så vil ikke windows boote. Det hender også bare av og til at BIOSen finner harddisken, men da blir den oppgitt som 0 MB. (Jeg regner med at dette skyldes at den har korrupta seg) Jeg har prøvd å ta ut DVD-ROMen min og byttet den med den gamle harddisken min, men til ingen nytte. Windows vil bare ikke boote med den gamle harddisken i! Jeg har prøvd nesten alle tenkelige situsjoner, som f.eks å sette disken til master, jumper, slave og single, men fortsatt til ingen nytte! Er det noen som har en ide hva jeg kan gjøre for å fikse den ødelagte harddisken min? Endret 20. september 2005 av frenzy Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 prøv med noen scandisk lignende programmer. error check når du ser egenskaper til disken. og skal du endre master/slave så bruk partition magic Lenke til kommentar
frenzy Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Måjeg ikke inni Windows for å kjøre scandisk? Lenke til kommentar
kiss Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1028112728 Lenke til kommentar
frenzy Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Skal dette tolkes seriøst? Skal jeg liksom sette en harddisk i frysen? WTF sier nå bare jeg.... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Jeg har faktisk brukt det med hell, men det er siste utvei. Har faktisk stått og knipsa i en harddisk og for og få den til å reagere. Mene, har du viktige data, gå til noen, som kan med det. Lenke til kommentar
Djenga Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Har hørt fra flere at det kan funke å legge harddisken i fryseren i noen timer. Ta det ut la det "tine opp" også setter den i maskinen. Det fungerer i noen tilfeller. Høres helt sprøtt ut ja Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Hmm, la den tine har jeg aldri hørt om, drit i kondens og fyr den på med engang. Hehe, neida, vær forsiktig, i beste fall får du ut noe data, i værste fall gjør du vondt verre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Jeg har også hørt at fryseboksen og komfyren kan være hjelpemidler for å drive litt siste livreddning. Djenga: Poenget er å starte disken når den er kald. Da kan man ikke drive å tine den opp først Angående kondens så er ikke det noe problem. Bare surr disken godt inn i plastfolie før du legger den i fryseren. Når du tar opp disken så vil det begynne å kondensere ganske raskt, men det skjer kun på yttersiden av plastfolien siden lufta ikke slipper til under plastfolien. En jeg kjenner reddet ut sine siste data fra disken ved å legge den i steikeovnen på 80°C et kvarters tid. Det var nok til at han fikk ut dataene før den ble så kjølig at den streiket igjen. Edit: http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1028112728 Det de har gjort der ser totalt meningsløst ut. Hvorfor i all verden har de lagt harddisken ned i en isboks eller noe lignende, fyllt på med vann, og lagt dette i fryseren? Vannet vil bare gjøre mer skade enn nødvendig og det er helt meningsløst hvis hensikten var å få ut data. Hvis man først skal bruke frysebokstrikset så gjelder det å være litt smartere enn den karen der. PS. Hvis det er veldig viktige data: Kontakt IBAS og få de til å gjøre en bergingsoperasjon på disken. Hvis det ikke er viktige data i det hele tatt og du bare vil bruke plassen så bare formater den flere ganger på rad og kjør grundig scandisk flere ganger etter hverandre. Endret 22. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Simen1 for meg virket det som hardisken var på vei til å krepere. Så vil det jo være totalt unødvendig og kjøre formatering flere ganger på rad? Da den sannynligvis har problemer med og starte i det hele tatt. Lenke til kommentar
frenzy Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Bingo! Akkurat det som er problemet! les tydelig det jeg skriver. Jeg setter den gamle harddisken inni maskinen. jeg skrur på maskinen har jeg flaks så finner PCen harddisken men om PCen finner harddisken eller ikke hjelper lite, siden Windows IKKE vil starte med den gamle harddisken i, uansett hvorddan jeg stiller på jumperne. Noen som har forslag som ikke innbærer en fryseboks eller en ovn? Jeg har ikke akkurat noe livsviktig på den harddisken, bare spill, musikk og filmer jeg helst ikke vil miste. Har ganske "gamle" ting på den som kan være lit vanskelig å få tak i på nytt. Derfor blir det litt urealistisk for meg å sende den inn til reperasjon. Endret 22. september 2005 av frenzy Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Det hørest ut som om det er noe på kretskortet som ikkje fungerer som det skal lenger. Har lest att folk har fått tak i identiske disker og byttet kretskortet, og på den måten fått tak i data. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Vanligvis er kretskortet enten dødt eller fungerendes etter hva jeg har opplevd, mene mine penger ligger på at lagerene eller motoren er på vei til å gå føyken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Det er min erfaring også. Jeg tror det er mye vanligere at disker ødelegges av mekaniske feil eller slitasjer enn de ødelegges av gåene kretskort. Hvis det er en mekanisk feil så kan den trolig bare påvirkes mekanisk også. Dvs. at driftsforholdene kan endre seg nok ved termisk utvidelse til at disken fungerer litt til. Jeg tror det er så godt som umulig å reparere en disk med mekaniske feil så bra at den får lang levetid etterpå. Du kan altså anse disken for tapt. Du må altså bestille deg en ny disk og innstallere windows på den. Så kan du prøve å gjenopplive den gamle disken lenge nok til at du får kopiert over hele innholdet til den nye disken. Dvs. at du f.eks frysebokstrikset kanskje får disken til å bli oppdaget i bios igjen. Til slutt sender du inn disken på garanti eller reklamasjon (hvis den fortsatt er gyldig) og får en fungerende blank disk tilbake. Dersom det er kretskortet som er gåent slik Dragavon tror så kan du få ut innholdet ved å bytte kretskortet med en helt identisk disk. Vi har allerede tatt for gitt at disken er gåen. Det er derfor vi kommer med litt dristige forslag om kort gjenoppliving kun med hensikt å kopiere ut innholdet. PS. Hvis du ikke får startet windows fra en annen disk med den disken i PC'en kan det være en idé og prøve å innstallere den i et eksternt disk-kabinett. Kanskje windows finner den da. Lenke til kommentar
Drinken Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Trenger ikke å boote Windows for å kjøre f.eks. ghost... Boot opp fra cd og ghost disken over på den nye, evt. som et image. Hvis innholdet på disken er leselig når den blir detektert da selvfølgelig. Men er jo verdt et forsøk. Dr. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Har selv opplevd fyser trikset med positivt resultat, vi fikk ut alt, men fikk ut ca 80% av filene og dermed det viktigste. Dette var hos en god kamerat av meg som slet med PC'en sin. Men som nevnt over. Pakk den godt inn i plastfolie, veldig godt. Så legg den i fryseren i 20-30 minutter, evt mer. UT med disken, røsk av folien (i allefall foran IDA/s-ata postene og strøm porten). Koble til, fyr opp PC og se om man får reddet ut. Stekeovn trikset på 80 grader har jeg ikke testet, men tviler ikke at det kan fungere også. PS, merk at disse triksene er siste utvei spør du meg. Og om det hadde vært livsviktige data på disken så hadde jeg nok sagt IBAS med en gang. For jo mer man tukler selv jo mer av dataene kan gå tapt. Men uansett lykke til med å få litt liv i disken til å hente det som savnes. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Men som nevnt over. Pakk den godt inn i plastfolie, veldig godt. Så legg den i fryseren i 20-30 minutter, evt mer. UT med disken, røsk av folien (i allefall foran IDA/s-ata postene og strøm porten). Koble til, fyr opp PC og se om man får reddet ut. NB. Ikke riv av mer enn nødvendig plastfolie. Det er først når man tar disken ut av fryseren at kondens blir et problem. Inne i fryseren vil det ikke kondensere på disken siden den er varmere enn omgivelsene. Når du tar ut disken så vil det kondensere og bli rim på disken. Hvis du har plastfolie utenpå så vil det rime på plastfolien i stedet for på kretskortet på disken. ATA-porten og power-tilkoblingen kan gjerne være fri for plastfolie hele tiden. Da slipper du å fikle med det unødvendig lenge når kondensen truer som værst; like etter at du tar den ut av fryseren. Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Har opplevd dels det samme selv med en disk med litt småsyk lyd i.. Fikk ikke starta win med disken i.. Startet av og til, inntill det ikke gikk lenger. Hadde ikke ledig kapasitet på andre disker til å flytte over alle data, så satt der med en del data jeg veldig gjerne ville ha.. Prøvde d meste, med unntak av fryser og steike ovn Kreative forsøk det der.. Hadde aldri tenkt på d selv, men kan jo tenkes at d funker d å.. Bytta det meste av kabler og prøvde i annen pc og div software++++ uten resultat... I et siste desperat forsøk tok jeg ut disken og ristet litt på den, satte den i igjen og til stor overraskelse funket d. Disken virker fortsatt... Er snart 3 mnd siden.. Men stoler liksom ikke helt på disken lenger kan man si Bruker den mest som søppelfylling.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå