Firesky Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 jeg har i oppgave til torsdag å skrive en raport om noen oppgaver jeg har gjort på skolen, men så er problemet at jeg er usikker på hvordan jeg skriver en raport jeg burde sikkert hvert flau over å ikke kunne dette men en gang må man jo lære det Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Analytiske evner og objetivitet gir som regel et godt resultat... Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Natur og miljø rapport? Lenke til kommentar
Luv Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Er 100 prosent sikker på at det står et oppsett i norsk-boka di. k0z og klemz. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du lærer da helt på starten å skrive rapporter? Vi lærte allerede første skoledag å bruke "den naturvitenskaplige metode" :] Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Du lærer da helt på starten å skrive rapporter? Vi lærte allerede første skoledag å bruke "den naturvitenskaplige metode" :] hmm ikke altid jeg følger like godt med i timene White Fox faget jeg skal skrive raport i heter "dokumentasjon og feilsøking" dvs navnet på faget sier meg at jeg kommer til å skrive mer en bare en raport igjenom skoleåret Lenke til kommentar
Kosmonaut! Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du lærer da helt på starten å skrive rapporter? Vi lærte allerede første skoledag å bruke "den naturvitenskaplige metode" :] Litt OT, men hvilken skole går du på Loeve? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Slik har jeg lært å skrive Rapport Rapport Dato Til Fra Handling 1.Innledning: 2.Handling 3.Konklusjon 4.Kommentar 5.Avslutning UNDERSKRIFT Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 En rapport er et sakprosadokument der det stilles store krav til seriøsitet og oversikt. Det finnes ingen mal for hvordan en rapport skal bygges opp. Likevel finnes det noen elementer som bør gjøres rede for: - Hva handler rapporten om? - Hvem er den til og hvem er den fra? - Når og hvorfor er den laget? - Hvilke betingelser stiller du for at det skal være riktig, det du skriver? Selvet hovedinnholdet bør holdes seriøst og saklig. Du kan gjerne ta med definisjoner, tegninger og forklare hva som er gjort, hvorfor det er gjort, og hvilke resultater du fant. Hva har dette å si? Det viktige er å være objektiv: du skal ikke synse, du skal beskrive. Beskriv så detaljert at det ikke er tvil om hva som er gjort - andre skal kunne bruke rapporten til å forstå hva dere har gjort, og gjøre det samme. Du trenger ikke å forklare hvorfor ting skjer (eks: du trenger ikke å forklare hvorfor lyspæren lyser når du kobler den til strøm, det holder å si at dere så at den lyste), bare at det skjer, og hvordan og når. Eventuelle måleresultater osv bør presenteres der de er relevante i teksten. En tabell eller graf er fint og oversiktig. Du kan godt komme med en subjektiv mening om hva resultatene deres betyr. Gikk det som forventet? Løste dere problemet eller oppgaven? Gjorde dere noen spesielle observasjoner? Var det noe dere kan anbefale andre å være ekstra nøye med f.eks.? Du bør også datere og signere rapporten. Dersom du skriver langt kan du godt lage en innholdsfortegnelse og lage kapitler og underkaptiler, men for korte rapporter (en side eller to) er dette bare forvirrende. Husk hele tiden å forklare hva, når og hvordan. Delvis hvorfor, men regn med at de som leser rapporten har visse forkunnskaper. Nøkkelord er seriøsitet, oversikt og saklighet. NB: disposisjoner som den over, fører sjeldent noe godt med seg. Hvor mange tekster har du lest som begynner med INNLEDNING: og så en innledning? Det er klart at det første er en innledning. Bruk heller innledningen til å skrive noe som kan sette leseren på sporet av hva det dreier seg om. Still spørsmål til deg selv, forklar litt teori, og forklar hvorfor forsøket deres var interessant og viktig for verden Disposisjonen over er altså god, bare du unngår å bruke de ordene som står der. I stedet for å skrive HANDLING: og så det som skjedde, skriv heller bare det som skjedde. Vi skjønner at det var "handlingen". Skal du ha en overskrift, kan du heller skrive f.eks. "Utførelse av målinger", "Koblingskjema" eller liknende. Skjønner tegninga? Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Naturfags rapport: skrev vi sånn (i 10. klasse): Forsøkets navn (sier seg selv) Hensikt (hva ville dere finne ut med dette forsøket?) Hypotese (hva trodde du ville skje?) Utstyr (utstyr dere bruke under forsøket) Figur (tegening av "oppsettet" av forsøket) Framgangsmåte (hvordan gikk dere fram? steg for steg) Resultater: (hvilkene resultater fikk dere?) Feilkilder (var det noen feilkilder? isåfall hvilken?) Konklusjon (kort oppsumering avhva dere fant ut av forsøket) 1 Lenke til kommentar
Mouser Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 BAre husk å ha små overskrifter osv, bilder er meget positivt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå