Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil fusker ved mye gass på lave turtall


Anterialis

Anbefalte innlegg

Bil : BMW 320i, E36 1992'

 

 

Dette skjedde etter at motoren ble drunka i vann etter en underspyling i vaskehall. Bilen stoppet og måtte tørke i 2 dager, men i ettertid så har den begynt å fuske (markant hakking) når jeg stresser motoren ved lave turtall, typisk 2 i 10-20kmh eller 3 i 30, 5 gir i 50kmh. Da har jeg litt under 2k på turtelleren. Jeg har lufttørket alle coila (bmw med seks coils) og toppen på tennpluggene, men ikke tatt opp pluggene og sjekka de. Kan det hende det er pluggene som er blitt dårlige? Det er nå snart ei uke siden motoren "drukna". Var ikke sånn før det skjedde. Andre ting som kan være feil?

Er veldig sikker på at det er noe med høyspenninga som er feil.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I innsprøytningssystemet er det mange følere rundt i systemet som gir diverse signaler til styringa, ved vasking av motorrom kan mange artige feil oppstå.

Har selv opplevd å ende opp med turtallsperre på 3200 rpm i 3 dager etter motorvask med hageslange.

Vent noen dager til med å gjøre noe.

Vil bilen fortsette å være slik i ukesvis så kan du begynne å bli bekymret.

Kan vel lønne seg å ta med bilen på et verksted for å få diagnistisert styringa til innsprøytninga.

Vet ikke hvor moderne innsprøytning til en 92 modell BMW er men på nyere biler vil de på verkstedet få opp hvilken komponent det er noe galt med.

 

BTW: Når det kommer til BMW og innsprøytning så begynte de med det i 1986 og da av samme type som Nissan hadde benyttet i sine Datsun 280Z fra begynnelsen av 70 tallet. :tease:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
BTW: Når det kommer til BMW og innsprøytning så begynte de med det i 1986 og da av samme type som Nissan hadde benyttet i sine Datsun 280Z fra begynnelsen av 70 tallet. :tease:

Nåja, har ei tysk reprasjonshåndbok for bmw E21, altså 3-serie fram til '82 der de omtaler "Der Einspritzmotor des 323i" :) Men k-jetronic er ikke mye elektronisk :whistle:

Lenke til kommentar

Åja ok min feil :)

Men tilbake til spørsmålet i første post:

Denne fuskinga, har vært på bmw og de sa det var noe irr på styringsenheten, men de har fjernet dette og sånn. De sa det kunne hende jeg måtte bytte det, men tror dere dette kan være årsaken til fuskinga på lavt turtall? Det oppstår kunn på lave turtall, og gjerne når motoren presses litt. Kan det ikke hende det er tennpluggende eller noe annet? coils?

 

Skal nevnes at bilen ble kjørt hjem fra byen (5km) på tre sylindere rett etter vaskinga. Da må vel tennpluggene ha fått kjørt seg? kom flammer ut ifra potta bak da jeg kjørte. Ny styringsenhet koster jo 10k :s dyrt...

Forslag?

Lenke til kommentar

Åja ok min feil :)

Men tilbake til spørsmålet i første post:

Denne fuskinga, har vært på bmw og de sa det var noe irr på styringsenheten, men de har fjernet dette og sånn. De sa det kunne hende jeg måtte bytte det, men tror dere dette kan være årsaken til fuskinga på lavt turtall? Det oppstår kunn på lave turtall, og gjerne når motoren presses litt. Kan det ikke hende det er tennpluggende eller noe annet? coils?

 

Skal nevnes at bilen ble kjørt hjem fra byen (5km) på tre sylindere rett etter vaskinga. Da må vel tennpluggene ha fått kjørt seg? kom flammer ut ifra potta bak da jeg kjørte. Ny styringsenhet koster jo 10k :s dyrt...

Forslag?

Lenke til kommentar

Du kan jo skruv ut alle pluggene å legge de i mot gods,

med plugg hetta på selvsagt, å kjøre starteren.

Da ser du om det er gnist på alle 6 plugger.

(evt hvor stor gnist det er å).

 

Om det ikke er gnist med nye plugger,

kan du måle FORAN coilen å se om det kommer strøm dit.

(vet ikke hvor mye det skal være,

men sammenlign med den/de coilene som er frisk).

Om det er normal spenning der er det noe galt med coilen.

 

 

Lykke til!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok. Men kan det fortsatt hende det skyldes andre ting, som ikke er nevnt i denne posten? Det pleier å være sjokk meg at feilen skyldes en bitteliten dingseboms på bakhjulet (noe helt utenkelig) som er skyld i alt. Hva slags andre ting "kan" det være?

Har nevnt dette:

* styreenhet

* tennplugger

* coils

 

Kan det feks være overgangen til bensin/oksygen blandingen som skjer når motoren blir varm som er feil? Liksom at sensoren som skal merke at motoren er blitt varm ikke funker, så den kjører samme blanding uansett om motoren blir varm? Denne funksjonen sitter jo på styreenheten, men kan jo være noen sensorer kanskje? Er ingen mekaniker, men bare kom på det nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...