60C Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Har en viftestyring som har ligget og samlet støv i et år eller så som jeg tenkte jeg skulle ta i bruk. Den kan styre 4 vifter. Trenger litt tips og råd om hvordan viftene bør settes opp for å oppnå best mulig kjøling. Jeg har forsåvidt ingen grom pc, men det kan være greit å få ned tempen på cpu`en ol. Spec: ASUS A7V600-X AMD Athlon XP 1600+ 767mb DDR ram Geforce2 MX/MX400 + dive annet stæsj. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du bør vel ha vifte bak som trekker inn luft og vifte foran i kabinettet som trykker ut luft. Om du kan benytte 120mm-vifter så gjør det. Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Kommer litt ann på hvordan viftene er plassert eller om du har tenk å plassere dem ennå men varmen stiger opp, det er den gyldne regel så de viftene som sitter lengst ned burde suge inn luft og de som sitter høyere bør suge ut. Hvis du skal montere ennå så ta evt. en i toppen av kabinette. Der får du dratt ut mest varme om 120mm er absolutt å anbefalle. heller en 120mm enn 2 80mm med tanke på hvor mye luft som blir flyttet i forhold til støy. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hvis du har mulighet for 2x80mm eller 2x120mm så tror jeg det hadde vært knall. Evnt. 1x80mm som kjøler hdd`er. noe i bånn som blåser inn kald luft, samt noe i toppen som tar ut den luften. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du bør vel ha vifte bak som trekker inn luft og vifte foran i kabinettet som trykker ut luft. Om du kan benytte 120mm-vifter så gjør det. Det er helt feil! Viftene bak bør flytte luften ut. Nesten alle har en strømforsyning som dytter luften ut oppe bak. I tillegg kan man ha en vifte montert under dette bak. En 12cm vifte er best (hvis man har plass), da den dytter mye luft i forhold til støy. Å ha vifte som blåser inn foran hjelper ikke så mye. Det er mer effektivt å ha to vifter på samme side av et teoretisk rør enn en i hver ende. Et kabinett kan sammenlignes med et rør. Luften må jo komme inn et sted også. Jeg har funnet ut av det er meget effektiv å lage et stort hull i bunnen av kabinettet, typisk 24 * 4 cm. Kjølingen av hardisker må jo overveies, da kan det av og til være nødvendig å ha en vifte i fronten av kabinettet som blåser inn kald luft på dem. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Prøv å lage en tråd her du: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=12 Jeg har hørt noe om undertrykk, tror det er når man har flere vifter som blåser inn, enn ut. Når man får undertrykk fungerer PC'en som en støvsuger, alt støvet rundt PC'en havner inni den. PS: Er ikke helt sikker på den teorien om undertrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå