Anterialis Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Bil : BMW 320i, E36 1992' Dette skjedde etter at motoren ble drunka i vann etter en underspyling i vaskehall. Bilen stoppet og måtte tørke i 2 dager, men i ettertid så har den begynt å fuske (markant hakking) når jeg stresser motoren ved lave turtall, typisk 2 i 10-20kmh eller 3 i 30, 5 gir i 50kmh. Da har jeg litt under 2k på turtelleren. Jeg har lufttørket alle coila (bmw med seks coils) og toppen på tennpluggene, men ikke tatt opp pluggene og sjekka de. Kan det hende det er pluggene som er blitt dårlige? Det er nå snart ei uke siden motoren "drukna". Var ikke sånn før det skjedde. Andre ting som kan være feil? Er veldig sikker på at det er noe med høyspenninga som er feil. På forhånd takk Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har du prøvd med kondensfjerner på tanken? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Har du prøvd med kondensfjerner på tanken? Nei, men det ligger jo ikke i tanken... Skjedde jo etter underspylinga, og tanker er vel tett... kan det fortsatt hende det ligger her? Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det har du heilt rett i. Men kondensfjerneren vil følge med bensinen fram i forgasseren. Mest sannsynleg at det er der problemet ligger. Du bør også plukke ut luftfilteret for å sjå om der ligger vatn. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Det har du heilt rett i. Men kondensfjerneren vil følge med bensinen fram i forgasseren. Mest sannsynleg at det er der problemet ligger. Du bør også plukke ut luftfilteret for å sjå om der ligger vatn. Er ikke fuktig i luftfilteret og er ikke forgasser på bilen er en bmw... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) I innsprøytningssystemet er det mange følere rundt i systemet som gir diverse signaler til styringa, ved vasking av motorrom kan mange artige feil oppstå. Har selv opplevd å ende opp med turtallsperre på 3200 rpm i 3 dager etter motorvask med hageslange. Vent noen dager til med å gjøre noe. Vil bilen fortsette å være slik i ukesvis så kan du begynne å bli bekymret. Kan vel lønne seg å ta med bilen på et verksted for å få diagnistisert styringa til innsprøytninga. Vet ikke hvor moderne innsprøytning til en 92 modell BMW er men på nyere biler vil de på verkstedet få opp hvilken komponent det er noe galt med. BTW: Når det kommer til BMW og innsprøytning så begynte de med det i 1986 og da av samme type som Nissan hadde benyttet i sine Datsun 280Z fra begynnelsen av 70 tallet. Endret 21. september 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Ulvestad leser altfor dårleg første innlegg. Klapps på fingrene for det. Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 BTW: Når det kommer til BMW og innsprøytning så begynte de med det i 1986 og da av samme type som Nissan hadde benyttet i sine Datsun 280Z fra begynnelsen av 70 tallet. Nåja, har ei tysk reprasjonshåndbok for bmw E21, altså 3-serie fram til '82 der de omtaler "Der Einspritzmotor des 323i" Men k-jetronic er ikke mye elektronisk Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 BMW hadde vakumstyrt innsprøytning før 1986. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 BMW har da aldri hatt forgasser? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Selvfølgelig har de hatt forgasser! Google litt så finner du mange beamere med forgasser (orker ikke å ramse opp alle modellene med forgasser) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Åja ok min feil Men tilbake til spørsmålet i første post: Denne fuskinga, har vært på bmw og de sa det var noe irr på styringsenheten, men de har fjernet dette og sånn. De sa det kunne hende jeg måtte bytte det, men tror dere dette kan være årsaken til fuskinga på lavt turtall? Det oppstår kunn på lave turtall, og gjerne når motoren presses litt. Kan det ikke hende det er tennpluggende eller noe annet? coils? Skal nevnes at bilen ble kjørt hjem fra byen (5km) på tre sylindere rett etter vaskinga. Da må vel tennpluggene ha fått kjørt seg? kom flammer ut ifra potta bak da jeg kjørte. Ny styringsenhet koster jo 10k :s dyrt... Forslag? Lenke til kommentar
sexten Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tennplugger, pluggkablene og fordeleren... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Åja ok min feil Men tilbake til spørsmålet i første post: Denne fuskinga, har vært på bmw og de sa det var noe irr på styringsenheten, men de har fjernet dette og sånn. De sa det kunne hende jeg måtte bytte det, men tror dere dette kan være årsaken til fuskinga på lavt turtall? Det oppstår kunn på lave turtall, og gjerne når motoren presses litt. Kan det ikke hende det er tennpluggende eller noe annet? coils? Skal nevnes at bilen ble kjørt hjem fra byen (5km) på tre sylindere rett etter vaskinga. Da må vel tennpluggene ha fått kjørt seg? kom flammer ut ifra potta bak da jeg kjørte. Ny styringsenhet koster jo 10k :s dyrt... Forslag? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Tennplugger, pluggkablene og fordeleren... Er ikke fordeler, er sekscoila... Men hvordan kan jeg finne ut om det er coila, eller på styringsenheten feilen ligger? kjørte sånn diagnostikktest før de rensa styringsenheten, og det var fra denne feilmeldinga kom... Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Du kan jo skruv ut alle pluggene å legge de i mot gods, med plugg hetta på selvsagt, å kjøre starteren. Da ser du om det er gnist på alle 6 plugger. (evt hvor stor gnist det er å). Om det ikke er gnist med nye plugger, kan du måle FORAN coilen å se om det kommer strøm dit. (vet ikke hvor mye det skal være, men sammenlign med den/de coilene som er frisk). Om det er normal spenning der er det noe galt med coilen. Lykke til!! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Ok. Men kan det fortsatt hende det skyldes andre ting, som ikke er nevnt i denne posten? Det pleier å være sjokk meg at feilen skyldes en bitteliten dingseboms på bakhjulet (noe helt utenkelig) som er skyld i alt. Hva slags andre ting "kan" det være? Har nevnt dette: * styreenhet * tennplugger * coils Kan det feks være overgangen til bensin/oksygen blandingen som skjer når motoren blir varm som er feil? Liksom at sensoren som skal merke at motoren er blitt varm ikke funker, så den kjører samme blanding uansett om motoren blir varm? Denne funksjonen sitter jo på styreenheten, men kan jo være noen sensorer kanskje? Er ingen mekaniker, men bare kom på det nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå